یک استاد حوزه یادآورشد:

تاکید امام(س) بر هدایت انسجام دینی مردم در عید فطر برای پیشرفت

یک استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به انسجام دینی مردم در عید فطر، تاکید حضرت امام خمینی(س) بر هدایت این مهم در راستای توسعه و پیشرفت دین و دنیای مردم را یادآور شد.

کد : 30851 | تاریخ : 29/05/1391

حجت الاسلام محمد تقی سهرابی فر، مدیر گروه علوم عقلی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در قم، در مصاحبه با خبرنگار پرتال حضرت امام خمینی(س) نگاه حضرت امام به عید فطر را نشأت گرفته از نگاه ایشان به اسلام ناب دانست و گفت: می دانیم که امام خمینی(س) دین اسلام را دارای بعد سیاسی دانسته و حتی برخی اعمال به ظاهر عبادی را دارای صبغه سیاسی بر می شمردند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام(س) با اشاره به اجتماع مسلمانان در نماز جماعت، نماز جمعه و نماز عید فطر و قربان، این اجتماع را فرصتی برای پرداختن به مسائل مختلفِ مسلمانان مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و عموما مشکلاتِ آنان می دانست. ایشان در پیامی به مناسبت عید فطر سال 58 می فرمایند: « در نماز عید دو خطبه هست؛ که آن دو خطبه هم باید بعد از حمد و بعد از صلوات بر پیغمبر اکرم و ائمه- علیهم السلام- جهات سیاسى، جهات اجتماعى، جهات اقتصادى، احتیاجاتى که کشور دارد، احتیاجاتى که منطقه دارد در آنها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه کنند از مسائل»

حجت الاسلام سهرابی فر تصریح کرد: ایشان اعمال عبادی را تنیده شده در سیاست دانسته و بی توجهی به این نکته را بی محتوا کردنِ آموزه های اسلام می دانند. نگاهی اینچنین، سبب شد تا اجتماعات مسلمانان در مناسبت هایی نظیر عاشورا، تاسوعا و عید فطر و قربان تبدیل به قدرت نماییِ مسلمانان در برابر ظالمان زمان گردد.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان دریافتند که در درون همان اعمال شناخته شده عبادی چه نیروی عظیمی نهفته است که اگر هوشمندانه و خالصانه مدیریت شود، می تواند عزت و عظمت مسلمانان را به آنان باز گرداند.

مدیر گروه علوم عقلی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در قم گفت: امام خمینی(س) با الهام گرفتن از احادیث معصومین(ع) عید فطر را عید به دور بودن از گناهان تفسیر می کردند و البته معنای گناه را فراختر از معنایِ شناخته شده می دانستند؛ چرا که ایشان سکوت در برابر ظلم ظالمان و تبهکاران و استکبار را نیز از مصادیق بارز گناه بر می شمردند.

حجت الاسلام سهرابی فر تصریح کرد: عید واقعی روزیست که مسلمانان و مستضعفان از دست مستکبرین رهایی یابند. واقعیت آنست که آموزه های اسلام آنگونه که امام خمینی(س) با تأسّی از معصومین(ع) تفسیر و ترسیم کرد، زندگیِ هر مسلمان را تبدیل به تلاش و مبارزه همه جانبه می کند.

وی در پایان یادآور شد: ملت ایران با پیروی از این اندیشه ناب توانستند گامهای بلندی به سوی آزادی و پیشرفت بردارند. آرزوهای بزرگی همچون سقوط رژیم پهلوی و پیروزی در جنگ تحمیلی از همین طریق بدست آمد و مسلما ادامه همین روش می تواند پیروزی های بزرگتری را نیز برای ملت ایران رقم بزند.

انتهای پیام /*