دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)، در جمع مسئولین و اعضای ستاد:

محمدعلی انصاری: مراسم سالگرد امام مظهر وحدت و همدلی است

کد : 30516 | تاریخ : 12/04/1391

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)، در سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) در جمع مسئولین و اعضای ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه از زحمات آنان در بیست و سومین سالگرد ارتحال امام راحل تشکر کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) با اشاره به اینکه مراسم امسال از جهات متعدی متمایز و برتر از سال های گذشته بود به برخی شاخص‌های این مراسم، نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد. وی افزود: اولین مسئله حضور کمی و کیفی مردم در مراسم است. جمعیت زائران از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، چه در مراسم خود استان‌ها و چه در مراسم متمرکز تهران بسیار چشمگیرتر بود. ضمنا ازدحام برای ثبت نام شرکت در مراسم اضافه بر سازمان بود و با توجه به امکاناتی که ما در اختیار ستادها قرار داده‌ایم معلوم می شود سقف میهمانان داخلی ما رشد داشته است. در مورد میهمانان خارجی نیز این تغییر کمی و کیفی مشهود بود. با توجه به اینکه امسال از مدت‌ها قبل حجم تبلیغات علیه نظام به بهانه های مختلف به اوج رسیده بود، اما تعداد مهمان های خارجی ما افزایش داشت. این درحالی بود که ما امسال نتوانستیم برای مهمانان خارجی بلیط تهیه کنیم و اتفاقا در دعوت از ایشان با تضییقاتی روبرو بودیم.

وی ادامه داد: مسئله دیگر بهره مندی از ابعاد فرهنگی است. امسال مراسم امام با مقارنت میلاد حضرت امام علی (ع) مقارن بود، به حمدالله فضای جدید روحانی و معنوی ایجاد شد و محصولات فرهنگی بسیار متعدد و گسترده‌ای تهیه و توزیع شد. مراسم خود حرم و جماران با حضور مردم، مسئولین و هماهنگی نهاد‌ها و  وزارتخانه‌های مختلف از بیستم اردیبهشت ماه به بهترین وجهی آغاز شد و ادامه یافت و کارهای هنری متعددی در تالارها و فرهنگسراهای مختلف از جمله برج میلاد، پارک ها و سینماهای کشور به نمایش در آمد.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: مهم‌ترین دستاورد این مراسم چند روزه نیز که هر سال درمورد آن حساسیت‌ها و تاکیدات فراوانی داشتیم، یعنی مراسم روز 14 خرداد واقعا باشکوه و دشمن شکن برگزار شد. خیل میلیونی مردم در هوای گرم خردادماه به احترام مراسم گردآمده بودند و صدها هزار نفر برای استماع سخنان رهبر معظم انقلاب و یادگار گرامی حضرت امام (س) جمع شده بودندکه تصاویر آن در شبکه های مختلف به نمایش گذاشته شد.

محمدعلی انصاری خاطرنشان ساخت: مسئله قابل توجه دیگر فضای آرام و امن مراسم بود که با مساعدت های ویژه وزارت کشور و وزارت اطلاعات و قرارگاه شهید فهمیده برگزاری این مراسم وسیع و گسترده را ممکن کرد. خطرات بسیاری مراسم امسال را تهدید می کرد که با درایت و اقدام به موقع این عزیزان خنثی شد. باید از دیگر مسئولین این حوزه نیز، از جمله مسئولین انتظامات و مسئولین راهنمایی و رانندگی تشکر ویژه به عمل آورم. نباید تردید داشت که یکی از خواسته‌های دشمنان ما ضربه زدن به این مراسم بزرگ است که با وجود مسئولیت با کفایت این مراسم در این حوزه بی نتیجه ماند.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) مورد مسائل اجرایی و خدمات نیز اظهار داشت: باید با کمال شجاعت بگوییم که تمام زحمات ما و دوستان ما در حد شان مردم بزرگوار ما نبود اما تردیدی هم نداریم که هیچ کس در حوزه خدمات خود کوتاهی نکرد. دولت محترم، وزارتخانه‌ها، نهادهای مربوطه، قرارگاه شهید فهمیده و بویژه سازمان بسیج که کار اصلی خدمت رسانی به مردم را به عهده گرفتند و البته از شهرداری تهران و سایر استان ها و نیز سازمان هلال احمر و دیگر نهاد‌های خدمت‌رسان هم که در این زمینه به ما کمک کردند، تشکر کنم. هرچند هیچ کدام از این مسئولین و نهادها در این راه هیچ کوتاهی نکردند ولی بی شک راه بسیاری مانده است تا بگوییم آنچه در شان مردم عزیز ما بوده، بجا آورده شده است.

