امیدآفرینی های امام در نخستین پیام سیاسی و مبارزاتی از تبعیدگاه نجف

«من به شما آقایان محترم و به ملت ایران اطمینان می‏ دهم که دستگاه با شکست مواجه خواهد شد. پیشینیان آنها سیلی اسلام را خوردند، اینها نیز خواهند خورد. شما فضلای محترم و دانشجویان جدید و قدیم صبور باشید و استقامت کنید. در مقابل ظلم تسلیم نشوید. اینها رفتنی هستند و شما باقی هستید. سرنیزه در مقابل عواطف یک ملت دوام ندارد. این شمشیرهای کند و عاریتی در غلاف خواهد رفت.»

کد : 53449 | تاریخ : 27/01/1401

حضرت امام در تمام دوران پس از تبعید علیرغم همه سختی‌ها و گرفتاری‌های پدید آمده، هیچگاه دست از مبارزه نکشید و با سخنرانی‌ها، پیام‌ها و نامه‌های خود، همواره امید به پیروزی را در دلها زنده نگاه می‌داشت. پیام ۲۷ فروردین ۱۳۴۶ خطاب به علما و روحانیون حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران به مناسبت افزایش فعالیت‌های رژیم شاه بر علیه حوزه‌های علمیه و سفارش به لزوم استقامت در برابر توطئه‌های آن رژیم، نمونه‌ای از این امیدآفرینی‌ها در آن دوران سیاه ستمشاهی است. (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص ۳۵)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذی شرافت حضرات فضلا و محصلین حوزه مبارکه قم و مشهد و تهران و سایر حوزه‏ های علمیه- ایّدهم اللَّه تعالی‏

این جانب در این تبعیدگاه و غربت، از اوضاع اسف‏انگیز ایران و خصوص حوزه ‏های دینیه- کم و بیش- مطلع و در رنج به سر می‏ برم. می‏ دانم که دستگاه جبار چه خواب های خطرناکی دیده است برای اسلام و مسلمین و احکام مقدس قرآن و خدمتگزاران به دیانت مقدسه. شما در نظر آنها مجرم هستید؛ جرم شما خدمت به دیانت و قرآن و مخالفت با سلطه اجانب بر کشورهای اسلامی است؛ جرم شما مخالفت با دستگاه ظلم و استبداد و غارتگری و چپاول است؛ جرم شما دانش شماست و عدم تسلیم کورکورانه در مقابل اجانب و دست نشاندگان بی‏ حیثیت آنهاست. این جرم را دانشگاهیان و طبقه تحصیل کرده و جوان هم دارند لذا با محرومیت ها و رنجها و سختی ها مواجه می ‏باشند.

نقشه استعمار محو اسلام و احکام مقدس قرآن است. دستگاه جبار مجری مقاصد شوم آنهاست؛ نقشه آن است که به اسم اصلاحات، مملکت را به حال عقب افتادگی نگاه دارند و به اسم دانش دوستی و سپاه دانش، دانشگاه و مدارس علمیه را بکوبند و با نام اسلام احکام مقدس آسمانی را پایمال کنند و با اسم مقدس اسلام و قرآن احکام مسلّمه‏ آن را یکی پس از دیگری محو کنند. شما باید به نظام اجباری بروید و در حبس و زجر و فشار و اهانت و تبعید به سر برید تا راه برای عمال اجانب و عمال اسرائیل باز شود. کاخ ‏نشینان باید در شهوات و هرزگی ها غوطه‏ ور شوند تا خوشخدمتی کنند و طبقه مزاحم یعنی علمای اعلام اسلام و دانشمندان و جوانان بیدار را از سر راه بردارند؛ خطبا و گویندگان باید از گفتار دم ببندند، مگر آنکه از جنایات و خیانت های آنها به اسم ترقی و پیشرفت تمجید کنند. نقشه محو و مسخ قانون اساسی است که در آن تضمین اسلام و مذهب و احکام شده است؛ قانونی که در آن تضمین آزادی های فردی و اجتماعی شده است باید برود و به جای آن سرنیزه، اختناق، حبس بیاید. اینها خیالات خامی است که دستگاه دست نشانده و نوکر مآب در مغزهای تکان نخورده خود پخته ‏اند؛ غافل از آنکه با عواطف و احساسات یک ملت بزرگ نمی ‏توان بازی کرد. غافل از آنکه دستگاه خدای بزرگ را نمی‏ شود به بازی گرفت. من به شما آقایان محترم و به ملت ایران اطمینان می‏ دهم که دستگاه با شکست مواجه خواهد شد. پیشینیان آنها سیلی اسلام را خوردند، اینها نیز خواهند خورد.

شما فضلای محترم و دانشجویان جدید و قدیم صبور باشید و استقامت کنید. در مقابل ظلم تسلیم نشوید. اینها رفتنی هستند و شما باقی هستید. سرنیزه در مقابل عواطف یک ملت دوام ندارد. این شمشیرهای کند و عاریتی در غلاف خواهد رفت. ما روزهای بسیار سیاه، بسیار وحشتناک و بسیار اسف‏ انگیز در حکومت اسلاف اینها دیده ‏ایم؛ ما با حکومت اختناق و ترور، با حکومت غارت و ستمگری، با سلب آزادیه ای همه جانبه سال ها مواجه بودیم و استقامت کردیم تا آنها رفتند؛ شما هم استقامت کنید تا اینان نیز بروند و به جزای اعمال خود برسند.

تسلیم نشوید. زیر بار امتحانات پوچ آنها نروید. نقشه آن است که قدم به قدم پیشروی کنند. هر قدر شما عقب ‏نشینی کنید آنها پیشروی می ‏کنند. آنها کمر به نابودی شما بسته ‏اند. گمان نکنید با ملایمت و تسلیم دست بردار هستند، بلکه با استقامت و ایستادگی و اظهار حق و فریاد مظلومانه عقب می‏ نشینند.

ملت را و ملل آزاد دنیا را از ستمگری دستگاه و مظلومیت ملت مسلمان ایران آگاه کنید. با هر وسیله ممکنه جنایات اینها را به دنیا برسانید. خدای متعال با شماست. دست اتحاد و برادری به هم دهید و از اختلافات جزئی دست بکشید تا زنده بمانید، تا احکام خداوند پایدار بماند.

حضرات مراجع عظام و علمای اعلام- دامت برکاتهم- راضی به محو حوزه ‏های دینی با ذلت و خواری نشوند. مرگ با عزت از زندگانی با ذلت و تحت اسارت بهتر است. از خدای بزرگ عظمت اسلام و مسلمین را خواستار است. وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ انْتُمُ اْلَاعْلَوْنَ انْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ. «۱» و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏

(۱) سوره آل عمران، آیه ۱۳۹:« سست نشوید و محزون نباشید و شما برترید اگر ایمان آورده باشید».

(صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۲۹- ۱۳۱)

این اعلامیه توسط شهربانی آذربایجان شرقی به تاریخ ۶/ ۱۰/ ۴۶ چنین گزارش شده است: «طبق اطلاع واصله اخیراً تعدادی نسخ ماشین شده متن اعلامیه روح اللَّه خمینی بدون تاریخ تحت عنوان (حضرات فضلا و محصلین حوزه مبارکه قم و تهران و مشهد) که مفاد آن بر علیه مصالح کشور بوده به تبریز رسیده و به طور غیر محسوس بین طرفداران وی پخش گردیده است».

انتهای پیام /*