اسناد مبارزاتی امام/ رهنمودنامه به فلسفى

امام از هر فرصتى براى انگیختن توده‏ ها بر ضد رژیم شاه بهره مى‏ گرفت و با فرستادن پیک و پیام، عالمان دینى و گویندگان مذهبى را به افشاگرى، روشنگرى، مبارزه و مقاومت فرامى‏ خواند.

کد : 30678 | تاریخ : 29/04/1391

امام از هر فرصتى براى انگیختن توده‏ها بر ضد رژیم شاه بهره مى‏گرفت و با فرستادن پیک و پیام، عالمان دینى و گویندگان مذهبى را به افشاگرى، روشنگرى، مبارزه و مقاومت فرامى‏خواند. آنگاه که اهالى سیرجان از امام خواستند آقاى فلسفى واعظ را که در رفسنجان به سر مى‏برد، بر آن دارد که پس از پایان مراسم سخنرانى در آن شهر، دهه‏اى را نیز در سیرجان به منبر برود، امام طى تلگرامى به آقاى فلسفى، پیشنهاد اهالى سیرجان را با او در میان گذاشت و از او خواست که ضمن پذیرفتن دعوت آنان، رسالت اسلامى خود را در آگاهانیدن مردم و برملا کردن نقشه‏ها و نیرنگ‏هاى رژیم شاه دنبال کند. در رهنمودنامۀ امام به آقاى فلسفى که به صورت تلگرام به او مخابره شده، آمده است:

 

بسم ‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

قم ـ رفسنجان ـ 19/309 ـ 27/4/43

8 ربیع‏الاول 1384

حضرت حجت‏الاسلام خطیب شهیر آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته ـ رفسنجان

تلگرافى از قِبَل  اهالى محترم سیرجان رسید که از جنابعالى تقاضا شود دعوت آنها را بپذیرید. مقتضى است براى جبران گذشته و خفقان موجود پذیرفته شود.

به اهالى محترم رفسنجان و سیرجان و دیگران، از قِبَل حقیر، پس از اهداى سلام وافر، تذکر دهید که امروز در مقابل دست‏هاى ناپاک اجانب، که خطر عظیم بر اسلام و مسلمین متوجه است، لازم است با وحدت کلمه و اعتصام بحبل‏اللّه‏ به شعائر مذهب اهمیت بیشتر بدهید و جمعیت‏هاى خود را فشرده‏تر و انبوهتر فرمایید و در مقابل استعمار و دستگاه جبار، به صفوف خود در جماعات و اجتماعات مذهبى، براى احقاق حق و ابطال باطل، بیفزایید. فأمّا الزبد فیذهب جفاءً و اما ما ینفع الناس فیمکث فى الارض.

هرگز در مقابل اظهار حق و ترویج احکام اسلام از ارعاب و ارهاب‏هاى بى‏مغز نهراسید و در عین کمال آرامش و بهانه ندادن به دست دستگاه جبار، حقوق حقۀ خود را که عمل به احکام اسلام و آزادى خطباى محترم و نویسندگان معظم است، مطالبه نمایید و دولت‏ها را از خطر اسرائیل و عمال اسرائیل آگاه نمایید و قطع ید دشمنان اسلام را از ذخایر ملت و دسترنج کارگر و رعیت با کمال جدیت مطالبه نمایید و دولت را از اینکه اجازه داده است اوراق ضاله از قبیل کتاب انتقاد و طرح قانون خانواده منتشر شود استیضاح کنید و از خلافکارى‏ها و قانون‏شکنى‏هاى دستگاه، در مجامع عمومى یادآورى نمایید و مظالم دولت‏ها را هرچه بیشتر و با هر وسیله انتشار دهید و براى عظمت اسلام و استقلال ممالک اسلامى و قطع ید اجانب، خصوصاً اسرائیل که در حال جنگ است با مسلمین و اسلام، در مجامع عمومى دعا کنید و از گناهان خود توبه کنید و به احکام اسلام عمل نمایید و به ولى عصر و ناموس دهر ـ عجل‏اللّه‏ تعالى فرجه ـ براى رفع گرفتارى‏ها پناه ببرید. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

روح‏اللّه‏ الموسوى الخمینى

 

 این تلگرام به محض رسیدن به کرمان، بنا به دستور ساواک آن شهرستان، در تلگرافخانه توقیف شد و رئیس ساواک کرمان طى گزارشى به مرکز درباره این تلگرام کسب تکلیف کرد. در گزارش ساواک کرمان آمده است:

 

تیمسار قائم مقام ریاست ساواک

محترماً اکنون طبق اطلاع به استاندارى و ساواک، تلگرافى از آقاى خمینى به آقاى فلسفى واعظ مخابره شده که مفاد آن تند و تحریک‏آمیز و دستور داده دعوت اهالى سیرجان را هم بپذیرد و در منبر خود عمال استعمار و وضع خفقان‏آور موجود را تذکر دهد. تلگراف در تلگرافخانه کرمان است. با کفیل استاندارى و منابع انتظامى تماس، با رویه‏اى که آقاى فلسفى داشته به نظر نمى‏رسد که از اصول خارج، ولى نظر همگى این است که هم امشب به ایشان تذکر داده شود، دعوت سیرجان را نپذیرفته و به مجرد خاتمۀ منبر رفسنجان که دو شب مانده، به تهران عزیمت کند.

مستدعى است نظرات عالى امر به ابلاغ، ضمناً اگر اجازه مخابره تلگراف را به رفسنجان تا یک ساعت دیگر صادر فرمایند، شبانه در رفسنجان با آقاى فلسفى تماس گرفته خواهد شد و تذکرات لازم طبق امر مبارک داده مى‏شود. مفاد تلگراف خمینى متعاقباً مخابره خواهد شد.

1963/8 الف ـ 27/4/43 ـ نوایى

 

ساواک مرکز بى‏درنگ تلگرام زیر را به کرمان مخابره کرد:

 

فعلاً از تسلیم تلگراف به آقاى فلسفى خوددارى، تا متعاقباً دستورات لازم داده شود. 629 ـ 130 ـ 27/4/43 ـ مقدم

(تصویر سند در عکس مربوطه آمده است)

 

در پى گفتگوها و رایزنى‏هاى گسترده میان مقامات بلند پایۀ ساواک و رد و بدل شدن چندین تلگرام میان کرمان ـ تهران، ساواک مرکز به مقامات کرمان دستور داد:

 

بازگشت 2008/8 الف ـ 28/4/43

تیمسار ریاست مقرر فرمودند تلگراف به آقاى فلسفى داده شود. سرکار هم به آقاى فلسفى خاطر نشان سازید که مفاد تلگراف، تحریک محض و براى ایجاد نگرانى بین مردم است. از طرف دیگر خاطرنشان سازید که مطالب مندرجه در تلگراف دروغ و تهمت بیش نیست...‏‏.

 

به دنبال این دستور، مأمور تلگرام با یکى از مقامات ساواک کرمان به دیدار آقاى فلسفى در رفسنجان شتافتند و با ایجاد محیطى خفقان‏بار و پلیسى، تلگرام امام را به فلسفى دادند و پیام مقامات ساواک را نیز به او ابلاغ کردند. آقاى فلسفى در خاطرات خود از این جریان چنین یاد کرده است:

 

«... مسافرت من به شهرهاى مختلف جهت سخنرانى، سابقه ممتد داشت. معمولاً در چنین سفرها اهالى شهرهاى نزدیک آن شهر که منبر مى‏رفتم، از من دعوت مى‏کردند که در شهرهاى آنها نیز چند شب سخنرانى داشته باشم. اما در سفر به کرمان متوجه شدم با توجه به ارادتى که من نسبت به امام دارم، دعوت‏کنندگان از من، قبلاً متوسل به امام مى‏شوند. مثلاً از شهر خودشان به یکى از دوستان خود در قم تلفن مى‏کردند و مى‏گفتند خدمت امام بروید و بگویید فلانى الآن در رفسنجان است، از او بخواهید که دعوت مردم سیرجان را هم قبول کند. به همین لحاظ مسافرت ده روزۀ من به کرمان، تبدیل به چهل‏‏و پنج روز گردید؛ زیرا به خاطر تلگراف‏هاى امام علاوه بر کرمان در رفسنجان، سیرجان، نوق و اصفهان منبر رفتم؛ اما چون درخواست‏ها زیاد بود، به ناچار تلگرامى به خدمت امام فرستادم و به عرض ایشان رساندم که تقاضاها خیلى زیاد است و من بر اثر خستگى زیاد، قادر نیستم دیگر منبر بروم؛ لذا موافقت بفرمایید تقاضاى جدید را قبول نکنم و به تهران برگردم.

طى مدت این سفر، چند تلگرام از امام به دستم رسید. تلگرام‏ها را تنها مأمور تلگراف نمى‏آورد، بلکه به همراه او مأموران خاصى هم مى‏آمدند. امام در ضمن تلگراف‏ها تأکید داشتند که بیشتر درباره آزادى بیان، آزادى قلم و مبارزه با اختناق صحبت کنم... به یاد دارم در همان ایام که به رفسنجان دعوت شدم، امام در تلگرامى به من فرمودند که تا آنجا هستید انتقادهاى خود را ادامه دهید. مأمور ادارۀ تلگراف به همراه مأمور ساواک آمدند و گفتند:

آیت‏اللّه‏ خمینى تلگرافى از قم براى شما مخابره کرده است. ما متن آن را جهت استفسار به تهران مخابره کردیم که آیا به شما بدهیم یا خیر؟ چون به ما گفته‏اند که اگر فلانى با استناد به این تلگرام بخواهد ایجاد اخلال و بى‏نظمى کند، تلگرام را به او ندهید، اما اگر قصد اخلال نباشد و نخواهند مردم به هم بریزند و شهر را تعطیل کنند مانعى ندارد. بعد گفتند ما تلگرام  را به شما مى‏دهیم بخوانید و به ما جواب بدهید. من آن را گرفتم و خواندم. مفاد تلگرام این بود که به انتقاد ادامه دهید. گفتم از مضمون تلگرام اطلاع پیدا کردم، مى‏خواهید آن را بدهید که پیش من بماند، یا ببرید. اگر من این تلگرام را هم ندیده بودم انتقاد مى‏کردم و حالا هم که دیده‏ام باز انتقاد مى‏کنم و البته ضمن بیان مطلب از تلگرام امام هم یاد مى‏کنم، هرچند که شما متن آن را با خود ببرید. اما من در این شهر کوچک به نحوى انتقاد مى‏کنم که موجب ناامنى و هرج و مرج اوضاع نشود...».                 

 

نهضت امام خمینی، ج1، ص 977-981

انتهای پیام /*