مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است

فصل اول

مقاله اولی‌ در آدابی که در تمام حالات نماز بلکه در تمام عبادات و مناسک ضرور است و در آن چند فصل است. / مقاله ثانیه در مقدّمات نماز است و ذکر بعض آداب قلبیه آن و در آن چند مقصد است / باب اول در بعض آداب اذان و اقامه است و در آن پنج فصل است. / باب دوم در ق

کد : 59412 | تاریخ : 19/07/1395

فصل اوّل 

‏ ‏

‏     ‏‏بدان که عبد سالک چون از مقام سجود، که سرّ او «فنا» است، به خود‏‎ ‎‏آمد و حالت صحو و هشیاری برای او دست داد و از حال غیبت از خلق به حال‏‎ ‎‏حضور رجوع کرد، سلام دهد به موجودات ـ سلام کسی که از سفر و غیبت‏‎ ‎‏مراجعت نموده. پس در اولِ رجوع از سفر، سلام به نبیّ اکرم دهد؛ زیرا که‏‎ ‎‏پس از رجوع از وحدت به کثرت، اولْ حقیقتْ تجلّی حقیقت ولایت است ـ‏‎ ‎نَحْنُ الاَوَّلوُنَ السّابِقوُن.‎[1]‎‏ و پس از آن، به اعیان دیگر موجودات به طریق‏‎ ‎


‎[[page 366]]‎‏تفصیل و جمع توجّه کند.‏

‏     و کسی که در نماز غایب از خلق نبوده و مسافر الی اللّه نشده، برای او‏‎ ‎‏سلام حقیقت ندارد و جز لقلقۀ لسان نیست. پس، ادب قلبیِ سلامْ به ادب‏‎ ‎‏جمیع صلوة است؛ و اگر در این نماز، که حقیقت معراج است، عروجی‏‎ ‎‏حاصل نشده و از بیت نفس خارج نشده، سلام برای او نیست. و نیز در این‏‎ ‎‏سفر اگر سلامت از تصرّفات شیطان و نفس امّاره بود، و در تمام این معراج‏‎ ‎‏حقیقی قلب را علتی نبود، سلام او حقیقت دارد و الاّ لاسلامَ لَه. آری، سلام‏‎ ‎‏بر نبیّ(ص) بنابراین، سلام با حقیقت است، زیرا که او در این سفر معراجی و‏‎ ‎‏در این سیر الی اللّه صعوداً و نزولاً متّصف به سلامت است و در تمام سیر از‏‎ ‎‏تصرّفات غیر حق عاری و بری است؛ چنانچه اشاره به آن در سورۀ مبارکۀ ‏اِنّا‎ ‎اَنْزَلْنا‏ نمودیم.‏

‎ ‎

‎[[page 367]]‎

  • )) بحارالانوار، ج 15، ص 15: فنحن الاوّلون و نحن الآخرون. صحیح مسلم، ج 2، ص 585 و صحیح بخاری، ج 1، ص 36. نحن الآخرون و نحن السابقون نقل کرده اند.

انتهای پیام /*