رونمایی از مجموعه 17 جلدی «یاران امام خمینی (س) در آیینه اسناد ساواک»

مجموعه 17 جلدی یاران امام خمینی (س) در آیینه اسناد ساواک به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) ظهر یکشنبه 20 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد.

کد : 53559 | تاریخ : 21/02/1394

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ابتدای این مراسم اظهار کرد: اسناد تاریخی انقلاب اسلامی از جهات مختلفی ارزش فراوانی دارد و ما برای تبیین حقیقت، اصالت و حقانیت انقلاب اسلامی نیازمند این اسناد هستیم، چرا که مدعیان انقلابی گری همواره در انقلاب‌ها بوده‌اند، هستند و خواهند بود. 

وی ضمن تشکر از حضور حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی به عنوان یکی از السابقون انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: اسناد تاریخی انقلاب اسلامی از جهات مختلفی ارزش فراوانی دارد و ما برای تبیین حقیقت، اصالت و حقانیت انقلاب اسلامی نیازمند این اسناد هستیم، چرا که مدعیان انقلابی گری همواره در انقلاب‌ها بوده‌اند، هستند و خواهند بود. 

وی افزود: این مدعیان کسانی هستند که در پیروزی انقلاب نقش بارزی نداشتند یا حتی نقش بازدارنده داشتند، اما پس از آنکه دوران شکنجه استکبار تمام شده و نوبت به تقسیم غنائم و پست ها و مقام‌ها رسیده مدعی شده اند. این در حالی است که اسناد منتشر شده در این مجموعه به ما نشان می‌دهند یاران واقعی انقلاب و السابقون چه کسانی هستند.

حمید انصاری ادامه داد: ارزش دیگر این مجموعه‌های اسنادی آن است که آنها را نه ما و طرفداران امام و انقلاب، بلکه مخالفان و دشمنان سرسخت امام و انقلاب و مردم یعنی مأموران امنیتی ساواک تنظیم کرده‌اند، بنابراین در درستی آنها جای تردید نیست. آنها این اسناد را تنظیم کردند تا بر پایه آن مبارزان را به بند بکشند، اما به مدد پروردگار و راهنمایی‌های پیامبرگونه حضرت امام و فداکاری‌های ملت ایران این اتفاق نیفتاد و این اسناد به عنوان برگ‌های زرینی امروز پیش‌روی ماست.

انصاری گفت: بایستی خدا را سپاسگزار باشیم که شجره طیبه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام که با نگاه بلند امام راحل و بر اساس حکم مکتوب ایشان به یادگارشان شکل گرفت، نه تنها در عرصه فعالیت‌های علمی و پژوهشی منشأ اثر است، در تدوین تاریخ انقلاب و انتشار مجموعه‌های ارشمند اسنادی پیشگام بوده و همدوش با یار مراکز اسنادی خدمات ارزنده‌ای را به پژوهشگران ارزانی داشته است. 

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ضمن اشاره به آثار تاریخی‌ای که تاکنون از سوی این مؤسسه منتشر شده اظهار کرد: پیش از این به همت دوستان، برگ برگ اسناد ساواک که در اختیار مجموعه‌های گوناگون بوده جمع آوری شده و در همین راستا اسناد قیام 15 خرداد در پنج جلد و اسناد مبارزاتی امام در 22 جلد منتشر شده و امروز نیز 17 جلد از اسناد یاران ایشان منتشر شده و رونمایی می‌شود.

حمید انصاری با بیان این نکته که انتشار این اسناد نمایانگر سراسری بودنِ نهضت امام خمینی است، اظهار کرد: تورق اجمالی در این اسناد نشان می‌دهد انقلاب اسلامی، انقلابی بی‌بدیل، منحصر به فرد و مؤید به تأییدات الهی بود و تنها روحانیون، گروه‌های سیاسی و نخبگان پیشگامان این راه نبوده‌اند، بلکه یکایک آحاد ملت در این افتخار بزرگ نقش داشته‌اند.

