پاسخ امام به پرسش چند تن از نمایندگان مجلس:

آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

باید مردم را برای انتخابات‏ آزاد گذاریم و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏ باشند و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‏ تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید و برای غیر حوزه خودْ افرادی را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید

کد : 55102 | تاریخ : 22/04/1394

در تیر ماه سال 66 و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهار تن از نمایندگان مجلس در نامه ای به حضرت امام خمینی(س)، نظر و صلاحدید ایشان را در مورد شرکت نمایندگان احزاب و جمعیت ها در انتخابات و همچنین استفاده از هزینه های عمومی و بیت المال و وجوهات شرعی درتبلیغات انتخاباتی جویا شدند. امام در پاسخی که در تاریخ دهم تیر ماه به این نامه مرقوم فرمودند، بر آزادی مردم در انتخابات و مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات تاکید کردند. متن نامه این نمایندگان و پاسخ امام به نامه آنها به شرح ذیل است:

بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- دام ظله العالی علی رؤوس المسلمین‏

با سلام خدمت آن امام بزرگوار، در انتخابات دوره قبل حضرت عالی نسبت به معرفی کاندیدا برای حوزه‏ های مختلف از سوی احزاب و جمعیت های سیاسی- مذهبی اعلام مخالفت فرمودید با توجه به نزدیکی زمان انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی از مقام مقدس رهبر گرانقدرمان تقاضامندیم به سؤالات ذیل پاسخ فرموده و همگان را نسبت به وظایف شرعی آگاه فرمایید.

1- آیا در این دوره گروه ها و جمعیت های مختلف سیاسی- مذهبی می‏ توانند از تهران و یا قم برای شهرهای مختلف ایران و یا از هر نقطه برای مناطق دیگر کاندیدا معرفی نمایند.

2- آیا می ‏توان در رابطه با تبلیغ از کاندیداها از وجوهات شرعیه و بیت المال و یا از اموال دولتی و عمومی که در اختیار نهادهای گوناگون است استفاده نمود.

مهدی کروبی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، عبد اللَّه نوری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حسین هاشمیان رئیس کمیسیون نفت، محمد علی هادی عضو کمیسیون دفاع.

 بسمه تعالی‏

با اینکه این گونه سؤال ها و جواب ها اکنون زود است، مع ذلک باید مردم را برای انتخابات‏ آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمد اللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏ باشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد. و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‏ تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و برای غیر حوزه خودْ فرد یا افرادی را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید. در شرایط کنونی، این جانب به هیچ وجه و به هیچ کس اجازه نمی ‏دهم تا از سهم مبارک امام- علیه السلام- و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمانها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کند. باید مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. ان شاء اللَّه نظرم را در این مورد بعداً اعلام خواهم کرد. روحانیون محترم حوزه‏ های انتخاباتی سعی کنند در حوزه خود [با] افراد و گروه های مسلمان که در انتخابات کاندیدا شده و یا از کاندیداهای مورد علاقه خود طرفداری می‏ کنند چون پدری مهربان باشند و آنان را با دیده محبت بنگرند. از خداوند توفیق شما را خواستارم.

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏

(صحیفه امام، ج‏20، ص: 294 تا 295)

انتهای پیام /*