سفیر سابق ایران در مکزیک؛

شعار نه شرقی و نه غربی حضرت امام(س) شالوده جنبش عدم تعهد است

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به سیاستهای ضد استعماری اجلاس عدم تعهد، شعار نه شرقی و نه غربی حضرت امام(س) را شالوده این جنبش خواند.

کد : 30870 | تاریخ : 06/06/1391

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه، عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در مصاحبه با پرتال حضرت امام خمینی(س)، اهداف و راهبردهای استراتژیک کشورمان در روند برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران را منبعث از سیاست نه شرقی و نه غربی مورد تاکید حضرت امام(س) دانست.

این کارشناس عالی وزارت امور خارجه گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام(س) سیاست نه شرقی و نه غربی را محور سیاست خارجی ایران مطرح کردند. این شعار اکنون شالوده تشکیل جنبش عدم تعهد است که توسط جواهر لعل نهرو و سوارتو از اندونزی و تیتو از یوگسلاوی و جمال عبدالناصر از مصر بنیانگذاری شد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به همین دلیل به این جنبش پیوست و جزء سردمداران این جنبش در مقابله با قدرتهای بزرگ شد.

وی استراتژی ایران در این جنبش را متفاوت از سیاست غالب کشورهای عضو دانست و گفت: در این جنبش، هر کشوری می خواهد وابسته به سیاستهای قدرتهای بزرگ نباشد اما سیاست ایران این است که نه تنها می خواهد زیر بار سیاست قدرتهای بزرگ نرود بلکه با استیلای استعمارگران بر سایر کشورها نیز مخالف است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: حضرت امام(س) با اتکا به قدرت لایزال الهی و با اعتماد به مردم در مقابل زورگویی ها و فشارهای دشمنان ایستادند و آنها را دچار معضل کردند. روش این استعمارگران چنین بود که میخ خود را بر زمین می کوبیدند و می گفتند که بقیه باید حول این محور حرکت کنند. برخی کشورها چنین کردند اما ایران در زمان حضرت امام(س) معکوس عمل کرد. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند که ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و دیگران باید خود را تطبیق دهند.

این عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مقاومت ایران در مقابل تهدیدها و تحریمها نشان داد که نظامی که حضرت امام(س) بنیانگذاری کردند نظام بسیار کارآمدی است و نفس اینکه ما بعد از سی و سه سال توطئه ها، همچنان پابرجا  هستیم، خود یک موفقیت بزرگ است؛ چون هر یک از این توطئه ها علیه یک کشور قدرتمند صورت می گرفت می توانست آن نظام را ساقط کند اما ما نه تنها تضعیف نشدیم بلکه در اوج تحریمها پیشرفتهایی جدی کردیم. پیشرفتهایی که نه ما تصورش را می کردیم و نه دشمنان ما.

این کارشناس عالی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پیشرفتهای ما و اخبار آن برای مردم عادی شده است در حالی که این اخبار برای کشورهای دیگر عامل بهت و حیرت شده است. حضرت امام خمینی(س) در پیامی که بمناسبت قطعنامه 598 صادر کردند جوانان کشور را به تلاش برای پیشرفت در عرصهای های علمی و اقتصادی ترغیب کردند و جوانان ما هم این راه را دنبال کردند و این ناشی از خودباوری ای است که حضرت امام(س) سعی کردند در مردم ایجاد کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک خاطرنشان کرد: درحالی که غربی ها همواره سعی می کنند روحیه خودباوری را از جوانان بگیرند، امام(س) با شعار ما می توانیم این روند را معکوس کردند . البته این استراتژی حضرت امام(س) برگرفته از این دیدگاه اسلامی است که انسان اشرف مخلوقات است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: جوانانی که خود را اشرف مخلوقات عالم بدانند و از امتیاز اعتقاد به قرآن برخوردار باشند، پیشرفتهای بیشتری را بدست خواهند آورند. همین که ما در مسیر اسلام حرکت کنیم سنت اسلامی به کمک ما می آید.

این عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضرت امام(س) به استناد وعده های خدا، از سنتهای الهی سخن کفتند. سنتهایی که متضمن سعادت انسانهایی است که در مسیر اسلام حرکت می کنند. ملت ما تحت رهبری حضرت امام(س) و تحت توجهات حضرت ولی عصر در همین مسیر گام برداشتند و ما شاهد عنایتها و پشتیبانی های الهی در طول این سی و سه سال بوده ایم.

این کارشناس عالی وزارت امور خارجه اظهار کرد: اهداف فکری ایران در زمینه همکاری با جنبش عدم تعهد را حضرت امام(س) بنیانگذاری کردند و نیز بیداری اسلامی امروز در جهان اسلام را حضرت امام(س) رقم زدند. این تحولات می رود تا پیش بینی های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در مورد این که این قرن قرن اسلام است را شاهد باشیم.

وی افزود: امام خمینی(س) بنیانگذار این تحولات در جهان است. ایشان روح بیداری را در جهان دمیدند و جانشین ایشان نیز همین مسیر را با صلابت دنبال می کنند که به نتایج چشمگیر آن رسیده اند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: امروز جهان از دو قطبی بودن و تک قطبی بودن در حال رهایی است و در حال چند قطبی شدن است و نیز، تمدن بزرگ اسلامی در حال شکل گیری است که بزرگترین قطب خواهد شد و نام امام خمینی(س) در این تمدن بزرگ همیشه می درخشد.

سفیر سابق ایران در استرالیا خاطرنشان کرد: راز موفقیت حضرت امام(س) این است که قرآن را به خوبی شناخت. قرآن کتاب هدایت است و امام این هدایت را فهمید و باور داشت و بر اساس آن ملت ایران را رهنمون ساخت.

وی در پایان سخنان خود بخشی از وظیفه برگزارکنندگان اجلاس عدم تعهد را عمل به فرمان حضرت امام خمینی(س) مبنی بر صدور انقلاب دانست و گفت: حضرت امام خمینی(س) در پیامهایی خطاب به سران کشورهای جهان، ایشان را به بازگشت به فطرت الهی و انسانی خویش فراخواندند. این عمل، سیره ای الهی است. حضرت موسی نیز اولین رسالت خود را ابلاغ پیام به فرعون دانست و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز پیام رهایی از بند شیطان را ابتدائا به شاه ابلاغ کردند.

انتهای پیام /*