رئیس سابق حوزه های علمیه سراسر کشور:

روحانیون باید تابع سیره حضرت امام(ره) در تزکیه نفس باشند

آیت الله مرتضی مقتدایی در مصاحبه با پرتال امام خمینی(س) به تبیین روش عبودیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ماه رمضان و ضرورت توجه به ابعاد انسان ساز آن پرداخت.

کد : 30714 | تاریخ : 08/05/1391

رئیس سابق حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به ضرورت توجه به سیره عبادی امام خمینی(س) تصریح کرد: طبقه روحانیت باید تابع سیره تزکیه نفس حضرت امام(س) در ماه مبارک رمضان باشند و راه و اهداف او را ادامه دهند.

 

آیت الله مرتضی مقتدایی، رئیس سابق حوزه های علمیه سراسر کشور، در مصاحبه با پرتال حضرت امام خمینی(س) به تبیین روش عبودیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان و ضرورت توجه به ابعاد انسان ساز آن پرداخت.

وی در ابتدای این گفت وگو به روش تدریس حضرت امام(س) در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: حضرت امام(س) وقتی در کرسی درس می نشست و مسائل پیچیده علمی را مطرح می کرد، درس ایشان در اعماق وجود شاگردانش موثر واقع می شد. وقتی امام(س) درس اخلاق می داد، همه حاظران منقلب شده و می گریستند؛ چون موعظه های امام(س) از قلب ایشان بر می خاست و با تمام وجود اثرگذار می شد.

مدیر سابق شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: ایشان در مقام عبادت و بندگی خدا فردی متعبد و خداشناس بود که با تمام وجود رو به خدا می ایستاد و مناجات می کرد. دعاهای کوچک و بزرگی در مفاتیح آمده است و نیز برخی دعاها برای ایام خاصی وارد شده است که امام(س) آنان را با توجه کامل می خواندند.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه حضرت امام خمینی(س) در حد بالایی به قرائت دعای عهد اهتمام داشتند، اظهار کرد: دعای عهد مورد عنایات ویژه حضرت امام(س) بود و همواره قطعه کاغذی بعنوان نشانه در صفحه دعای عهد در مفاتیح حضرت امام(س) نهاده بود. حضرت امام(س) بر قرائت دعای عهد اصرار داشتند چون دعای عهد درخواست ملاقات با امام عصر(عج) از خداوند متعال است.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در تشریح توجه ویژه امام خمینی(س) به روزه داری یادآور شد: در یکی از ماه های رمضان قبل از شروع نهضت، امام(س) به تهران آمده بودند؛ وقتی به ایشان عرض شد در تهران چه می کنید؟ ایشان فرمودند روزه می گیرم. روزه خودش یک کار است؛ با تمام لوازم آن که ادعیه های مرتبط با روزه می باشد.

رئیس سابق حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به عبادات خالصانه حضرت امام خمینی(س) در حین بستری در بیمارستان گفت: آن حضرت تمامی اعمال عبادی را انجام می دادند در آن حال، وضو ساخته و حتی از مستحبات نماز که تحت الحنک انداختن و انگشتر عقیق در دست کردن است فروگذار نمی کنند. در آن حال که سرم به ایشان وصل است از تخت پایین می آیند و نماز را ایستاده می خوانند. در آن موقع، یکی از بزرگان می گفت با دیدن این اعمال حضرت امام(س)، از اعمال خود شرمنده می شوم.

مدیر سابق شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: امام(س) وقتی قرآن می خواندند، با تمام وجود خود را مخاطب کلام خدا می دیدند و در خود قرآن نیز توصیه شده که قرآن را با تدبر بخوانید تا دستورات آن جزئی از زندگی انسان قرار گیرد. اینگونه قرآن خواندن را امام(س) به ما یاد دادند.

آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: برنامه های روزانه او برگرفته از قرآن و کلام الهی بود. در دعای خویش با تمام وجود متوجه خدا بود. دعای او لقلقه زبان نبود. البته کسی که اینگونه خود را مقید به عبادت و بندگی خدا بداند، اعمالش الهی می شود و وجودش متصل به یک مبدا قدرت می شود که وقتی پا به عرصه سیاست می گذارد، چنین جمهوری اسلامی بی نظیری را تشکیل می دهد که نمونه حکومت پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیر(ع) است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تاثیر قدرت معنوی حضرت امام (س) بر اقتدار امروز نظام تصریح کرد: با شروع نهضت حضرت امام خمینی(س)، در دنیا تحولی عمیق جریان یافت. نظام ما نیز با اراده الهی حضرت امام(س) و نظر صائب ایشان بیمه شد و هر چه پیش می رویم، نظام مقتدرتر می شود و الگویی برای بیداری اسلامی در منطقه شده است که منشا آن، اتصال امام(س) به مبدا فیض و اراده حضرت حق بود.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در این ماه مبارک رمضان که بر ما می گذرد، باید روش امام(س) را ببینیم و از ایشان الگو بگیریم. تمامی مردم بخصوص طبقه روحانیت باید از این سیره حضرت امام(س) الگو بگیرند و راه و اهداف او را ادامه دهند؛ همانگونه که امام(س) در این ایام ماه مبارک رمضان توسل به ائمه اطهار داشت، باید بتوانیم برای اینکه سعادتمند شویم از این روش امام(س) بهره ای ببریم.

آیت الله مقتدایی در پایان سخنان خود به تشریح روش عبادت حضرت امام خمینی (س) در شب قدر پرداخت و تصریح کرد: این شخصیت بزرگوار، شب قدر را تا صبح بیدار بود و دعاهای رسیده را در خلوت تلاوت می فرمود. امام(س) هیچ جلسه ای حتی جلسات خانوادگی را در شبهای قدر برگزار نمی کردند و در آن شبها غرق انس با خداوند متعال می شدند.

انتهای پیام /*