عرضه آثار حضرت امام(س) در ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال

کد : 31164 | تاریخ : 19/07/1391

ششمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از پنج شنبه، سیزدهم مهرماه کار خود را آغاز کرد و تا بیست و دوم مهرماه پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، این نمایشگاه ده روزه در ده بخش نشر دیجیتال، فن‌آوری و هنرهای دیجیتال، خانواده و رسانه‌های دیجیتال، نرم افزارهای تلفن همراه، رسانه‌های برخط، بین‌لملل، دانش دیجیتال، فرصت‌ها و تهدیدها، مسابقات و سرگرمی‌ها، و مراکز فرهنگی دیجیتال در شبستان اصلی مصلای تهران فعال است.

بخش تولیدات چند رسانه‌ای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، یکی از غرفه های فعال این نمایشگاه است که به ارائه و معرفی آثار چند رسانه‌ای این موسسه می‌پردازد. در این غرفه محصولات چندرسانه ای نظیر لوح های فشرده  مجموعه آثار امام خمینی، دیوان حضرت امام، چهل حدیث، درس های فقه امام خمینی، وصیت نامه سیاسی-الهی حضرت امام، صحیفه امام به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی و تبسم باران، امین امام و ... به علاقمندان و بازدیدکنندگان عرضه می گردد. در این دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال از لوح فشرده کتب انگلیسی منتشر شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) رونمایی شد، این لوح فشرده توسط معاونت بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و با همکاری واحد فناوری اطلاعات این موسسه تهیه شده است.

ابوالفضل عسگری مسئول بخش تولیدات چندرسانه‌ای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) هدف موسسه از شرکت در این نمایشگاه، معرفی محصولات چندرسانه‌ای، فعالیت‌های انجام شده در این زمینه و همچنین معرفی برنامه‌های آتی به مخاطبین است.

عسگری در این خصوص افزود: از طرف دیگر این تعامل چند روزه سبب می‌شود نیازهای مخاطبین خود را بهتر بشناسیم و برای رسیدن به آن و بهبود برنامه‌های پیش رو در بخش چندرسانه‌ای از آنها کمک بگیریم.

مسئول غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در نمایشگاه رسانه های دیجیتال در ادامه افزود: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در عرصه فناوری های دیجیتال جهت تامین نیازهای مخاطبین در عرصه پژوهشی و اطلاع رسانی برنامه ریزی کرده است. ابزارهای آفلاین از طریق بخش چندرسانه ای موسسه و ابزارهای آنلاین از طریق سازمان پرتال امام خمینی پیگیری می شود. بخش چندرسانه ای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در تولید لوح های فشرده، نرم افزارهای موبایل، کیوسک های اطلاع رسانی و .. فعالیت دارد.

وی در توضیح اهم فعالیت های بخش چند رسانه ای موسسه گفت: ما در موسسه دو مقوله را درنظر گرفته‌ایم: یکی استاندارد سازی محصولاتی که در موسسه تولید می‌شود که محصولات بر اساس استاندارد‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری چندرسانه‌ای تنظیم شده و محتوای آن ازجمله صوت، تصویر و نوشته، به حد کیفی مورد نظر برسد تا تولیدات ما تولیدات قابل قبولی باشد. از طرف دیگر سیاست‌ ما ارائه محصولات بر اساس سطوح و خواسته‌های مختلف است. برای مثال برخی از کارها به صورت پژوهشی و ویژه محققین خاص ارائه و برخی کارها برای مخاطب عام و در سطح نیاز او ارائه می‌شود. گروه بعدی گروه کودک و نوجوان است که اگر بودجه سال جاری محقق شود ما سعی می‌کنیم در قالب لوح‌های فشرده برنامه‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان ارائه دهیم.

مسئول واحدهای چندرسانه ای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اضافه کرد: یکی از این کارها، ارائه مجله دوست البته نه صرفا در قالب فایل‌های text و pdf بلکه به صورت پویا و زنده بود، اما متاسفانه تا کنون به  دلیل عدم حمایت  کامل،  برنامه‌ها در سال جاری به حالت تعلیق درآمده است. یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظر، ساخت سلسله برنامه‌های پژوهشی بر مبنای مجموعه کتب تبیان موسسه بود که این هم تنها در حد طرح باقی مانده است. همچنین برنامه‌های عمومی ما هم قرار است دو دسته شود و علاوه بر متن، امکان استفاده از صدای امام در سخنرانی، عکس‌ها و فیلم‌های مربوطه هم وجود داشته باشد.

عسگری افزود: درحال حاضر این غرفه بیشتر کارهای گذشته را معرفی می‌کند اما پیشنهادات و آرای مخاطبین خود را هم برای برنامه‌های آینده به ثبت می رساند.

عسگری ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های کلان ما برنامه‌ها و لوح‌های هنری و به کار‌گیری تکنیک‌های سه بعدی مثل پانوراما و تورهای مجازی است. برای مثال ما برای این نمایشگاه، تور مجازی جماران را ارائه داده‌ایم که هنوز کامل نشده است، اما بر روی کیوسک‌های غرفه قابل مشاهده است. درمورد همه مکان‌های منتسب به امام یک سیاست‌نامه کامل برای تهیه همین تورهای

مجازی و پانوراما تدوین شده است که درصورت حمایت موسسه، یک سلسله محصولات تور مجازی که شاید به 15 تا 20 نسخه مختلف بسط پیدا کند در سال‌های آینده ارائه خواهیم داد. 

وی خاطرنشان ساخت: آنچه در غرفه فعلی از بازدید مجازی بیت امام به نمایش درآمده یک کار آزمایشی و ساده عکس‌برداری پانوراما است. تور مجازی چیزی بیش از این کار است. قرار است فرد در حین مشاهده مکان، علاوه بر دیدن جزئیات امکان استفاده از منابع هم داشته باشد. مثلاً وقتی درحال دیدن حسینیه جماران است اگر روی قاب بالای سر امام کلیک کند گالری مجموعه را می‌تواند مشاهده کند یا اگر روی صندلی امام کلیک کند مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی و تصویری در دسترس او قرار می‌گیرد. لازم به  ذکر است که منابع نوشتاری هم به صورتی جذاب و مرتبط در اختیار او قرار خواهد گرفت.

غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سالن نشر دیجیتال، بخش نرم افزارهای عمومی غرفه394 پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام /*