گاهنامه امام و جوانان در پرتال امام خمینی

دوران جوانی از ویژگی هایی همچون پاکی، صداقت، شجاعت و عشق و شور برخوردار است و از آن به عنوان بهترین ایام در زندگی هر انسان یاد می شود. در این دوران است که جوان با توجه به فطرت پاک و خداجوی خویش آماده پذیرش کمالات، فضیلت ها و ارزش های انسانی و الهی است.

کد : 30511 | تاریخ : 11/04/1391

 دوران جوانی از ویژگی هایی همچون پاکی، صداقت، شجاعت و عشق و شور برخوردار است و از آن به عنوان بهترین ایام در زندگی هر انسان یاد می شود. در این دوران است که جوان با توجه به فطرت پاک و خداجوی خویش آماده پذیرش کمالات، فضیلت ها و ارزش های انسانی و الهی است.

به مناسبت یازدهم شعبان المعظم، میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، گاهنامه ای با عنوان «امام و جوانان» در بخش گاهنامه های الکترونیکی پرتال امام خمینی قرار گرفته است.

 

سرمقاله این گاهنامه اختصاص به باز نشر دو سخنرانی حضرت امام دارد که در آن جوانان را مخاطب قرار داده و رهنمودهای ارزنده ای ارائه نموده اند.

اولین مطلب از این مجموعه گفتگویی است که با آیت الله سید حسین موسوی تبریزی صورت گرفته است. وی که دادستان کل انقلاب در دوران رهبری امام خمینی(ره) و دبیر کنونی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است، در مصاحبه با بخش پرونده پرتال حضرت امام(ره) به تشریح دیدگاه های گرانقدر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در مورد جوانان و نقش آنان در اداره جامعه پرداخته است. موسوی تبریزی در این گفتگو تصریح می کند که حضرت امام(ره) درانتصاب مسئولان توجه ویژه ای به جوانان داشتند.

دیگر مصاحبه این مجموعه اختصاص به گفتگو با زهرا اشراقی، دختر آیت الله شهاب الدین اشراقی دارد. نوه حضرت امام(ره) در این گفتگو با بیان این نکته که تجویز مشی تربیتی نسل گذشته برای جوانان امروز صلاحدید امام(ره) نبود، از مشی ایشان با جوانان خانواده می گوید. وی که مدتی مشاور معاونت اجتماعی در امور جوانان وزارت کشور نیز بوده است، از گذران جوانی در دهه شصت، حال و هوای سن جوانی در کنار امام(ره) و شیوه های تربیتی حضرت امام (ره) می گوید.

جشنـواره حضرت علی اکبـر(ع) به منظور شناسایی، معرفی الگوها و تجلیل از جوانان برتـر کشور، همه ساله در روز جوان یعنی 11 شعبان، سالروز تولد حضرت علی اکبر(ع) و بر اساس آیین نامه مصوب در جلسه سی و سوم شورای عالی جوانان به ریاست رییس جمهور مورخ 6/4/1389 برگزار می‌گردد. با توجه به اینکه برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در حوزه جوانان مستلزم هزینه های کلان است، نظارت بر حسن اجرا، نقد عملکرد و سنجش انطباق بروندادهای آن با اهداف و برنامه های کلان نظام از جمله رهنمودهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این زمینه، رسالتی ویژه است. نقد عملکرد این جشنواره و تطبیق اهداف و روال آن با آموزه های امام راحل، دیگر مطلبی است که در این گاهنامه به مخاطبان ارائه شده است.

از دیگر مطالب خواندنی گاهنامه امام و جوانان، گزارشی میدانی از نگرش جوانان سه دوره از انقلاب نسبت به امام خمینی (ره) است.

کتابشناسی امام و جوانان دیگر مطلب این گاهنامه را تشکیل داده است. صحیفه امام سرشار از اشارات و رهنمودهای حضرت امام(ره) خطاب به جوانان است. برخی از مولفان و ناشران کشور برای دسترسی آسان تر و سریع تر جامعه جوان به رهنمودهای حضرت امام(ره) اقدام تالیف برخی کتب مرتبط کرده اند. از جمله این کتاب ها که در این بخش معرفی شده «راههای خودسازی جوانان»، «جوانان از دیدگاه امام خمینی(ره)» و «امام مهربانیها» را می توان نام برد.

پایان بخش مطالب این گاهنامه مروری بر سیره جوانی حضرت امام خمینی(ره) است. با مروری به زندگانی امام خمینی(ره) در دوران جوانی و نیز خاطراتی که دوستان و آشنایان ایشان نقل می کنند، این حقیقت به خوبی روشن می گردد که آن بزرگوار این دوران از زندگی خویش را با ایمان، تقوی، بندگی خدا و پرهیز از گناهان گذرانده است. مراقبت ها و توجهات دوران جوانی ایشان بود که از او عبد صالح خدا ساخت و بدین وسیله بود که توانست در میان اقشار مختلف مردم ایران به خصوص جوانان تاثیر گذارد.

همچنین مجموعه ای از عکس های مربوط به دیدار امام با جوانان نیز گردآوری شده که در بخش گالری تصاویر قابل مشاهده است.

برای مشاهده این گاهنامه و مطالعه تفصیلی مطالب می توانید به بخش گاهنامه های الکترونیکی پرتال امام خمینی یا  گاهنامه امام و جوانان  مراجعه فرمایید.

انتهای پیام /*