به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران حجت الاسلام محمدامین صادقی ارزگانی، محقق و پژوهشگر دینی، ضمن بیان پارهای از آیات و روایات اسلامی در رابطه با امر ازدواج، زیباترین جلوه و کاملترین نمونه ازدواج را در پیوند پرشکوه حضرت علی(ع) و بانو فاطمه زهرا(س) دانسته و اظهار داشت: در میان ازدواجها از آدم(ع) تا امروز هیچ مرد و زنی نیست که هر دو از ملکه عصمت برخوردار باشند و از این منظر این ازدواج که بین دو معصوم روی داده است را باید به عنوان بهترین الگو مطرح کرد.
حجت الاسلام صادقی ارزگانی درباره دیدگاه قرآن کریم در رابطه با ازدواج گفت: در رابطه با بحث ازدواج صحبت زیاد است ولی زیباترین سخن در این ارتباط آموزههای متعالی قرآن کریم و روایات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار است. قرآن کریم در آیه 21 سوره روم ضمن بر شمردن آیات الهی، مسئله ازدواج را به عنوان یکی از این آیات الهی ذکر میکند و میفرماید: «و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها وجعل بینکم مودة و رحمة إن فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون»- و از نشانههاى او اینکه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد، آرى در این [نعمت] براى مردمى که میاندیشند قطعاً نشانههایى است.- دراین آیه نکات آموزندهای در مورد ازدواج، مهر و محبتی که خداوند در میان همسران قرار داده، دیده میشود.
نویسنده کتاب «انسان کامل از دیدگاه امام خمینی و عارفان مسلمان» ادامه داد: بر اساس این آیه مشخص میشود مرد و زن به تنهایی موجوداتی ناقص هستند و برای تکامل به یکدیگر نیاز دارند. در واقع پیوند ازدواج و زناشویی، این دو موجود را که به تنهایی ناقص هستند، کامل می کند. این کمال در قالب نهادی به نام خانواده شکل میگیرد و زن و مرد از این رهگذر به بلوغ و تکامل میرسند.
وی در ادامه افزود: پیوند ازدواج که میتوان از آن به عنوان «پیوند عشق» تعبیر کرد، دارای آثار و برکاتی است که میتوان از چند مورد به آن اشاره کرد. اول آنکه مرد و زن با پیوند ازدواج، کاستی وجودی خودشان را برطرف میکنند و در واقع یک اجتماع کوچک را در یک محدوده کوچک زندگی شخصی خودشان برپا می دارند. این پیوند ازدواج را میتوان یکی از بزرگترین خیر و برکتهایی دانست که زن و مرد در طول زندگی، نصیبشان میشود. در واقع تاکید قرآن بر این پیوند، راهکاری است که مرد و زن از این رهگذر، زمینه جلب محبت و رحمت الهی را به وجود بیاورند. بر اساس این آیه یکی از راهکارهای بر طرف کردن نقص و کاستی وجودی زن و مرد، پیوند عشق و ازدواج است.
حجت الاسلام صادقی ارزگانی افزود: نکته دوم در این زمینه آن است که زن و مرد وقتی پیوند ازدواج برقرار میکنند، در واقع خودشان را به عنوان خلیفه الهی برای بار دوم به نمایش میگذارند و در واقع «ازدواج» یکی از جلوههای خلیفه الهی انسان است. در واقع در پیوند ازدواج، زن و مرد وقتی ازدواج میکنند و دارای فرزند میشوند، مظهر خالقیت خداوند میگردند. و در این مسیر وقتی به تربیت کودکان همت میگمارند، مظهر ربوبیت الهی را به منصه ظهور میگذارند و در مسیر تلاش برای کسب رزق و روزی حلال، مظهر رزاقیت خداوندی میشوند.
نویسنده «جلوه های قرآنی در نگاه امام خمینی(س)» در ادامه در رابطه با ازدواج از منظر قرآن کریم گفت: ازدواج در نگاه قرآن کریم، یک نشانه از آیات الهی است و بر اساس این رویکرد، در سنت نبوی و سیره ائمه اطهار توجه بسیاری بر مسئله ازدواج شده است. به عنوان مثال از پیامبر اسلام این حدیث نورانی نقل شده است که «در اسلام هیچ بنایی محبوبتر از بنیان ازدواج نزد خداوند متعال نیست».
