شاگرد آیت الله بروجردی و امام خمینی(س)

امام(س) اصلا فرصتی به ما نمی داد تا در سلام کردن پیش قدم شویم

اخلاق امام(س) این بود که وقتی به جایی وارد می شدند قبل از اینکه دیگران سلام کنند ایشان سلام می کردند.

کد : 30860 | تاریخ : 02/06/1391

آیت‌الله سیدمحمود مجد، مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) و استاد دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر است. وی که 73 سال سن دارد، در سن 12 سالگی از تهران به قم رفت و در سن 18 سالگی تحصیلات سطح را در قم به پایان رساند. 

سید محمود مجد 6 سال از درس خارج فقه آیت‌الله العظمی بروجردی بهره برد و پس از رحلت این مرجع بزرگ ، 6 سال نیز در کلاس درس امام خمینی(س) شرکت کرد.

 در ادامه بخش هایی از گفت و گوی این استاد حوزه با خبرگزاری فارس در خصوص نقل خاطرات ایشان درباره امام خمینی(س) ارائه شده است.

 

خاطراتی درباره زهد و تقوای امام خمینی(س)

- خاطره خوشی از اخلاق امام(س) دارم. به دلیل اینکه خانه ما نزدیک خانه امام(س) بود، بسیار در راه با امام(س) برخورد می‌کردیم. مشکلی که داشتم این بود که وقتی امام(س) می‌آمدند قبل از اینکه من سلام کنم ایشان سلام می‌دادند،  خیلی خجالت می‌کشیدم که من که یک طلبه‌ هستم چرا در دادن سلام تاخیر می‌کنم تا امام(س) همواره در دادن سلام بر من پیشی بگیرند این مسئله مرا ناراحت کرده بود چراکه حضرت امام(س) اصلا فرصتی به ما نمی‌دادند تا در سلام کردن مقدم شویم. وقتی این موضوع را با رفقا در میان گذاشتم همه همین موضوع را مطرح کردند یعنی اخلاق امام(س) این بود که وقتی به جایی وارد می‌شدند قبل از اینکه دیگران سلام کنند ایشان سلام می‌کردند.

خاطره دیگر اینکه؛ عموی من که روحانی دماوند بود به قم آمد و چون منزل ما نزدیک خانه امام(س) بود، رفت و آمد بسیاری را با امام(س) داشتیم و از نظر فعالیت‌های سیاسی نیز در خط فکری ایشان بودیم. عموی بنده گفت: یک وقتی از امام بگیرید که من سوالی از ایشان دارم. آن زمان هم دوران مبارزه علیه شاه بود. من رفتم آنجا تا از آقای شیخ صادق خلخالی در بیت امام قرار ملاقاتی را هماهنگ کنم.

در زمان ملاقات ما با امام(س) حدودا صد نفر بودیم. عمویم از امام سوال کرد که شما فرموده‌اید: تقیه حرام است، آیا این حکم است یا فتوا؟ که اگر فتوا باشد مقلدان شما باید از آن اطاعت کنند و اگر حکم باشد همه باید آن را رعایت کنند. کدام مدنظر شماست؟ امام(س) فرمودند فعلا فتواست اما در آینده تبدیل به حکم می‌شود.

انتهای پیام /*