وی افزود: این اسناد وقایع و حقایق انقلاب را امانتدارانه به نسل بعدی منتقل می‌کنند. نسل جوان ما حق دارد بداند موقعیتی که امروز در آن قرار دارد چگونه صورت گرفته و چه کسانی مدعیان بوده‌اند و چه کسانی پیشگامان واقعی. امروزه در برخی تحلیل‌ها پیشگام بودن برخی افراد در مبارزات نادیده گرفته می‌شود و برخی با ملاک قرار دادن حال فعلی افراد، سعی می‌کنند بر سوابق ارزنده‌ای که تعیین کننده اصالت و حقانیت ادامه راه است، خط قرمز بکشند.

حمید انصاری در بخش دیگری از این مراسم با تأکید بر نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی به نسل جوان اظهار کرد: ای کاش رسانه ملی فرصتی فراهم می‌کرد که پیشکسوتان عرصه انقلاب، واقعه‌های تلخ امام عبرت آموز دوران مبارزه را برای نسل جوان بازگو کنند.

وی ادامه داد: مطالعه این اسناد باعث می‌شود که قدر آزادی امروزمان را بدانیم، اینکه امروز شاهد آنیم که مقام معظم رهبری با صلابت تمام در برابر بزرگترین قدرتهای جهانی این طور پاسخ می‌دهند که «دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند، رها نخواهد کرد» به پشتوانه آزادی‌ای است که انقلاب اسلامی فراهم کرده‌است و این راه ادامه داد اگر قدر پیشکسوتان انقلاب را بدانیم.

سید محمود دعایی: اسناد ساواک بیانگر حرکت‌های بدون هراس یاران امام است 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات نیز در سخنانی اظهار کرد: رنج پیروزی انقلاب اسلامی را کسانی کشیده‌اند که داغ و درفش پیش از انقلاب را چشیدند. اگر امروزه افتخاری نصیب ما شده است، به یمن حضور چنین عزیزانی است که مشعل مبارزه را در داخل کشور روشن نگاه داشته بودند.

دعایی در ادامه گفت: به خاطر دارم در محاکمه مرحوم بخارایی و یارانش، رئیس دادگاه از تک‌تک آنها پرسید که شما مقلد چه کسی هستید و همه با صلابت گفتند امام خمینی (س). بعد از آنها پرسید با مجوز چه کسی اقدام به ترور کردید؟ مرحوم بخارایی گفت وقتی امام در ماجرای کاپیتولاسیون اعلام کرد که این دولت به مردم خیانت کرده است، ما فهمیدیم چه کسی خائن است و دانستیم سزای خائن گلوله است. همین حرکت پشتوانه حرکت شد و در غربت به امام انرژی بخشید.

سرپرست موسسه اطلاعات با بیان این مسئله که راز نگهداری یکی از تأکیدات امام خمینی(س) بود، بیان کرد: امام می‌فرمودند دروغ گفتن حرام است، اما راست گفتن واجب نیست. ایشان اعتقاد داشتند که باید در حد نیاز و ضرورت مطالب را بیان کنید و هر رازی را بازگو نکنید.

وی ادامه داد: بسیاری از یاران امام خمینی(س) به دلیل این تأکید امام از بازگو کردن بسیاری از مطالب خودداری کرده‌اند، اما اسنادی که امروز منتشر می‌شود بیانگر حرکت‌های بدون هراس یارانی است که علی رغم داغ و درفش ساواک، اقدامات لازم در مسیر افکار امام را با جدیت دنبال کردند.