انصاری ادامه داد: من بارها به یادگار ارجمند امام راحل (س)، حاج سید حسن آقا عرض کردم که  مراسم امام مظهر وحدت و همدلی بین دست اندرکاران ستاد است که در هیچ فرقی بین یک وزیر یا فرمانده عالی و مجموعه زیر دست او نیست و همه عاشقانه و خالصانه برای امام خدمت می کنند. باید این مسئله را به عنوان یک سرمایه بنگریم. در این سالیانی که من در این جایگاه با دودمان حضرت امام‌(س) مرتبط بوده‌ام با همه وجود احساس کردم که خانواده مکرم ایشان هیچ دغدغه‌ دیگری جز تحقق عدالت و اعتلای نام جمهوری اسلامی نداشته‌اند.

محمد علی انصاری در ادامه با اشاره به این نکته که مراسم بزرگداشت امام یک مراسم در طول سال است افزود: «این مراسم باید در جایگاه‌، شان و مرتبه خود برگزار شود و هیچ حادثه و مسئله‌ای نباید آن را به زاویه و حاشیه کشاند و آن را خدشه‌دار کند».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در ادامه این مراسم برخی از مسئولین و دست اندرکاران مراسم بزرگداشت حضرت امام به بیان گزارشات و نقطه نظارت خود در خصوص مراسم امسال پرداختند. در این زمینه، سردار کاظمینی، فرمانده قرارگاه شهید فهمیده چنین گفت: «ما همواره در پی این بوده‌ایم که امام راحل از اعمال ما راضی و خشنود باشد. قرارگاه شهید فهمیده از بهمن ماه سال 1390 با برنامه‌ریزی و همدلی و تعامل بسیار خوب با ستاد بزرگداشت توانست مسئولیت های خود را انجام دهد. این قرارگاه با 14 کمیته کاری توانست با تجربه سال های گذشته امسال با شاخصه‌های بسیار مطلوبی نمایشی از قدرت نرم جمهوری اسلامی را به منصه ظهور برساند. به لطف خدا امسال از 28 درصد رشد جمعیت زوار را از سراسر کشور برخوردار بودیم. نکته قابل توجه دیگر اینکه امسال 60 درصد شرکت کنندگان مراسم مرکزی از دیگر استان های کشور حضور به هم رسانده بودند. در مورد نظم و انتظام، ترافیک و رفت آمد هم امسال پیشرفت خوبی داشتیم. نکته حائز اهمیت در این مورد این بود که امسال هیچ مورد تلفات جانی در رفت و آمد نداشتیم و تعداد گم‌شدگان در طول مراسم نیز 60 کاهش داشتند. سرعت انتقال مسافرین نیز نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده بود. در کل بررسی‌ها نشان می‌داد که امسال بسیاری از معایب سال‌های گذشته رفع شده بود و امیدواریم این معایب را به طور کامل رفع کنیم. نهایتا از همه نهادهایی که با قرارگاه شهید فهمیده در این مهم همکاری داشتند تشکر می کنم و دعا می‌کنیم تا بتوانیم راه امام راحل (س) را ادامه دهیم».

پس از‌ سردار کاظمینی، حجة الاسلام مقدم، دبیر ستاد خارجی این مراسم به ارائه گزارش اجمالی فعالیت های این ستاد پرداخت. دکتر مقدم در این خصوص گفت: «امسال به دلیل معذوریت های مالی، ستاد خارجی از تقبل بلیط سفر مهمان های خارجی معذور بود ولی با این همه شاهد آن بودیم که حدود 320 مهمان از 38 کشور، و حدود 200 مهمان در قالب کاروان‌های زمینی از مرزهای شرقی و به ویژه مرز پاکستان به این جمع زائران پیوستند. تلاش بر این بود که با بازدیدهای مختلفی از کتابخانه ملی، بخش خارجی صدا و سیما، کاخ سعد‌آباد و نیاوران و... از مهمان‌های خارجی به نحو احسن پذیرایی شود. در کنار این بازدید‌ها، همایش‌های مختلفی نیز با حضور این عزیزان برگزار شد. سیزدهم به مناسبت میلاد حضرت امام علی (ع) همایشی تحت عنوان اخلاق و سیاست در سیره علوی با تکیه بر نگاه امام(س) برگزار و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شد. چهاردهم برنامه ویژه و اصلی حرم بود. پانزدهم یک برنامه ویژه برای زیارت مشهد مقدس بود و شانزدهم نیز دو سمینار بیداری اسلامی برگزار شد که یکی توسط وزارت امور خارجه تهیه شد و دیگری هم توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات برنامه ریزی شد. البته باید از برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های همکار نیز تشکر کنم ازجمله وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل بیت، سپاه شمال در اسکان مهمانان کاروانی، پلیس و راهبر، بنیاد مستضعفین، دولت محترم و سازمان گردشگری و... ».

