شماره 80 فصلنامه حضور منتشر شد

کد : 30668 | تاریخ : 27/04/1391

شماره هشتاد فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی "حضور" ویژه بهار 91 در چهار بخش مقالات، گفتگوها، ادب و هنر، اخبار و گزارش ها منتشر شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، تاریخ شفاهی از رحلت تا تدفین امام خمینی(س)‌، پیامبر و سیاست از منظر امام خمینی(س)، راز محبوبیت امام خمینی در جهان‌، از جمله مقالات شماره 80 مجله حضور است.

مقاله‌ی "اقتباساتی عرفانی درباره قرآن" نوشته‌ی یاسر جهانی پور، "ملا‌صدرای ثانی" به قلم داود رضایی چراتی و "همراه با عاشقی دلباخته در وادی عشق"به قلم حسن پویا  از دیگر مقالات این فصلنامه است.

حسین صالحی مالستانی" در مقاله "پیامبر (ص) و سیاست از منظر امام خمینی" می‌نویسد: امام خمینی‌(س)بین دین و سیاست به بالاترین شکل آن رابطه این همانی قائل شده و وظیفه‌ی اصلی پیامبران را برپایی حکومت _که آشکار ترین پدیده سیاسی است_قلمداد نموده است. امام، سیاست را شغل انبیا تلقی کرده و بر تداوم آن برای پیامبر خاتم و مسئله‌ی غدیر و انتقال این رسالت سیاسی_اجتماعی برای امامان معصوم (ع) تا فقیه تاکید ورزیده است. وی جدایی دین از سیاست را تز استعماری می‌داند. ایشان به عنوان تئوری پرداز حکومت دینی، شواهد و ادله‌ی متعددی برای شأن سیاسی پیامبر و اولیای الهی ارائه می‌کند.
مقاله ‌"اقتباساتی عرفانی درباره قرآن"به قلم یاسر جهانی پور نیز مقاله‌ای تحقیقی است که به تبیین و تشریح بعضی کلمات دعای 42 صحیفه که دعای ختم قرآن نامیده شده، پرداخته است.
در بخش گفتگوی این شماره، مصاحبه‌ای با سید موسی حسینی از اتریش  با عنوان "امام، امام بود" و مصاحبه ای با دکتر آیدا میروا از آذربایجان با عنوان "رهبری که دنیا را به پاکی دعوت کرد" پیرامون  شخصیت حضرت امام، آمده است. مصاحبه با عبدالقادر عایس از کشور سودان تحت عنوان "ویژگی انقلاب اسلامی ایران" و مصاحبه ی مهندس جاد نحله از کشور لبنان از دیگر مطالب این بخش است.
گزارشی از فعالیت‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در بیست و پنجمین  نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت تفضیلی در بخش گزارش این شماره‌ی فصلنامه حضور پوشش داده شده است. در همین بخش سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در جشنواره‌ی ادبی "یار و یادگار" با عنوان "هنر سفارشی نیست" و همین طور سخنان حجت الاسالم والمسلمین سید حسن خمینی با عنوان "همه با هم"  منتشر شده است.

در بخش ادب و هنر این شماره نیز بر اساس دیدگاه حضرت امام حضور زنان در ادبیات نمایشی دفاع مقدس نقد و بررسی شده است. همین طور دو قطعه شعر از سید ابوالقاسم حسینی منتشر شده است."یادگار اهورا" به قلم قنبر علی تابش شاعر افغان و "امام و شهدا" به قلم سید مهدی موسوی از دیگر مطالب این بخش است.
فصلنامه تخصصی حضور که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) صاحب امتیاز آن است، دکتر "حمیدانصاری" مسئولیت مدیرمسئولی و سردبیری آن را برعهده دارد و دکتر "منوچهر اکبری" نیز قائم مقام سردبیر و مدیر داخلی آن است. حمید انصاری،  علی محمد بشارتی، محمدعلی خسروی، فیروز دولت آبادی، منوچهر اکبری، محمد مقدم، نجفقلی حبیبی، سهراب هادی و ابوالفضل مروی نیز عضویت هیئت تحریریه این فصلنامه را برعهده دارند.
فصلنامه حضور با سابقه بیست ساله از دیرپاترین مجلات تخصصی محسوب می‌شود که بدون وقفه و به طور منظم و همراه ویژه نامه‌های مختلف منتشر شده است.

انتهای پیام /*