هروی: تک تک یاران امام الگو و نموداری از مقاومت هستند

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین هروی که سرپرستی تدوین مجموعه یاران امام خمینی در آیینه اسناد را بر عهده داشته اظهار کرد: سخنان آقای دعایی باعث شد که برخی خاطرات دوران مبارزه را به یاد آورم. آن زمان تمام تلاش ساواک این بود که حتی اگر کسی در یک روستای دورافتاده نامی از امام می‌برد یا رساله‌ای از ایشان دارد و یا حتی یک عکس، به زنجیر کشد. ساواک در مورد مبارزین از شکنجه‌هایی استفاده می‌کرد که از سیا و موساد آموخته بود.

وی در ادامه از همراه بودن جهاد و دعا در مبارزات انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (س) سخن گفت و افزود: در آن دوران برخی به جای حرکت، دعا می‌کردند و برخی بدون دعا، حرکت می کردند. اما امام حرکت جهادی و ستیز با دشمن را به همراه باور و اعتقاد مذهبی می‌پسندید. ما اسنادی داریم که نشان می‌دهد ساواک بارها و بارها به دنبال گرفتن نقطه ضعفی از امام خمینی(س) بوده‌ است و شکنجه بسیاری بر یاران ایشان وارد کرده تا از ایشان اعترافی بگیرد، اما هیچ‌گاه موفق به چنین کاری نشد.

هروی اضافه کرد: در مقابل امام بارها می‌فرمود از این سر نیزه‌های زنگ‌زده نترسید، آنها به زودی خواهند شکست و با این سر نیزه‌ها نمی‌توان مقابل ملت ایران ایستاد؛ امام در جریان مدرسه فیضیه فرمودند من قلب خود را برای سرنیزه‌های مأمورین شما حاضر کرده‌ام، ولی برای قبول زورگویی‌ها و خضوع در برابر ستمگری شما حاضر نخواهم بود.

وی با بیان این مسئله که در اسناد ساواک چیزی از شکنجه‌ها نیامده به اشاره یکی از این اسناد درباره شهید محمد منتظری پرداخت و گفت: همه ساله به مناسبت فرارسیدن 15 خرداد، اعلامیه‌ها به شکل ظریفی در حوزه علمیه پخش می‌شد و ساواک هم همه تلاش خود را می‌کرد تا از هویت توزیع کنندگان اطلاعاتی به دست آورد. یک سال شهید محمد منتظری را شناسایی و دستگیر کردند. او ماهها تحت شکنجه سنگین، سخنی نگفت و در نهایت یکی از اسناد ساواک نشان می‌دهد که شکنجه گر گفته امشب دیگر تکلیف او را روشن خواهم کرد. پاسی از شب گذشته بود که شهید منتظری را برای بازجویی آوردند و مجبورش کردند لباس‌هایش را در آورد. بعد او را مجبور کردند تن خود را به بخاری بچسباند. بوی سوختگی از تن او بلند شد اما باز هم سخن نگفت.

هروی تأکید کرد: یاران امام به باور من، حواریون جدیدی بودند که هر کدامشان می‌توانند الگو و نموداری از مقاومت هستند.

وی درباره مجموعه یاران امام خمینی در آیینه اسناد ساواک گفت: ما تلاش کردیم اسناد مربوط به همه عزیزانی را که در راه انقلاب جانبازی کردند جمع آوری کنیم. آنچه که در این مجموعه جمع آوری شده عین اسناد ساواک است و در صحتشان تردیدی نیست، چرا که دشمن خود این اسناد را جمع آوری کرده و تصور نمی‌کرده که روزگاری به دست ما بیفتد. ساواک اگرچه ظالم بوده اما چون داعیه جمع آوری این اسناد را داشته، هر چه ثبت و ضبط کرده عین واقعیت است.

در پایان این مراسم، از مجموعه 17 جلدی یاران امام در آیینه اسناد ساواک با حضور حمید انصاری، حجج اسلام و المسلمین سید محمود دعایی، هادی غفاری، کمساری، قبادی، سردار قربانی، سید کاظم اکرمی و جمعی از پژوهشگران تاریخ و دوستداران امام و انقلاب اسلامی رونمایی شد.

منبع: جماران

انتهای پیام /*