به مناسبت دوم اردیبهشت، سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

منزلت پاسدار و پاسدارى در کلام امام خمینی (س)

در نزد موحدین و سالکان طریقت سخن از اجر و پاداش دنیایى، اسائۀ ادب به منزلت و مقام آنان است؛ و دنیا با همۀ زرق و برق ها و اعتباراتش به مراتب کوچکتر از آن است که بخواهد پاداش و ترفیع مجاهدان فى سبیل اللّه گردد. و مجاهد فى سبیل اللّه بزرگتر از آن است که گوهر زیباى عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک بزند... شما آیینۀ مجسم مظلومیت ها و رشادت هاى این ملت بزرگ در صحنۀ نبرد و تاریخ مصور انقلابید.

کد : 53465 | تاریخ : 02/02/1394

جوانان مبارز و متعهد انقلابى که پس از سالها مبارزه با رژیم پهلوى، توانسته بودند با نصرت حضرت حق، و به رهبرى امام خمینى(س) رژیم شاه را سرنگون کنند، مى‏ بایست براى حفظ و تداوم این نهضت الهى انسجام پیدا کنند و انقلاب و دستاوردهاى آن را در برابر دشمنان زخم خوردۀ داخلى و خارجى پاسدارى نمایند. بنابراین از همان ابتداى پیروزى انقلاب، هسته ‏ها و گروه هاى امنیتى - نظامى حافظ انقلاب تشکیل، و زمینۀ مناسب براى موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى فراهم گردید. به همین منظور فرزندان خوب ملت که خود در پیروزى و حفظ انقلاب اسلامى نقش فعال داشتند، با هدایت حضرت امام(س) در اواخر سال 1357 هـ.ش. نهاد مقدس سپاه پاسداران را تأسیس کردند.

تاسیس رسمی این نهاد در اردیبهشت ماه سال 1358 با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط شورای انقلاب کلید خورد.

آنچه در ادامه می خوانید گزیده ای از سخنان حضرت امام خمینی (س) پیرامون منزلت پاسدار و پاسداری است:

*  *  * ملت، دعاگوى پاسداران

من همیشه دعاگوى شماها، دعاگوى تمام اقشار ملت، دعاگوى پاسداران انقلاب بوده ام و ان شاءاللّه  خواهم بود. خداوند این چهره هاى نورانى را به نور جمال خودش روشن تر فرماید. خداوند شما پاسداران را عزت و عظمت عنایت فرماید. خداوند شماها را با سعادت و سلامت نفس در این دنیا، و با سعادتهاى بزرگ و رحمت بزرگ خودش در آخرت محشور فرماید.(1)

*  *  * پاسداران همانند جوانان صدر اسلام

شما پاسدارانِ بحقِ اسلامید. شمامثل جوانهاى صدر اسلام هستید.(2)

*  *  * دعا براى حفظ پاسداران

ان شاءاللّه  تعالى موفق باشید و جزء پاسداران اسلام باشید؛ و همه جزء خدمتگزاران اسلام هستیم. خداوند شما پاسداران را حفظ کند براى ما؛ خداوند ایران عزیز ما را براى خودمان حفظ کند. ان شاءاللّه  تعالى شماها به سعادت برسید.(3)

*  *  * قدردانى از خدمات پاسداران

من از ملاقات شما جوانهاى برومند و چهره هاى تابناک خوشحال هستم و مایلم به ملاقات شماها. مایلم که با شما مصافحه کنم ولیکن وضع مزاجى من و کارهاى زیاد من این فرصت را به من نمى دهد. من از همۀ شما تشکر مى کنم که پاسداران اسلام هستید و براى اسلام و براى کشور خدمت مى کنید و در این مواقع سخت شما زحمت مى کشید. من اجر شما را از خداى تبارک و تعالى مى طلبم، و براى شما سعادت و سلامت مى خواهم.(4)

*  *  * اجر پاسداران همانند اجر سربازان صدر اسلام

شما پاسداران انقلاب اسلامى به اسلام حق پیدا کردید. شما مثل سربازان صدر اسلام، که با جان و دل و با عشق و علاقه به اسلام خدمت کردند، به اسلام خدمت کردید و مى کنید. من امیدوارم که خداى تبارک و تعالى همان اجرى را که به پاسداران در صدر اسلام عنایت فرموده است به شما برادران عزیز عنایت فرماید.(5)

*  *  * پاسداران، سربازان واقعى امام زمان(عج)

شما پاسدارى مى کنید. و ارزش این پاسدارى خیلى زیاد است. و من امیدوارم که همۀ ما و همۀ شما را خداوند از پاسداران اسلام قرار بدهد و همه در خدمت امام زمان باشید. چیزى که الآن مهم است این است که همین پاسدارى که شما مى کنید و بانوان هم همین پاسدارى که کردید و نهضت را رساندید به اینجا و یک امر اعجازى را، معجزه آمیزى را، محقق کردید و  قدرت بزرگى را شکستید، همین قدرت ایمان باید باز هم محفوظ بماند.(6)

