اهمیت تبلیغات در داخل و خارج از کشور

تشکیل شورای عالی تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بیان سازوکار هر یک از این ها و توجه دادن به جایگاه و اهمیت امر تبلیغ دین نیز از مواردی است که حضرت امام بارها به آنها توجه کرده و مطالبی را گوشزد کرده اند.

کد : 30503 | تاریخ : 12/04/1391

تشکیل شورای عالی تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بیان سازوکار هر یک از این‌ها و توجه دادن به جایگاه و اهمیت امر تبلیغ دین نیز از مواردی است که حضرت امام بارها به آنها توجه کرده و مطالبی را گوشزد کرده‌اند: اهمیت تبلیغات، استفاده از تمام امکانات، هماهنگی در تبلیغات، خنثی کردن روش‌های مخالفان، توجه به تبلیغات سوء دشمنان، دقت در اسلامی بودن تبلیغات صدا وسیما، اهمیت تبلیغ فرهنگ اسلامی، صدور انقلاب با تبلیغ بر اساس معنویت، وجوب تربیت مبلغ، تبلیغات مسموم علیه انقلاب اسلامی و دهها موضوع دیگر که مورد توجه حضرت امام(س) بوده است، و با نگاهی به صحیفه امام به ویژه جلدهای 16 تا 19، به این مهم برخورد خواهیم کرد.

یکی از موارد مذکور نامه شورای عالی تبلیغات به حضرت امام و پاسخ ایشان است که با هم می خوانیم :

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم.

 محضر مبارک رهبر عظیم انقلاب اسلامى حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- دام ظله العالى.

باعرض سلام به استحضار مى‏رساند، پس از پیروزى انقلاب و احساس نیاز مبرم جامعه انقلابى به یک تشکیلات منسجم و یک مرجع مشخص براى تبلیغات اسلامى که همه بتوانند بدان مراجعه کنند با مشورت جامعه مدرسین و همکارى دفتر تبلیغات قم در تیر ماه سال 60، شورایعالى تبلیغات اسلامى تشکیل شد که به حضور مبارک معرفى و مورد تأیید قرار گرفت. این شورا براى نیل به اهداف بالا سازمان تبلیغات اسلامى را تأسیس کرد و دفتر تبلیغات قم و دفتر انتشارات وابسته به جامعه مدرسین را زیر پوشش مالى خود قرار داد و براى هماهنگ ساختن فعالیتهاى تبلیغى ارگانهاى انقلابى که امرى ضرورى بود شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى را به وجود آورد که چند نمونه از خدمات فراوان یکساله این دو بخش به پیوست تقدیم مى‏گردد اکنون بر اثر توسعه روزافزون، کار به مرحله‏اى رسیده که اگر بخواهد این خدمت فعال و گسترده مى‏شود و بایستى با همکارى سازمانها و نهادهاى دولتى و ارگانهاى انقلابى و توانمندى بیشتر صورت گیرد و این همکارى جز با تأیید و تصویب مقام معظم رهبرى که تنها پشتوانه این نهاد تبلیغاتى است میسر نمى‏باشد و الامر الیکم و اللَّه معکم ادام اللَّه ظلکم. شورایعالى تبلیغات اسلامى‏.

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم.

خدمت اعضاى محترم شورایعالى تبلیغات اسلامى- ایّدهم اللَّه تعالى.

گزارش خدمات شوراى مذکور را ملاحظه نمودم. از همکارى با حوزه علمیه قم و تشکیلات منسجم و هماهنگى که با مقامات ذى ربط به وجود آورده‏اید تقدیر و تشکر مى‏کنم. همه مى‏دانیم در این موقع حساس، که جمهورى اسلامى و اسلام عزیز مورد تهاجم تبلیغاتى رسانه‏هاى گروهى مرتبط با قدرتهاى بزرگ و وابستگان آنان قرار گرفته‏ است و آنان در باطل خود آن فعالیتها و تبلیغات وسیع را به راه انداخته‏اند، ما و شما و همه طرفداران اسلام براى حق خود باید به این حربه برّنده روز مجهز باشیم؛ و چهره واقعى اسلام و جمهورى اسلامى را در داخل، و بیشتر در خارج، در معرض شناخت همگان درآوریم. و این وظیفه الهى و انسانى بر عهده ماست. و در این زمینه تذکراتى را لازم مى‏دانم:

یک- با تشکر عمیق از علما و فضلاى محترم حوزه علمیه قم، که در هر گرفتارى وظیفه الهى خود را انجام داده‏اند و در نقاط مختلف کشور بویژه در جبهه‏هاى جنگ تحمیلى و مناطق دورافتاده محروم و مراکز کارگرى حضور یافته و شایستگى خویش و حوزه‏هاى دینى و علمى را به ثبوت رساندند، لکن نظر به حساسیت موقع و موقعیت آنان در اولویت دادن به امور تبلیغى، به نظر مى‏رسد که فعالیت چشمگیرتر و دقت بیشترى براى این امر حیاتى اختصاص دهند، و علاوه بر اوقات تعطیل، در ایام اشتغال بخشى از اوقات شریف خود را در این امر صرف نمایند؛ و با انتخاب افراد شایسته به‏طور متناوب، نگذارند این پست حساس خالى بشود. از خداوند تعالى توفیق همگان را خواستارم .

دو- لازم است نهادهاى دولتى و ارگانهاى انقلابى و ذى ربط در این وظیفه الهى با شوراى مذکور همکارى جدى نمایند .

سه- بدیهى است که تبلیغات خارج از کشور از ویژگى خاص و اهمیت مخصوصى برخوردار است. و چون «وزارت ارشاد» عهده‏دار این امر است، لازم است شورایعالى تبلیغات در جذب و آموزش نیروهاى صالح و افراد شایسته براى اعزام به خارج از کشور و براى مقصد نشر فرهنگ اسلامى به وزارت ارشاد کمک و همکارى نمایند، و با هماهنگى کامل این وظیفه الهى را عمل نمایند. امید است خداوند قادر از عنایت خاص خود همگان را برخوردار فرماید.

- 12 تیر 61/11 شهر رمضان المبارک 1402.

- روح اللَّه الموسوى الخمینى.

 

 صحیفه امام، ج‏16، ص371-370

انتهای پیام /*