زمانه و زندگی امام خمینی منتشر شد

کد : 30481 | تاریخ : 06/04/1391

 کتاب "زمانه و زندگی امام خمینی" به قلم آقای دکتر محسن بهشتی سرشت توسط معاونت پ‍‍ژوهشی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی منتشر شد.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران کتاب «زمانه و زندگی امام خمینی» در 443 صفحه و شمارگان 1000نسخه به بازار عرضه شده است .

 کتاب " زمانه و زندگی امام خمینی" کوششی اجمالی برای نمایاندن بخش های برجسته زندگی و زمانه امام خمینی(س) است. مردی که خبرسازترین شخصیت تاریخ سده اخیر نام گرفته است و تحولات بزرگی را در انتهای قرن بیستم در سطح ایران و منطقه خاورمیانه و ممالک اسلامی به وجود آورده و عملاً طرحی نو و قرائتی نوین از حضور اسلام در عرصه سیاست و اجتماع رقم زده است.

در مقدمه این کتاب چنین آمده است: سرزمین ایران و حکومت جدید جمهوری اسلامی،کانون توجه بین المللی و خصوصاً جهان اسلام قرار گرفت. علاوه بر سیاستمداران و دولت های خارجی، عموم متفکران و اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز به تبیین این پدیده شگرف پرداخته اند. در عین حال، این شخصیت سترگ تاریخی بیش از هفتاد سال در فراز و نشیب  تاریخ ایران معاصر قرار داشته است. نتیجه کنش و رویارویی امام با حوادث مختلف تاریخی از یک سو و بینش علمی و معرفت خاص دینی از سوی دیگر موجب گردید تا امام در ابعاد سیاسی و اجتماعی نسبت به سایر رهبران انقلابی،کاملاً متفاوت و نادر ظاهر گردد. در یک نگاه اجمالی دغدغه اصلی کتاب،نمایاندن سیر زندگی شخصی،سیاسی و اجتماعی امام خمینی در کوران حوادث و وقایع دوران حیات با برکتشان بوده است.

نویسنده در فصل اول به مبحث نظری که بیانگر شخصیت و عوامل تاثیر گذار در فرایند تکاملی آن، تاثیر محیط زندگی بر شخصیت افراد و نقش شخصیت در تاریخ می پردازد و فصل دوم  اوضاع سیاسی و اجتماعی زادگاه امام خمینی-خمین- در آستانه تولد امام را مورد بررسی قرار می دهد.

در فصل سوم کتاب به خاندان امام(س) و سلسله و نسب ایشان اشاره شده و فصل چهارم،تحت عنوان "امام در خمین" به بررسی دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی ایشان می پردازد.

در فصل پنجم نویسنده،مهاجرت امام به قم و دوران شکوفایی علمی ایشان در دروس علوم دینی مورد توجه قرار داده و فصل ششم تحت عنوان "مرجعیت آیت الله بروجردی" به بررسی حوادث تاریخی و سیاسی مابین 1324 تا 1340 هجری شمسی و روابط امام خمینی و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می پردازد.

در فصل هفتم وقایع و شرایط پس از ارتحال آیت الله بروجردی و مرحله آغازین مبارزه و حرکت امام خمنی مورد توجه قرار گرفته و فصل هشتم به چرایی مخالفت امام خمینی با رفراندم محمدرضا پهلوی تحت عنوان "انقلاب سفید شاه و مردم" و قیام 15 خرداد(حمله به مدرسه فیضیه) و دستگیری امام و ماجرای کاپیتولاسیون پرداخته است.

فصل نهم نیز به موضوع تبعید امام خمینی به ترکیه و سپس عراق و فصل دهم به مسئله افزایش اختناق و نوع مواجه امام خمینی با رژیم عراق اختصاص یافته است. در فصل یازدهم نیز منابع اقتصادی و اطلاع رسانی نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی مورد بررسی قرار گرفته و فصل دوازدهم به دو سال منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی-سالهای 56 و 57- و وفات فرزند برومند امام خمینی،حاج آقا مصطفی اختصاص دارد.
در فصل سیزدهم حضور امام در پاریس و اوضاع داخلی کشور در آن ایام توجه شده و فصل چهاردهم تحت عنوان "سازماندهی مبارزه تا پیروزی" به مجموعه پیام ها و سخنرانی ها و مصاحبه امام در ماه های پایانی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.
 و سرانجام فصل های پانزدهم و شانزدهم به پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی به ایران و شکل دهی نظام سیاسی جدید و نهایتا سلوک فردی و اجتماعی امام خمینی(س) پرداخته شده است.آغازین مبارزه اماما

گفتنی است که کتاب زمانه و زندگی امام خمینی با قیمت 100000 ریال و مشتمل بر یک مقدمه، شانزده فصل، کتابنامه و نمایه ها توسط  معاونت پژوهشی،انتشارات پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منتشر شده است.

از نقاط برجسته این کتاب  دو بخش "کتاب نامه " و "نمایه ها" است که می تواند کمک شایان توجهی به پژوهشگران و دانشجویان در حوزه مطالعات امام و انقلاب اسلامی نماید.

انتهای پیام /*