نماینده حماس در ایران:

تبعید امام(س) به نجف و فرانسه بستر جهانی شدن مسئله قدس شد

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در ایران، با اشاره به مراودات حضرت امام(س) با رهبران فلسطینی در زمان تبعید به نجف و فرانسه، این جلسات را بستر جهانی شدن مسئله فلسطین دانست.

کد : 30847 | تاریخ : 25/05/1391

خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران، در مصاحبه با پرتال امام خمینی(س)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی را اسوه ای دانست که توانست مفاهیم اسلامی را به نحو انقلابی، بر اساس برداشت های فقیهانه و در راستای خدمت به اسلام و مسلمین، در اندیشه ملتهای مسلمان جاری سازد.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در این مصاحبه اظهار کرد: در آغاز نهضت این مرجع بزرگ، مجموعه علمای اسلام در اداره امور جامعه بر اساس شرع مقدس رویه راکدی داشتند؛ اما امام (س) روح و جوهره و پویایی دین را فرا گرفتند و از میراث گرانبهای پیامبر اکرم(ص) بهره بردند تا معارف اسلامی را در اداره امور اسلام و مسلمین جاری سازند.

قدومی تصریح کرد: توجه به مسئله و آرمان فلسطین در ایران اسلامی، سابقه تاریخی دارد؛ بصورتی که در سال 1948 آیت الله کاشانی یک راهپیمایی را در حمایت از مردم فلسطین راه انداختند.

نماینده حماس در ایران تاکید کرد: امام(س) بخشی از پیکره ملت بود؛ اون همچون سایر رؤسای کشورهای جهان در کاخ زندگی نمی کرد و به حقیقی رهبر راستین مردم بود. امام(س) از جنس مردم بود و فهمی عمیق و مردمی از روح متون اسلامی داشت. این مهم، وجه تمایز رهبری ایشان شده بود.

وی افزود: اگر بخواهیم  به عناصر اساسی تشکیل دهنده رابطه و پیوند مردم مسلمان ایران با آرمان و مردم مسلمان فلسطین اشاره داشته باشیم، دو عنصر اساسی را خواهیم یافت که نشانگر آگاهی و بینش این ملت بزرگ است؛ یکی توجه به مقابله با ستم و حمایت از مظلومیت است و دیگری، جایگاه قدس و فلسطین در اسلام.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزود: هر مسلمان منصف و پیرو اسلام متوجه خواهد شد که قلب و جوهره قرآن کریم، توجه به نصرت و یاری رساندن به مظلوم و قبله اول مسلمین دارد، در بخش اعظمی از متن قرآن، از قوم بنی اسرائیل و ویژگی آنها صحبت می شود. لذا هیچ عالم و فقیهی نباید پس از مرور و قرائت قرآن، در قبال جنایت صهیونیسم آرام بنشیند و کاری نکند.

قدومی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(س) آن زمان که در نجف و فرانسه تبعید بودند، با توجه به احساس تکلیفی که از متن قرآن گرفته بودند، در مراودات خود با رهبران فلسطینی مسئله فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار می دادند و بستر جهانی سازی مسئله قدس را فراهم می کردند. البته در آن زمان به دلیل نبودن تکنولوژی پیشرفته امروزی، انتقال اطلاعات جهان اسلام از غرب زمان می برد و مشکلاتی داشت.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ادامه داد: رهبر فلسطین در آن زمان، متأسفانه رویکرد اسلامی و اطلاعات و شناخت کافی از رهبریت امام(س) و نظام شاهنشاهی که سرنگون شد نداشت؛ لذا مفهوم مسئله فلسطین با نگاه امام(س) که کاملا اسلامی بود با نگاه رهبریت آن زمان فلسطین هم خوانی نداشت.

قدومی خاطرنشان کرد: در دهه 70 ، مقاومت اسلامی رهبریت تغییرات را در عرصه فلسطین عهده دار شد و پس از آن، انتفاضه اول در سال 1987 و بعد انتفاضه دوم و پیروزیهای که مقاومت اسلامی رقم زد، پیوند و ارتباط میان آرمان فلسطین و انقلاب اسلامی ایران را بیشتر و محکمتر کرد.

نماینده حماس در ایران گفت: وقتی آرمان فلسطین هویت اسلامی به خود گرفت، به جایگاه اصلی خود رسید و رنگ عربی و قومیتی و ناسیونالیستی که مسئله فلسطین را متأسفانه محدود به گروه خاصی می کرد از بین رفت.

وی افزود: نگاه امام(س) به مسئله فلسطین بسیار وسیع بود. ایشان روزی را روز جهانی قدس می نامند که بتواند توجه تمام مسلمانان جهان را به مسئله فلسطین و یاری مظلوم احیا کند. البته توجه به این مسئله، خود وحدت  و یکپارچگی جهان اسلام را احیا می کند.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ادامه داد: نداشتن اقتصاد، بازار، سیاست و زبان مشترک، عامل ضعف جهان اسلام است. با این شرایط، مسلمانان جهان اسلام باید از هر قشر و فرقه و مذهبی که هستند، از تفرقه  که عامل خشنودی دشمنان و استعمار هست پرهیز کنند و با تکیه و تأکید بر نقاط مشترک وحدت و یکپارچگی، جهان اسلام را احیا کنند.

قدومی تصریح کرد: این وحدت است که دشمنان و بیگانگان را خسته می کند، بررسی اختلاف فرق و مذاهب اسلامی را بعد از رسیدن جهان اسلام به جایگاه خودش به نخبه های جهان اسلام باید بسپاریم.

وی در پایان گفت: در این مناسبت بسیار مهم باید توجه داشته باشیم که در جهان اسلام بخصوص جهان عرب، شاهد تغییرات و شکسته شدن بتها و حکام عرب هستیم، روز قدس، فرصت خوبی برای احیای مجدد انسجام بین مسلمانان جهان اسلام است.

انتهای پیام /*