بهره ای از اندیشه های سیاسی حضرت امام خمینی(س)

کد : 30988 | تاریخ : 01/07/1391

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی توانست فرهنگ ناب و اصیل اسلامی را از لابلای برداشت‌های ناقص و یکسونگری‌ها و سطح اندیشی‌ها به عرصه‌های زندگی و حیات اجتماعی و سیاسی بیاورد و بر ظلمات جهل و تاریکی‌های جمود فروغ و روشنایی بتاباند و راهی بگشاید که انتهای آن عزت و سعادت و مقصد نهایی‌اش فلاح و رستگاری است.
این بزرگترین هنر امام خمینی و نهضت بزرگ او بود که توانست آرایه‌های ناصواب را از فرهنگ اسلامی بزداید و معارف الهی را آن‌گونه که هست به انسان‌های تشنه حقیقت بنمایاند و با هر تحریف، بدعت و خرافه‌ای در آویزد و آنها را از حریم مقدس اسلام نفی و طرد سازد.
این فرهنگ زلال و رها شده از زنجیرهای اسارت‌های فکری و آزاد شده از حصارها و تنگناهای مختلف، نه تنها در ایران جان و روح مسلمانان را متحول ساخت، که به سرعت از مرزها عبور کرد و قلوب ملل محروم سرزمین‌های اسلامی را فتح و نهضت جهانی اسلام را بنیان نهاد. این فرهنگ اگرچه به مرور و با فاصله‌های زمانی توانست به «بیداری اسلامی» و قیام و جنبش جهان اسلام منتهی شود، لکن سرانجام پایان شب سیاه ظلم فرا رسید و سپیده صبح پیروزی سرزد و فریادهای مکرر امام خمینی به نتیجه و ثمر نشست و مسلمین به خویشتن اسلامی باز گشتند و فریاد و خروش برآورند تا استعمار خارجی و استبداد داخلی را طرد و مستبدان جنایتکار را مضمحل سازند.
امام خمینی در پیام بزرگ و تاریخی خویش که قسمت اول و دوم آن را پیشتر بازخوانی کردیم، با قدرت و اطمینان سخن از گسترش "جهاد" علیه استعمار و استبداد در سرزمین‌‌های اسلامی به میان می‌آورند و ضمن آشکار کردن ماهیت قدرت‌های استکباری به ویژه "آمریکا"، به رخ کشیدن عظمت و اقتدار ملل مسلمان جهان و خروش علیه شیطان بزرگ به عنوان مهم‌ترین جلوه بیداری و نهضت اسلامی در جهان را خواستار می‌شوند.
آنچه امروز به صورت قیام گسترده علیه آمریکاییان در پی اهانت این شیاطین به مقدسات اسلامی و حریم شخصیت والای حضرت پیامبر اکرم(ص) مشاهده می‌کنیم، همان درخواست امام خمینی بود که امروز جامه واقعیت به خود پوشانده است و امواج آن فراگیر می‌شود و وسعت می‌یابد.
در این قسمت از رهنمودهای رهایی بخش امام خمینی دقت کنیم.


* * *


«امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است. و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخهای سفید و سرخ را از بین خواهند برد. امروز خمینی آغوش و سینه خویش را برای تیرهای بلا و حوادث سخت و برابر همه توپ‌ها و موشک‌های دشمنان باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری می‌‏کند.
جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‏‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. ان‏شاءالله ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از انقلاب، سختی‌های جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا جبران می‏کند. و چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت بزرگ ایران مثل یک صاعقه بر سر امریکا فرود آمده است. چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت ایران سقوط ارکان و کنگره‏‌های نظام ست‌مشاهی را نظاره کرده است و شیشه حیات امریکا را در این کشور شکسته است. و چه شیرینی بالاتر از اینکه مردم عزیزمان ریشه‏‌های نفاق و ملی‌گرایی و التقاط را خشکانیده‌‏اند. و ان‏شاءالله شیرینی تمام ناشدنی آن را در جهان آخرت خواهند چشید. نه تنها کسانی که تا مقام شهادت و جانبازی و حضور در جبهه پیش رفته‌‏اند، بلکه آنهایی که در پشت جبهه با نگاه محبت‌‏بار و با دعای خیر خود جبهه را تقویت نموده‌‏اند از مقام عظیم مجاهدان و اجر بزرگ آنان بهره برده‏‌اند. خوشا به حال مجاهدان! خوشا به حال وارثان حسین - علیه‏السلام!
اذناب امریکا باید بدانند که شهادت در راه خدا مسئله‌‏ای نیست که بشود با پیروزی یا شکست در صحنه‏‌های نبرد مقایسه شود. مقام شهادت، خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است. نباید شهادت را تا این اندازه به سقوط بکشانیم که بگوییم در عوض شهادت فرزندان اسلام تنها خرمشهر و یا شهرهای دیگر آزاد شد. تمامی اینها خیالات باطل ملی‌گراهاست. ما هدف مان بالاتر از آن است. ملی‌گراها تصور نمودند ما هدف‌مان پیاده کردن اهداف بین‏الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است. ما می‏گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم "لا اله الا الله" را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. پس ای فرزندان ارتشی و سپاهی و بسیجی‏‌ام، و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تاثر و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید که اینها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.
پدران و مادران و همسران و خویشاوندان شهدا، اسرا، مفقودین، و معلولین ما توجه داشته باشند که هیچ چیزی از آنچه فرزندان آنان به دست آورده‏‌اند کم نشده است. فرزندان شما در کنار پیامبر اکرم و ائمه اطهارند. پیروزی و شکست برای آنها فرقی ندارد. امروز روز هدایت نسلهای آینده است. کمربندهاتان را ببندید که هیچ چیز تغییر نکرده است. امروز روزی است که خدا این گونه خواسته است. و دیروز خدا آن‌گونه خواسته بود. و فردا ان‏شاءالله روز پیروزی جنود حق خواهد بود. ولی خواست خدا هر چه هست ما در مقابل آن خاضعیم. و ما تابع امر خداییم؛ و به همین دلیل طالب شهادتیم. و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیرخدا نمی‌‏رویم. البته برای ادای تکلیف همه ما موظفیم که کارها و مسائل مربوط به خودمان را به بهترین وجه و با درایت و دقت انجام دهیم. همه می‏‌دانند که ما شروع کننده جنگ نبوده‌‏ایم. ما برای حفظ موجودیت اسلام در جهان تنها از خود دفاع کرده‌‏ایم. و این ملت مظلوم ایران است که همواره مورد حمله جهان‌خواران بوده است؛ و استکبار از همه کمینگاه‌های سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی خود به ما حمله کرده است. انقلاب اسلامی ما تاکنون کمینگاه شیطان و دام صیادان را به ملت‌ها نشان داده است. جهانخواران و سرمایه‏‌داران و وابستگان آنان توقع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم. و حال آنکه این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صدا زنیم که ای خواب رفتگان! ای غفلت‏‌زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه‏‌های گرگ منزل گرفته‌‏اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست! و نیز فریاد کشیم سریعا قیام کنید که جهان ایمن از صیاد نیست! امریکا و شوروی در کمین نشسته‌اند، و تا نابودی کامل‌تان از شما دست بر نخواهند داشت. راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشکیل شده بود، کسی جرات اینهمه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوی رسول‌الله - صلی‏الله علیه و آله و سلم - داشت؟
امروز یکی از افتخارات بزرگ ملت ما این است که در برابر بزرگترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی امریکا و اروپا در خلیج فارس صف‌‏آرایی نمود. و اینجانب به نظام‌های امریکایی و اروپایی اخطار می‏‌کنم که تا دیر نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفته‏‌اید، از خلیج فارس بیرون روید. و همیشه این‌گونه نیست که هواپیماهای مسافربری ما توسط ناوهای جنگی شما سرنگون شود؛ که ممکن است فرزندان انقلاب ناوهای جنگی شما را به قعر آبهای خلیج فارس بفرستند.
به دولت‌ها و حکومت‌های منطقه، خصوصا به عربستان و کویت می‏‌گویم که همه شما در ماجراجویی‌ها و جنایاتی که امریکا می‏‌آفریند شریک جرم خواهید بود. و ما تا به حال از اینکه همه منطقه در کام آتش و خون و بی‏ثباتی کامل غوطه‌‏ور نشود، دست به عملی نزده‌‏ایم. ولی حرکات جنون‏‌آمیز ریگان مطمئنا حوادث غیرمنتظره و عواقب خطرناکی را بر همه تحمیل می‏‌کند. شما اطمینان داشته باشید که در این برگ جدید بازنده‌‏اید. خودتان و کشور و مردم اسلامی را در برابر امریکا این‌قدر ذلیل و ناتوان نکنید. اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.
بحمدالله از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچه‌‏های نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است؛ و می‏‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را بر سر همه مستکبران فرو ریزد.
نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می‏‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزشهای معنوی و الهی‏‌مان نمی‏‌شناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی‌‏دارند مگر اینکه شما را از دین‌تان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست‌ها و امریکا و شوروی در تعقیب‌مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی‏‌مان را لکه‌‏دار نمایند. بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاست نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می‏‌دهند؛ و با دلسوزی‌های بی‌مورد و اعتراض‌های کودکانه می‏‌گویند جمهوری اسلامی سبب دشمنی‌ها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادی‏‌شان افتاده است! که چه خوب است {به} این سوال پاسخ داده شود که ملتهای جهان سوم و مسلمانان، و خصوصا ملت ایران، در چه زمانی نزد غربی‌ها و شرقی‌ها احترام و اعتبار داشته‌‏اند که امروز بی‌‏اعتبار شده‌‏اند!
آری، اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین - علیهم السلام - را با دستهای خود ویران نماید، آن وقت ممکن است جهان‌خواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی‌‏فرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولی در همان حدی که آنها آقا باشند ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف؛ آنها ولی و قیم باشند ما جیره‏‌خوار و حافظ منافع آنها؛ نه یک ایران با هویت ایرانی - اسلامی؛ بلکه ایرانی که شناسنامه‌‏اش را امریکا و شوروی صادر کند؛ ایرانی که ارابه سیاست امریکا یا شوروی را بکشد و امروز همه مصیبت و عزای امریکا و شوروی شرق و غرب در این است که نه تنها ملت ایران از تحت‏‌الحمایگی آنان خارج شده است، که دیگران را هم به خروج از سلطه جباران دعوت می‏‌کند. کنترل و حذف سلاحهای مخرب از جهان اگر با حقیقت و صداقت همراه بود خواسته همه ملتهاست، ولی این نیز یک فریب قدیمی است. و این همان چیزی است که اخیرا از گفته‌‏های سران امریکا و شوروی و نوشته‏های سیاسیون آنها آشکار گردیده است که مراودات اخیر سران شرق و غرب به خاطر مهار بیشتر جهان سوم و در حقیقت جلوگیری از نفوذ پابرهنه‌‏ها و محرومین در جهان مالکیت‌های بی‏‌حد و مرز سرمایه‌‏داران است. ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه قدرت‌مند اسلامی - انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شود؛ و آقایی و سروری محرومین و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود. مطمئن باشید قدرتهای شرق و غرب همان مظاهر بی‏‌محتوای دنیای مادی‌‏اند که در برابر خلود و جاودانگی دنیای ارزش‌های معنوی قابل ذکر نمی‏‌باشند.
من به صراحت اعلام می‏‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‏‌گذاری می‌‏کند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه‏‌طلبی و فزون‏‌طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه‌‏ریزی کنیم. ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلام می‏‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است. و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب‌‏ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تامین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روشهای مبارزه علیه نظام‌های کفر و شرک آشنا می‌‏سازد.
و اما در مورد قبول قطعنامه که حقیقتا مسئله بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصا برای من بود، این است که من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می‏‌دیدم؛ ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلا خودداری می‌‏کنم، و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور، که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم؛ و در مقطع کنونی آن را به مصلحت انقلاب و نظام می‌‏دانم. و خدا می‌‏داند که اگر نبود انگیزه‌‏ای که همه ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانی شود، هرگز راضی به این عمل نمی‌‏بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود. اما چاره چیست که همه باید به رضایت حق تعالی گردن نهیم. و مسلم ملت قهرمان و دلاور ایران نیز چنین بوده و خواهد بود.
من در اینجا از همه فرزندان عزیزم در جبهه‌‏های آتش و خون که از اول جنگ تا امروز به نحوی در ارتباط با جنگ تلاش و کوشش نموده‌‏اند، تشکر و قدردانی می‏‌کنم. و همه ملت ایران را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می‌‏کنم. در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد. اینها یقینا از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و نمی‌‏دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌‏ای وارد نمی‏‌سازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدان مان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است. و خدا می‌‏داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملت‌ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند!
خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌‏اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش. خوشا به حال شما ملت! خوشا به حال شما زنان و مردان! خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‏‌های معظم شهدا! و بدا به حال من که هنوز مانده‌‏ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده‏‌ام، و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می‏‌کنم. و بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند! بدا به حال آنهایی که از کنار این معرکه بزرگ‏جنگ و شهادت و امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت و بی‏تفاوت و یا انتقاد کننده و پرخاشگر گذشتند!
آری، دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت. و فردا امتحان دیگری است که پیش می‌‏آید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم.» (صحیفه امام، ج 21، ص 93- 87)
* امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ‌های سفید و سرخ را از بین خواهند برد .
* از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچه‌های نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است و می‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را بر سر مستکبران فرو ریزد .
* من با صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند.

روزنامه جمهوری اسلامی

انتهای پیام /*