رییس فرهنگستان علوم اسلامی: امام خمینی تعریف جدیدی از ماموریت جهانی ارائه دادند

کد : 30680 | تاریخ : 31/04/1391

حضرت امام خمینی(ره) به عنوان احیاگر معنویت دراسلام و جهان، با ارائه تعریف جدیدی از ماموریت جهانی، مفهوم قدرت را تغییر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، در همایش جنگ و دفاع در اندیشه‌های امام خمینی(ره) با تأکید بر نهضت جهانی بیداری سالامی که امروز 28 تیرماه از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال و دبیرخانه دائمی قطعنامه 598، در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به تحلیل اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران و نقش آنها در عصر معاصر و آینده جهان پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر این که ما به شدت  با خلأ تئوریکی و تحلیل‌های عمیق تئوریک روبرو هستیم، ادامه داد: گفت‌وگوهای ترویجی و تبلیغی فراوانی  نسبت به حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی ایران و نقش آنها در دنیای معاصر و آینده جهان انجام شده است،‌ ولی هنوز هم خلأ تحلیل عمیق مبتنی بر نگرش کلامی و عرفانی و فلسفه تاریخی احساس می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: امام خمینی(ره) به عنوان احیاگر معنویت  دراسلام وجهان،  با قدرت الهی که در اختیار داشتند، مفهوم قدرت را تغییر داد؛ به گونه‌ای که ایران اسلامی نه تنها قدرتی در کنار قدرتهای دیگر جهان،‌ بلکه بزرگ‌ترین قدرت در منطقه می‌باشد.

وی اضافه کرد: کشوری که به تنهایی در برابر 5 قدرت پیروز جنگ جهانی دوم و یک قدرت اقتصادی جهان مقاومت کرده و قدمی عقب نگذاشته است، نشان از قدرت همه جانبه آن می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که مقابله  غرب با انرژی هسته‌ای ایران و تلاش آنها برای جریان‌سازی آن در جهان، به ضرر خود غرب است،‌گفت: مقاومت ملت ایران الگویی را پیش روی  ملت های تحت ظلم و سیطره استکبار قرار داد و روح امیدو بیداری را در آنان دمید.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تأکید بر این که تحلیل انقلاب و اندیشه‌های امام خمینی(ره) راهگشاست، ادامه داد: بر اساس نگرش امام خمینی(ره) و فرهنگ انقلاب، تنها دو جبهه در سراسر جهان وجود دارد، جبهه اسلام در یک سو و در  سوی دیگر جبهه استکبار و تجدد قرار دارد.

وی در تبیین ویژگی‌های نهضت امام خمینی(ره) گفت:‌ احیای مجدد معنویت، تغییر مفهوم قدرت و ایجاد نقش جدید برای ملت‌ها در موازنه قدرت جهانی و  شکست قدرت‌های بزرگ از ویژگی‌های نهضت امام خمینی بود که در این راستا توانست مسئله ولایت مطلقه فقیه و تعریف مأموریت جهانی برای گسترش فرهنگ خداپرستی را در میان ملت‌ها تبیین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که دشمن، به تاثیر گذاری انقلاب اسلامی ایران در عرصه جهانی واقف است، گفت: غرب با توجه به نقش انقلاب ایران در عرصه‌های مختلف جهانی، تمام تلاش خود را در حفظ تمدن خود در جهان به کار برده است؛ البته در این راه به هر ابزاری از جمله جنگ نظامی و... نیز دست برده است.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) مقیاس این تأثیرگذاری را فراتر از مرز‌ها می‌دانست، تصریح کرد: امام(ره) معتقد بود که این انقلاب نباید در مرزهای ایران محصور شود، بلکه باید به تمام جهان نشر یابد وتأثیر خود را در جنبه‌های مخلتف زندگی افراد ایفا کند. امام(ره) تأکید داشتند که باید هزینه این کار را نیز بپردازیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که امام خمینی(ره) را تنها مقام معظم  رهبری و تعدادی از اطرافیان ایشان شناختند، افزود: حضرت امام(ره) قدرت را مبتنی بر مادیات و امکانات نمی‌دانستند؛ ایشان قدرت را ازآن خدا می‌دانستند که این رویکرد در پیروزی انقلاب اسلامی  و هشت سال دفاع مقدس نمود پیدا کرد. همچنین امام(ره) به دنبال ایجاد بسیج جهانی در حفظ و حراست از اسلام بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان با اشاره به این که بیداری اسلامی در ادامه انقلاب اسلامی ایران است، گفت: هدف اصلی بیداری اسلامی که در منطقه وجود دارد، در کنار تعاریفی که نسبت به آن می‌شود، مقابله با جریان تجدد است؛ از این رو غرب تمام تلاش خود را در تصاحب و به انحراف کشیدن آن به کار می‌برد.

انتهای پیام /*