*  *  * شرافت و مسئولیت پاسدارى

وظایف پاسدارى شغل بسیار شریف، و بسیار پر مسئولیت است. شما تا صبح بیدارید و از این مردم پاسدارى مى کنید؛ و براى خداست؛ و در خطر هم هستید؛ چه چیزى بالاتر از این.(7)

*  *  * پاسدارى یک شرافت بزرگ
شما امروز با سمت پاسدارى در جمهورى اسلامى یک شرافت زیاد و بزرگ دارید و یک مسئولیت بزرگ. اما شرافت براى اینکه خدمتگزار به اسلام، و خدمتگزار به دین اسلام شریف است.(8)

*  *  * رسیدن به حیات جاویدان

پاسداران ما را که در پاوه و امثال آن سر بریدند به حیات جاودان رسیدند.(9)

*  *  * پاسداران در مقام رزمندگان صدر اسلام

امیدم به این است که شما در صف جنگنده هاى اسلام ـ که در صدر اسلام در رکاب پیغمبر اکرم بودند ـ شما اسمتان آنجا ثبت باشد. شما ان شاءاللّه  پیروز هستید و کسى که براى خدا کار بکند در هر حال پیروز است. همان منطقى که در صدر اسلام لشکر اسلام داشتند، که ما اگر بکشیم بهشت مى رویم و اگر کشته شویم هم همین طور، این منطق شما هم باید باشد، ان شاءاللّه  موفق و مؤید باشید.(10)

*  *  * پاسدارى خیلى شریف است

پاسدارى خیلى شریف است، براى اینکه خدمتگزارى به اسلام است؛ حفظ اسلام است. و مسئولیتش خیلى زیاد است.(11)

*  *  * شباهت پاسداران به لشکریان صدر اسلام

چقدر من از این صورتهاى نورانى، ایمانى، اسلامى، خوشم مى آید. چقدر من این برادرها و فرزندانم را دوست دارم. شماها امروز فرزندان اسلام هستید. شماها امروز فرزندان رسول خدا هستید. خدمت به دیانت اسلام مى کنید و در راه خدا قیام کردید. پاسداران قرآن کریم هستید. پاسداران اسلام مقدس هستید... چه چهره هاى خوبى شما دارید، و چه جوانهاى برومندى براى اسلام هستید... جوانان عزیز من! برومند باشید! قدرتمند باشید، که پشتوانۀ شما خداست. شما امروز مثل لشکرهاى صدر اسلام هستید. مثل آن است که در رکاب رسول اکرم جنگ مى کنید. همان طور که آنها با عده هاى قلیل به اذن خدا بر عده هاى کثیر، بر لشکرهاى کثیر غلبه کردند، شما هم غلبه خواهید کرد بر دشمنها.(12)

*  *  * پاسداران وجودشان براى ملت عزیز است

 این پاسدارهایى که انصافاً در این کشور خدمت کردند و دارند خدمت مى کنند و وجودشان مغتنم است براى این ملت ـ زحماتشان پیش خدا مغتنم است.(13)

*  *  * قدردانى از زحمات پاسداران

پاسداران انقلاب، که من اینها را بسیار دوست دارم و بسیار به آنها محبت دارم و من از آنها متشکرم، و ملت ایران اصل هر چه دارد از این سنخ جمعیت دارد.(14)

*  *  * ارزش خدمت پاسداران بالاتر از نماز

 پاسدارانى که براى خدا خدمت مى کنند، ارزش آنها از نماز هم بیشتر است. ارزش مسلسل آنها از قلم هم در آن وقت بیشتر خواهد شد.(15)

*  *  * دشمن پاسداران، دشمن اسلام است

شما دلاوران سلحشور و شما سپاهیان انقلاب اسلامى مردم ایران، شما از همان روزهاى اول هدف ناجوانمردانۀ گروهها و گروهکهاى منحرف واقع شدید و این خود فخرى بر افتخارات شما افزود، و اکنون نیز آن کس که از اسلام بیشتر گریزان است، دشمن سرسخت تر شما عزیزان است.(16)

*  *  * اى کاش من هم یک پاسدار بودم

شما باید خدا را شکر کنید که این عملیات اسلامى به دست شما اجرا مى شود، هر کس توفیق این عمل را ندارد. امروز صبح بعد از ملاقات با تنى چند از پاسداران به این فکر افتادم که اى کاش من هم یک پاسدار بودم، اینها چه مى کنند و من چه کار. آنها مى روند با دشمن اسلام مى جنگند و من در اینجا هستم و نمى توانم. شما قدر خودتان را بدانید. خداوند به شما عنایت داشته است که شما را مهیا کرده تا قرآن کریم و اسلام عزیز و میهن اسلامى را حفظ کنید. نظام الهى مقرر کرده است تا شما براى خدمت به اسلام انتخاب شوید و این پیش خدا ثبت است و ملائکة اللّه  و خداوند پشتیبان شماست و دلتان قوى باشد. هر قدمى که براى اسلام برمى دارید قدمى است الهى که خدا براى شما پیش آورده است. شما روى تدبیر و فکر عمل کنید، دیگر نه از کشتن بترسید و نه از کشته شدن. عمده این است که قصدتان خالص باشد که بحمداللّه  هست. روحیۀ قوى این جوانان بیست ساله از امورى است که انسان را به تعجب وامى دارد.(17)

*  *  * نظیر این پاسداران در تاریخ کم است

مثل پاسدارها ما داریم در زمان محمدرضا و در سابق بر او و در طول تاریخ؛ یک همچو پاسدارهایى ما داریم؟ اگر داریم، اطلاع بدهید.(18)

*  *  * انتخاب پاسداران براى نصرت خداوند

اى عزیزانى که مجالس ذکر و دعا و مناجات شما در شبها چون شب عاشورا به ملکوتیان نورافشانى مى کند، و چون ستاره اى درخشان در جبهه ها مى درخشد، و روزتان چون روز عاشورا در مقابل یزیدیان استقامت مى نماید، قدر این شبهاى معنوى و عرفانى و این روزهاى سلحشورى و افتخارآمیز را بدانید که خداى بزرگ شما را براى نصرت خویش انتخاب فرموده و امثال ما را لایق این خوان نعمت و رحمت و معنویت و فداکارى ندانسته است.(19)

*  *  * پاسداران از ارکان کشورند

در این زمان، پاسداران اسلام هم یکى از ارکان این کشور است.(20)

*  *  * پاسداران از گروه مجاهدانند

شما دو قشر که یکى مجاهدان هستید در جبهه ها و در پشت جبهه ها، و یک قشر دیگرى هم که بنیاد شهید است، از مجاهدین است، و مجاهدت شما را خداوند تبارک و تعالى اجر عنایت مى فرماید، و ما باید تشکر از هر دو قشر بکنیم. از پاسداران و سپاه پاسداران و آنچه متعلق به پاسداران است و همین طور از قواى مسلحۀ دیگر و از کسانى که به این عزیزان کمک مى کنند در پشت جبهه و به مظلومانى که عزیزان خودشان را از دست داده اند، کمک مى کنند، ما از آنها تشکر مى کنیم و ملت ایران هم البته تشکر مى کند.(21)

*  *  * شرافت پاسداران

اینجا کشور رسول خداست، اینجا کشور حضرت صادق است، اینجا پاسدارهاى ما شرافت دارند بر کاخ نشینها.(22)

*  *  * پاسداران تاریخ مصور انقلابند
در نزد موحدین و سالکان طریقت سخن از اجر و پاداش دنیایى، اسائۀ ادب به منزلت و مقام آنان است؛ و دنیا با همۀ زرق و برقها و اعتباراتش به مراتب کوچکتر از آن است که بخواهد پاداش و ترفیع مجاهدان فى سبیل اللّه  گردد. و مجاهد فى سبیل اللّه  بزرگتر از آن است که گوهر زیباى عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک بزند... شما آیینۀ مجسم مظلومیتها و رشادتهاى این ملت بزرگ در صحنۀ نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسئولان بیداردلانى بوده اید که امروز در قرارگاهِ محضر حق مأوا گزیده اند. و از آنجا که من بین خودم و شما فاصله اى نمى بینم و سخن دل شما و همۀ عاشقان انقلاب اسلامى را پیش از اینکه به کاغذ و قلم کشیده شود درک مى نمایم، تصور مى کنم که شما به خاطر آن غرور مقدس و آن روح پرحماسه اى که سالها در میدانهاى نبرد و در هنگامۀ آتش و خون و از دل صخره هاى صعب مشکلات در فضاى سرد و گرم حوادث آبدیده شده است و همۀ ذرات وجودتان با شجاعت و بیقرارى عجین گردیده، از سکون و آرامش رنج ببرید و دلتان در همان حال و هواى خیمۀ جنگ بتپد، و چه بسا از خود بپرسید که در شرایط تحول در کشور ما است که پس از هشت سال دفاع مقدس خود احساس خستگى نمى کنید. ولى من به طور جِدّ و اکید مى گویم که انقلاب و جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، که بحق از بزرگترین سنگرهاى دفاع از ارزشهاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است، چه صلح باشد و چه جنگ.(23) 

منبع: سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در اندیشه امام خمینى(س)، تبیان آثار موضوعى، دفتر سى و سوم، ص 53-61

  1. صحیفه امام، ج6، ص308
  2. همان، ج6، ص 315 -  316
  3. همان، ج 6، ص 409
  4. همان، ج 6، ص 533
  5. همان، ج 6، ص 536
  6. همان، ج 8، ص 208
  7. همان، ج 8، ص 372
  8. همان، ج 9، ص 220
  9. همان، ج 9، ص 341
  10. همان، ج 9، ص 437
  11. همان، ج 10، ص 112
  12. همان، ج 11، ص 355ـ356
  13. همان، ج 12، ص 469
  14. همان، ج 13، ص 42
  15. همان، ج 13، ص 451
  16. همان، ج 14، ص 408
  17. همان، ج 15، ص 496
  18. همان، ج 16، ص 136
  19. همان، ج 16، ص 264
  20. همان، ج 17، ص 25
  21. همان، ج 18، ص 205ـ206
  22. همان، ج 20، ص 160
  23. همان، ج 21، ص 133ـ134 

انتهای پیام /*