مدرسان وصیت نامه امام، قبل از تدریس با دانشجویان همدلی کنند

مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی از مدرسین درس وصیتنامه امام خمینی(س) خواست ابتدا شرایط انتقال مفاهیم این وصیتنامه به دانشجویان را فراهم کنند و پس از چند جلسه همدلی و همراهی با دانشجو، در جلسات بعدی کلاس به متن درس وارد شوند.

کد : 53476 | تاریخ : 07/02/1394

فاطمه طباطبایی در سومین گردهمایی مدرسین درس وصیت نامه امام خمینی(س) اظهار کرد: دلیل آن که امروز در این جا گرد هم آمده ایم، بررسی راه حل هایی برای ارائه بهتر وصیت نامه امام خمینی به دانشجویان دانشگاه آزاد است که مرکز فرهنگی امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در صدد سامان دادن آن برآمده است.

وی با بیان اینکه برخی از دروس متولی دارد، گفت: جز درس وصیت امام خمینی برخی دیگر از درس ها متولی دارد و وصیت نامه امام، اندیشه و راه امام و چراغ راه آینده است و اگر کسی با آن آشنا نباشد، به خوبی نمی تواند آن را منتقل کند و وظیفه اساتید است که آن را به دانشجویان انتقال دهد.

طباطبایی با گلایه از اینکه این عنوان به صورت درس در دانشگاه تدریس نشده است، افزود: همه اطلاع داریم که درس وصیت نامه حضرت امام به عنوان واحد اجباری در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است، اما تدریس آن، آن گونه که باید و شاید، اجرایی نشد. اما امیدواریم با چنین گردهمایی ها مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: در صددیم ببینیم چه طرحی در دانشگاه آزاد برای تدریس این درس ارائه دهیم که دانشجویان ما که چند صباحی دیگر مدیران این کشور خواهند شد، به راحتی آن را درک کنند و در کارهایشان از آن استفاده کنند.مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی ادامه داد: ما باید پس از چند جلسه همدلی و همراهی با دانشجو، در جلسات بعدی کلاس به متن درس وارد شویم تا امام را به دانشجو بشناسانیم و وجوه اندیشه تاریخ ساز او را بگوییم.

خانم طباطبایی با ذکر خاطره ای از بازدید دانشجویان از مکان زندگی امام خمینی در حضور مرحوم دکتر صادق طباطبائی گفت: روزی را برای بازدید دانشجویان با دانشگاهی در خمین هماهنگ کردیم، زیرا مرحوم صادق طباطبایی دوست داشت رحمانیت انقلاب و امام را که مغفول مانده به نسل آینده بشناساند. وی شرایط اقتصادی و سیاسی آن زمان انقلاب را برای دانشجویان توضیح داد و با فراهم شدن چنین شرایطی، دانشجویان آماده‌ خواندن وصیت نامه شدند و به آن اقبال نشان دادند.

ایشان با توجه به استفاده از حدیث ثقلین در مقدمه وصیتنامه امام گفت: امام تأکیدی دارد بر توجه به حدیث ثقلین دارد که وصیت‌نامه خود را با آن آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه باید جایگاه قرآن و عترت را به دانشجویان بیاموزیم اظهار کرد: وظیفه ما تشریح جایگاه قرآن و عترت به دانشجویان است که اگر قرآن در زندگی ما نباشد، خلأ بزرگی در زندگی خواهیم داشت و قرآن فعل خداست. امام در وصیت نامه خود می خواهد بگوید که از ائمه و عترت بدون قرآن نمی‌توان استفاده کرد.

رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه‌ با توجه به مخاطبان این وصیت نامه گفت: بررسی مخاطبان این وصیت نامه از نظر امام خمینی موضوعی است که در تدریس وصیت نامه‌ حضرت امام باید مورد توجه قرار بگیرد . ایشان در وصیت نامه اینطور می فرمایند که «من اکنون به ملت‌هاى شریف ستمدیده و به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم‏» در حقیقت تمامی مردم ایران مخاطبان امام هستند.

عروس امام خمینی(س) در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به خاطراتی از امام خمینی(س) گفت: تمام کارهای امام با التزام به شریعت بود، به یاد دارم اوایل انقلاب در ماه رمضان، زمانی که آقای محمد هاشمی رئیس سازمان صداو سیما بود، چند روزی برنامه های صدا و سیما تغییر کرده بود و امام به احمد آقا گفت به هاشمی بگویید چرا برنامه ها تغییر کرده است؟ آقای هاشمی گفت ما دو کار مهم انجام داده ایم که احترام به ماه رمضان بود، یعنی قبل از افطار ما موسیقی را پخش نمی کردیم و پس از افطار برای مردم آن را پخش می‌کردیم. امام فرمودند اگر موسیقی حرام است، در کل ماه رمضان حرام است، چه قبل و چه بعد از افطار نباید آن را پخش کنید و اگر حرام نیست، چرا آن را قطع می کنید؟ ایشان اضافه کرد این عوام بازی ها چیست که در آورده اید؟

وی افزود: دوباره پس از مدتی احمد آقا به رئیس وقت صداوسیما زنگ زد که آقای هاشمی، امام با شما کار دارند. امام به ایشان فرمود برنامه ها چه تغییری کرده که همه افراد با ریش جلوی مردم می آیند، درصورتی که دو روز پیش این اتفاق نیفتاده بود. امام خیلی جدی گفتند این ریاکاری بد است، شما ریاکاری را ترویج می دهید. اگر آنها باور به گذاشتن ریش و محاسن دارند، بگذارند بماند، اما ظاهرسازی و ریاکاری در صداوسیما بد است.

طباطبایی همچنین با بیان خاطراتی از زمان جنگ و حضور امام در فرودگاه در ورود از نوفل لوشاتو و احترام به برادر بزرگترشان آیت الله پسندیده، به سیره عملی امام اشاره کرد و گفت: آن نکته ای که هرگز امام آن را فدا نکرد، شرع و اخلاق بود که آن را فدای مسائل دیگر نکرد.

طباطبایی ادامه داد: بنابراین محتوای وصیت‌نامه باید به درستی فهمیده شود و آن را به درستی برای دانشجویان تبیین کرد.

رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد همچنین افزود: ما از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) خواستیم واسطه ای برای انتقال این وصیت به نسل آینده و دانشجویان باشد که البته با درست عملی شدن تدریس وصیتنامه در دانشگاه آزاد اسلامی، قطعا دانشجویان دانشگاه‌های دولتی هم از آن استقبال خواهند کرد.

وی در مورد نمره تحقیقاتی این درس گفت: بخشنامه خواهد شد که نمره تحقیقاتی هم برای این درس لحاظ شود و در مرکز فرهنگی امام خمینی و انقلاب اسلامی در صدد تصویب این هستیم که این یک واحد تبدیل به دو واحد درسی شود.

منبع: آنا

انتهای پیام /*