به مناسبت سیزدهم رجب سالروز تولد حضرت علی علیه السلام؛

مقام حضرت علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابعاد متفاوت و گوناگون شخصیت امیر المؤمنین (ع) در جنبه های مختلف انسانی، عرفانی و حکمی، حکومت مداری و اجتماعی، پارسائی، فروتنی و تواضع، حشر و نشر با توده مردم و به ویژه محرومین، معرفت ناب و اخلاص در عمل و بسیاری خوبیهای دیگر در منظر امام خمینی (س) از چنان جایگاه و موقعیتی برخوردار است که در حد «اعجوبه معجزه ‏آسا» بروز می کند و به ویژه در بعد عدالت و دادگری، چنان است که «اعجوبه عالم» قلمداد می شود.

کد : 53488 | تاریخ : 13/02/1394

شخصیت والای حضرت علی(ع) در جمیع ابعاد عالی انسانی در حدی از تعالی و کمال است که برای بشر معمولی نه تنها قابل درک و وصف که حتی قابل تصور نبوده و در اندیشه ها نمی گنجد؛ و بر همین مبنا امام خمینی (س) در این باره، بارها بیان مطلب کرده و ضعف بشر را بر زبان آورده است؛ از جمله:

«مولود امروز [روز سیزدهم رجب و سالروز ولادت مولا علی(ع)]، وصف کردنی نیست، آنچه که وصف کنند از او، دون شأن اوست و آنچه شعرا  و عرفا و فلاسفه و دیگران درباره او گفته‏ اند، شمه‏ ای از آن چیزی است که او هست. غالباً مسائلی که درک می‏ کرده ‏اند و می‏ کنند راجع به مولا علی بن ابی طالب، عرضه می ‏داریم. آن چیزهایی را که ما نمی‏ توانیم درک کنیم و دست عرفا و فلاسفه و دیگران از آن کوتاه هست، آن چیز قابل ذکر نیست. انسان تا نشناسد، نمی ‏تواند بگوید و آن مقداری هم که در دسترس ماست، آن قدر زیاد است که گفتن او محتاج به زمانهای طولانی است. و لهذا ما باید در پیشگاه مبارک ایشان عذرخواهی کنیم و عذر تقصیر بخواهیم که ما قاصریم و نمی‏ توانیم بیان کمال شما را بکنیم.» (صحیفه امام، ج ‏19، ص: 213)

ابعاد متفاوت و گوناگون شخصیت امیر المؤمنین (ع) در جنبه های  مختلف  انسانی، عرفانی و حکمی، حکومت مداری و اجتماعی، پارسائی، فروتنی و تواضع، حشر ونشر با توده مردم و به ویژه محرومین، معرفت ناب و اخلاص در عمل و بسیاری خوبیهای دیگر در منظر امام خمینی (س) از چنان جایگاه و موقعیتی برخوردار است که در حد «اعجوبه معجزه ‏آسا» بروز می کند و به ویژه در بعد عدالت و دادگری، چنان است که «اعجوبه عالم» قلم داد می شود:

«[سیزدهم رجب] روز عید مبارکی ... است که عدالت در عالم متولد شده است، روزی است که امیرالمؤمنین - سلام الله علیه - به دنیا آمدند که مظهر همه‏ عدالتها و اعجوبه عالم هستند و از صدر عالم تا ابد به جز رسول اکرم کسی به فضیلت او نیست.» (صحیفه امام، ج ‏12، ص: 343 - 344)

اما:

آب دریا را  اگر نتوان کشید             هم به قدر تشنگی باید چشید

و چنین است که علی بزرگ با این همه عظمت به عنوان الگو و اسوه ای حسنه روشنگر راه انسانیت و انسانها می شود تا هرکسی به تناسب ظرفیت خود بهره یا بهره ها برگیرد، هدایت یابد و کمال و سعادت جوید. و خمینی (س) بزرگ هم که از سعه وجودی بالایی برخوردار بود با استعداد و لیاقت ذاتی خود از این اسوه بهره ها برد و همانند جد بزرگوارش  هرچند در مقیاسی کوچکتر شخصیتی ذو وجوه و متعالی یافت و آنچه از خامه او تراوش کرد یا بر زبان او جاری گشت حکایتگر این همه است. گرچه نمونه ها بسیار و بیانگر درک اعجاب آور ایشان از حضرت امیر می باشد ولی به مختصری بسنده می کند تا ان شاءالله درس آموزی همگانی تر و بهره ها افزونتر گردد. او در مطلبی بسیار هشدار دهنده درباره ارزش اعمال خالصانه آن حضرت چنین می گویند:

«تو خیال می‏ کنی که امتیاز نماز حضرت امیرالمؤمنین، علیه السلام، با ما این است که «مدّ» «و لا الضّالین» را طولانیتر می‏ کند؟ یا قرائتش صحیحتر است؟ یا طول سجود و رکوع و اذکار و اورادش بیشتر است؟ یا امتیاز آن بزرگوار به این است که شبی چند صد رکعت نماز می‏ خواند؟ ... او هم برای حور العین و گلابی و انار این قدر ناله و سوز و گداز داشت؟ به خودشان قسم است - و إنَّهُ لَقَسمٌ عظیم که اگر بشر پشت به پشت یکدیگر دهند و بخواهند یک لا إلهَ إلاَّ اللَّه امیر المؤمنین را بگویند نمی‏ توانند! خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی، علیه السلام! به مقام علی بن ابی طالب قسم که اگر ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین - غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست - بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند. حال قلب آنها را جز خود آنها نمی‏ داند کسی.‏» (شرح چهل حدیث، ص:75 - 76)  

منبع: جماران

انتهای پیام /*