در ادامه برنامه، امین عارف نیا، معاون فرهنگی ستاد بزرگداشت حضرت امام (س) به بیان گزارش خود پرداخت و افزود: « به لطف خدا امسال توانستیم از نظر کمی و کیفی به حد بالاتری از محصولات فرهنگی و هنری نسبت به سال‌های قبل نائل آییم. محصولات فرهنگی امسال در پنج سرفصل عمده تولید شد. بحث اول ویژه نامه هایی برای اقشار مختلف و در 12 عنوان بود که پس از تولید محتوی با همکاری نهادهای مختلف در تیراژ 500000 نسخه چاپ و توزیع شد. ضمنا 12 عنوان کتاب در تیراژ 304000 جلد منتشر شد. 8 عنوان محصول چندرسانه‌ای در تیراژ 285000 نسخه تهیه و توزیع شد. 1500 دوره نمایشگاهی امسال در دستور کار تولید ستاد قرار گرفت. 60 هزار محصول سرگرمی و فکری برای کودکان و نوجوانان، با مشارکت موثر دستگاه‌ها تولید شد و در مجموع یک میلیون و صد پنجاه و یک هزار نسخه محصول فرهنگی امسال تولید شد و در قالب سهمیه‌های استانی و فرهنگی ای که از طریق سازمان ها و نهاد ها و وزارت خانه ها و دستگاه‌هایی که با ستاد همکاری کردند، در معرض علاقه مندان قرار گرفت. سهمیه‌های خاصی هم در معرض نیروهای مسلح و پایگاه‌های مقاومت بسیج، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و تشکل‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، قرار دادیم و همچنین در حرم مطهر، حسینیه جماران، خمین، قم و ... امکان توزیع این محصولات برای ستاد میسر شد.

عارف نیا ادامه داد: سرفصل دوم که معاونت فرهنگی ستاد بدان پرداخت و جا دارد از مشارکت میسر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خصوصا شهرداری تهران در تولید و راهبری آنها سپاسگزاری کنم، بحث تبلیغات مراسم بود که امسال توانستیم در ده عنوان، دو میلیون برگ پوستر، 40 هزار بنر را تولید و توزیع ملی کنیم. همچنین پوشش تبلیغی شهر تهران در 18 هزار متر، 400 پرتال در سطح مناطق شهر تهران، 40 بیلبورد تجاری، 90 عرشه پل هوایی، 9 سازه حجمی و بنرهای جایگاه حضرت امام (س) و دو پرچم برافراشته در حرم مطهر آن بزرگوار، با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام گرفت. سومین سرفصل برنامه های ما مربوط به کارهای فرهنگی و هنری ست. در این زمینه، جشنواره‌ها و برنامه‌های متعددی از قبیل دومین جشنواره فرهنگی هنری «بر آستان آفتاب» در برج میلاد به مدت یک هفته، دومین جشنواره عکس و پوستر «دل دیده»، شب شعر  و موسیقی بر آستان آفتاب، کارگاه تجسمی جماران، 9 هزار متر مربع فضای فرهنگی در جوار حرم مطهر حضرت امام‌(س) با همکاری معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، محصولات سمعی بصری متعدد در راستای مستند‌سازی رخداد‌ها، مشارکت در برپایی مسابقات و نمایشگاه‌ها با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، آموزش عالی و مراکز فرهنگی کشور، و برنامه‌های فرهنگی متعدد در فرهنگ سراهای شهر تهران در هفته دوم خرداد ماه برگزار و اجرا شد».

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در پایان از اعضای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی که بخش عمده کارهای فرهنگی را در طول سال بر عهده دارند و  از مسئول روابط عمومی ستاد تنظیم و نشر آثار و مسئول پرتال این موسسه، و نیز از آقای محمد نجار وزیر کشور و نماینده ویژه رئیس جمهور در ستاد بزرگداشت و از معاونین ایشان خصوصاً آقایان ارشادمنش، عبدالهی، نصیری و قدمی از خدا می‌خواهیم در درجه اول، لیاقت درک روز ظهور و موعود که همه انبیاء در انتظار آن بودند، را داشته باشیم و اگر چنین نمی‌شود، جزء منتظرانی باشیم که صف‌مان از صف ظلم پیشگان جدا باشد.

محمدعلی انصاری در پایان از نهادهای وزارت کشور، شهرداری تهران،  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  وزارت امور خارجه ، سازمان بسیج مستضعفان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی  ایران ، وزارت صنعت و معدن و تجارت،  وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی،  وزارت راه و شهرسازی،  وزارت اطلاعات ، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و اداری، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، وزارت جهاد کشاورزی،  وزارت دادگستری،  وزارت ورزش و جوانان ، وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، وزارت  تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، سپاه ولی امر، سپاه حفاظت انصار ، سپاهحفاظت جماران و حرم مطهر امام، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سپاه سید الشهدا، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، بنیاد شهید و امور ایثار گران، شرکت مترو تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی،بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی،  مرکز مناطق آزاد کشور، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(س)،کمیته ی امداد حضرت امام خمینی(س)، شورای سیاست گذاری ائمه ی جمعه کشور، مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی ، استانداری تهران،ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ،  حرم مطهر حضرت امام خمینی(س) که در برگزاری هر چه بهتر مراسم سالگرد حضرت امام مشارکت داشتند تشکر کرد.

انتهای پیام /*