حجت الاسلام صادقی ارزگانی در ادامه افزود: در واقع اگر بخواهیم ارزشیابی کنیم و جایگاه این امر خجسته را به درستی دریابیم، باید بگوییم که محبوبترین بنا در فرهنگ اسلامی بنای ازدواج است. از همین روست که میبینیم در روایتی آمده است کسی که ازدواج میکند، از رهگذر ازدواج نیمی از دین خود را حفظ کرده است و نیمی دیگر از دین نیز با انجام عبادات، فرائض دینی، رعایت اوامر و نواهی الهی، حفظ میشود. به همین واسطه است که در پارهای از روایات از عزوبت(مجرد بودن) بسیار نکوهش شده است. بنابراین باید گفت که با توجه به آیات قرآنی و روایات نبوی و روایات به جا مانده از ائمه اطهار، ازدواج جایگاه رفیعی در ادبیات دینی ما دارد.
مولف کتاب «زن در آینه عرفان» در ادامه با اشاره به ازدواج خجسته مولی الموحدین علی ابن ابیطالب و حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در این ارتباط بحث مفصلی در کتاب «زن در آینه عرفان» انجام شده است که از مهم ترین سئوالات طرح شده در آن، این که آغازگر مسئله ازدواج و پشنهاددهنده چه کسی باید باشد؟ جریانات فمینیستی به بهانه دفاع از حقوق زن، یکی از فرهنگهای ضد دینی را اینگونه مطرح میکنند که زن در مسئله ازدواج میتواند پیش قدم باشد و با طرح از جانب زن و خواستن از مرد، مسئله ازدواج به وقوع بپیوندد. در حالی که از منظر تاریخی و فیزیولوژیکی در ازدواج حضرت آدم ابوالبشر با حوا نیز حضرت آدم پیشنهاد دهنده بوده است. در واقع این طور نیست که حوا خودش را بر آدم عرضه کند، بلکه حوا خودش را دور میکرده و تقاضا کننده بوده است. در روایتی حضرت آدم به خداوند متعال گفته است که ایشان-حضرت حوا- چه کسی است و خداوند فرمودهاند، حواست. از دیدگاه ما، مرد باید پیشنهاد دهنده باشد و نه زن.
وی در ادامه در رابطه با ازدواج علی(ع) و بانو فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: در میان ازدواجها از آدم(ع) تا امروز هیچ مرد و زنی نیست که هر دو از ملکه عصمت برخوردار باشند و از این منظر این ازدواج که بین دو معصوم روی داده است را باید به عنوان بهترین الگو مطرح نمود. در چنین ازدواج منحصر به فرد و خجستهای نیز میبینیم که وقتی مسئله خواستگاری پیش میآید، علی(ع) به حضور پیامبر(ص) مشرف میشود، ابتدا ضمن معرفی خود و ذکر خدمات خویش به اسلام و سوابق خود، موضوع خواستگاری از فاطمه(س) را طرح میفرمایند. وقتی این پیشنهاد از سوی علی(ع) مطرح میشود، پیامبر(ص) ابراز شادمانی میفرمایند که باید این موضوع را با دخترم طرح نمایم و وقتی مووضع را با دخترشان مطرح میکنند، آن حضرت با کمال حیا و احترام که نسبت به پدر بزرگوارشان داشتند، سکوت میفرمایند. پیامبر(ص) نیز سکوت ایشان را حمل بر رضایت و جواب مثبت آن حضرت را به علی(ع) ابلاغ میفرمایند.
حجت الاسلام صادقی ارزگانی با استفاده از این روایت تاریخی اظهار میدارد: از این رویکرد و روایت تاریخی در مییابیم که اولا وقتی مسئله ازدواج مطرح میشود باید از روی شناخت صورت پذیرد. چنانکه میبینیم علی(ع) با اینکه پیامبر کاملا ایشان را میشناخته است، ابتدا از خدمات، عملکرد و داشتههای خود سخن به میان میآورند. از این روست که میبینیم شناخت طرفین از یکدیگر یکی از ارکان اصلی و مهم ازدواج محسوب میشود و همین عدم شناختهاست که در اکثر مواقع موجب گسست و فروپاشی ازدواجها میگردد. در واقع یکی از پیامدهای ازدواج صرفا مبتنی بر احساسات زود گذر و بدون شناخت، مشکلاتی است که پس از ازدواج به وجود میآید و منجر به طلاق میشود.
وی در ادامه با اشاره به رویکردهای فمینیستی در مورد نقش و جایگاه زن در امر خواستگاری و ازدواج، افزود: متاسفانه در رویکردهایی که فمینیستها دارند، زن با خودنمایی در بیرون از خانه موجب جلب مرد به خود شود و حتی پیشنهاد دهنده اولیه برای ازدواج گردد، نه تنها مذموم نیست بلکه، مثبت نیز ارزیابی میشود که این اعتقاد با خصلتهای تاریخی و روایات اسلامی سازگار نیست.
این محقق و پژوهشگر دینی ضمن ایراد به تعیین مهریههای سنگین در ازدواجها، افزود: مسئله مهمی که باید به آن اشاره داشت، مهریههای کمرشکنی است که در ازدواجها مطرح میشود. مهریههای سنگین به جای اینکه مایه دوام و ثبات زندگیها شود، موجب فروپاشی و انهدام پیوندها میگردد. تعیین مهریههای سنگین نه پشتوانه دینی دارد و نه از ملاک عقلایی برخوردار است.
وی همچنین با ذکر روایتی در این باره گفت: روایت است که معصوم(ع) فرمود: «کمی مهریه نشانه برکت زن و زیادی آن از شومی زن است.» در واقع یکی از جلوه های شوم بودن زن در روایات اسلامی این است که زن با بالا قرار دادن مهریه باعث نوعی فشار بر همسر خود میشود، کما اینکه میبینیم بالا بودن میزان مهریهها نه تنها نتوانسته بر پایین آوردن آمار طلاقها تاثیر مثبت بگذارد، بلکه آن را نیز بالاتر برده است.
این محقق و پژوهشگر دینی در پاسخ به این سئوال که از منظر روایات و متون دینی، زن و مرد چگونه باید در تحکیم روابط عاطفی خویش بکوشند، گفت: زن و مرد یک پیوند عمیقی بینشان به وجود میآید که هر دو باید حواسشان به حفظ آن باشد. زن و مرد باید علاقه و محبتی که به هم دارند را نسبت به یکدیگر ابراز دارند.
وی با بیان تعدادی از روایات از پیامبر(ص) و ائمه اطهار اظهار داشت: در تمامی این روایات بر این امر تاکید میشود که زن و مرد باید دوست داشتن، مهر و محبت خویش را به یکدیگر ابراز داشته و یکدیگر را نسبت به این عشق و محبت، آگاه سازند.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی ارزگانی در ادامه با اشاره به نامه عاشقانه امام خمینی خطاب به همسر مکرمشان، بانو خدیجه ثقفی، افزود: میبینیم که امام(س) با چه تعابیر محبت آمیز و لطیفی همسر مکرمشان را مورد التفات قرار میدهند. این نامه با این عبارت آغاز میشود: «تصدقت شوم، الهی قربانت بشوم...»
وی در ادامه با اشاره به اینکه نحوه عمل امام(س) ریشه در آیات و روایات اسلامی دارد، گفت: یکی از مستندات اصلی این نوع رفتار محبت آمیز امام، همان آیهای است که در ابتدای بحث به آن پرداختیم- آیه 21 سوره روم- و همچنین سایر روایات ماخوذه از ائمه اطهار است.
این پژوهشگر دینی در ادامه با ذکر چند روایت در این زمینه افزود: از امام صادق روایت است که فرمود: «هرگاه مرد محبتش به همسرش افزوده گردد، ایمانش افزوده میشود» و همچنین در روایتی دیگر از امام صادق بیان شده است که فرمودند: «دوست داشتن زنان از اخلاق انبیاست». باید اذعان داشت که این رویکرد و حسن خلقی که امام(س) نسبت به همسر مکرمشان داشتند، نشان از پاینبدی ایشان به سنت و سیره پیامبر گرامی اسلام و ائمه هدی و کاملا مبتنی بر آموزههای اسلامی است که باید مورد توجه علاقهمندان به ایشان و وجه عاطفی و اخلاقی امام خمینی(س) مورد توجه جامعه و اندیشمندان قرار بگیرد.