برگرفته از صحیفه امام

هنر دینی

امام خمینی (س) با تأسی از مولایش آقا امام رضا – علیه السلام - که فرمودند، توکل یعنی اینکه از احدی غیر از خدا نترسی، با توکل و اعتماد تمام امور را به صاحب آن واگذار می نمود و در راه رضای محبوب گام برمی داشت و یقین داشت که اینگونه حرکت، غایتِ رحمت و عطوفت و لطف و مهربانی خدا را نصیب انسان می کند.

کد : 58924 | تاریخ : 01/05/1397

هنرمندان با خلق اثر، ترسیم کننده خوبیها و بدیها هستند. هنرمند زمانی می‏ تواند کوله ‏بار مسئولیتش را زمین بگذارد که با تعهد خویش حماسه‏ های جاودانه تاریخ را به رخ کشد. مردم را هوشیار کند و از خمودگی برهاند. هنر، نقش روشنگرانه برای هدایت مردم به سوی کمال را دارد.

حال این سوال مطرح می شود، هنر امام (س) چه بود که توانست گفتمان نوینی از دین در عرصه جهانی به نمایش بگذارد؟

ایشان که خود فقیه، فیلسوف، عارف، و شاعر بود  معتقدند، وقتی شعار جدایی دین از سیاست در حوزه های  فقاهت جا افتاد و ناآگاهان غرق در احکام فردی و عبادی شدند و فقیه نیز به این دایره محصور شد، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.( صحیفه امام؛ ج‏21، 278)  او دردمندانه می فرمایند:

" خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است."( همانجا)

امام هنرمندانه با زدودن تنگ نظریهای متحجرانه و تبیین برداشتهای غلط از دین (صحیفه امام؛ ج3، ص 217) و معرفی اسلام ناب محمدی (ص)، فقه و عرفان و کلام و فلسفه و شعر را زمینه ساز آزادی از قید و بندهای خرافه و تحجر و بسیج عمومی علیه شکستن بتهای بزرگ کرد تا با جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه و همچنین عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و تربیت انسانهای متعهد (صحیفه امام, ج‏12، ص160)، بار دیگر تمدن اسلامی را نظاره کنیم.

امام خمینی (س) این معمار بزرگ قرن و هنرمند توانای روزگار ما که خود تجسم عینی هنر اسلام ناب محمدی (ص) بود و در دریای متلاطم وجودش گوهر هنر ناب نهفته بود ناب ترین نظریات و فتاوا را در عرصه فرهنگ و هنر جاری کرد. بسیاری از غیرممکن‏ ها را ممکن ساخت و در زمینه مقولات هنری تکلیف بسیاری از بلاتکلیفی های فرهنگی را روشن کرد و گرهگشای هنرمندان متعهد گردید.

 بی شک شخصیت و سیره امام خمینی (س)، برگرفته از دین مبین اسلام و ائمه معصومین – علیهم السلام – است. اصل اطاعت از خداوند متعال را جان مایه حرکت خود قرار داده بود و برای رضای پروردگار حرکت می کرد و در اوج التهابات با اطمینان و توکل محکم می ‏ایستاد. مَن یتَوَکل علی الله فَهُو حَسْبه (طلاق/3)

امام خمینی (س) با تأسی از مولایش آقا امام رضا – علیه السلام - که فرمودند، توکل یعنی اینکه از احدی غیر از خدا نترسی (ماهنامه قرآنی راه قرآن شماره24)، با توکل و اعتماد تمام امور را به صاحب آن واگذار می نمود ( شرح چهل حدیث، ص 214) و در راه رضای محبوب گام بر می داشت و یقین داشت که اینگونه حرکت، غایتِ رحمت و عطوفت و لطف و مهربانی خدا را نصیب انسان می کند.

پس برماست که همچون هنرمندان متعهد و شاگردان راستین امام برای پاسداری از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و جلوگیری از بازگشت به اندیشه های فکری و فرهنگی متحجرانه در جامعه تلاش کنیم.

انتهای پیام /*