مروری اجمالی بر موانع تزکیه نفس از نگاه امام خمینی

امام خمینی(س) حب نفس را ریشه همه مشکلات انسان و بزرگ ترین مانع تزکیه می شمرد.

کد : 31281 | تاریخ : 03/08/1391

موضوع تربیت، در فرهنگ و معارف اسلامی، از منزلت و جایگاهی بس رفیع برخوردار است. بی­تردید یکی از ابعاد فکری بنیان­گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(س)، که از بنیادی­ترین رویکردهای ایشان می­باشد، مقوله تعلیم و تربیت و تزکیه­ نفس است، که همواره و در همه مراحل زندگی بدان توجه ویژه­ مبذول نموده و در گونه­های مختلف تدریس، تدوین نوشته­ها، تألیفات، سخنرانی­ها، نامه­ها و ... بر ضرورت و بایستگی طرح آن تأکید و پافشاری فرموده و بر همین اساس، غایت و فلسفه بعثت را تربیت بشر معرفی فرمودند: « انبیا هم که آمده‏اند از طرف خداى تبارک و تعالى. براى همین تربیت بشر و براى انسان‏سازى است‏... اساس عالم بر تربیت انسان است. انسان عصاره همه موجودات است و فشرده تمام عالم است. و انبیا آمده‏اند براى اینکه این عصاره بالقوّه را بالفعل کنند؛ و انسان یک موجود الهى بشود. این موجود الهى تمام صفات حق تعالى در اوست و جلوه گاه نور مقدس حق تعالى است‏.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 153)

یکی از دلایل تأکید امام خمینی(س) بر تربیت و تزکیه نفس، آن است که نفس تزکیه شده در راستای ارزش­های الهی قرار می­گیرد و سر اطاعت در پیشگاه خداوند فرود می­آورد و به قدرت­های غیر الهی بی­توجه است؛ از این­رو اهتمام بر این امر را بر همه­ی آحاد جامعه لازم دانسته و ضرورت آن را برای کسانی که با تربیت مردم سر و کار دارند، افزون می­شمرد. و با معرفی چالش­های پیش­رو؛ همچون طبیبی حاذق، راه درمان علمی و عملی را نشان می­دهد تا پس از بازشناسی تهذیب نفس، موانع را حذف نموده و فرایند تسهیل گردد.

مواردی از موانع تزکیه نفس از نگاه امام خمینی(س)

1. غفلت از گناه و کوچک شمردن آن: در روایات آمده است که خداوند هرگاه به بنده خود عنایت فرماید، او را به یاد گناهانش می­اندازد. در اندیشه­ اسلامی احساس گناه و حالت توبه و بازگشت یک نعمت الهی و "فقدان احساس گناه" یک زنگ خطر است. حدیث دراین باره می فرماید : «.... بشارت ده گناهکاران را که من همانا توبه قبول مى‏کنم و از گناه مى‏گذرم، و بترسان صدیقان را که عجب نکنند به اعمالشان، زیرا که نیست بنده‏اى که من به پا دارم براى حساب مگر آنکه هلاک گردد.» (شرح چهل حدیث، ص: 74)

2. حبّ دنیا: در این­باره می­فرماید: «.محبت دنیا انسان را منتهى به هلاکت ابدى مى‏کند و ماده تمام ابتلائات و سیّآت باطنى و ظاهرى است.» (شرح چهل حدیث، ص: 45)

3. حب نفس: امام خمینی(س) حب نفس را ریشه­ همه مشکلات انسان و بزرگ­ترین مانع تزکیه می­شمرد. به نظر حضرت امام(س) نفس انسان به شیوه­های گوناگون انسان را فریب می­دهد، از این­رو به ذکر نمونه­های بارز حبّ نفس می­پردازد؛ از جمله حب جاه، مقام، همسر، فرزند، ثروت و ... است. «.مادامى که مملکت وجود شما از حب نفس و حب جاه و جلال و شهرت و ریاست به بندگان خدا پر است، نمى‏توان ملکات شما را ملکات فاضله دانست و اخلاق شما را اخلاق الهى شمرد.» (شرح چهل حدیث، ص: 124)

4. مجادله: ایجاد تفرقه و اختلاف از موانع تزکیه­ نفس است. امام در این خصوص میفرمایند:

«.دعواهاى ما دعوایى نیست که براى خدا باشد.... از گوشمان بیرون کنیم که دعواى ما براى خدا است، ما براى مصالح اسلام دعوا مى‏کنیم، خیر!.... دعواى خود من و شما و همه کسانى که دعوا مى‏کنند همه براى خودشان است.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 379)

 5 . لذت­گرایی: در این­باره نیز هشدار می­دهند: «بدان که نفس در هر حظى که از این عالم مى‏برد، در قلب اثرى از آن واقع مى‏شود که آن تأثر از ملک و طبیعت است و سبب تعلق آن است به دنیا. و التذاذات هر چه بیشتر باشد قلب از آن بیشتر تأثر پیدا مى‏کند و تعلق و حبش بیشتر مى‏گردد، تا آنکه تمام وجهه قلب به دنیا و زخارف آن گردد. و این منشأ مفاسد بسیارى است. تمام خطاهاى انسان و گرفتارى به معاصى و سیّآت براى همین محبت و علاقه است‏.» (شرح چهل حدیث، ص: 123)

6. خودباختگی: حضرت امام(س) در عبارتی جالب توجه می­فرماید: «خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روى آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتى پیدا کند که خود را مى‏بازد؛ خود را گم مى‏کند.» (جهاد اکبر، ص: 22)

اصول تربیت از دیدگاه حضرت امام(س)که مهم­ترین آن­ها عبارت است از:

1. تکیه بر اصلاح خود: امام راحل می­فرمود: «کسانى که مى‏خواهند در این عالم تربیت کنند دیگران را، قبلًا خودشان تزکیه شده باشند، تربیت شده باشند.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 391)

2. تقدم تزکیه بر تعلیم: امام خمینی(س) تقدم تزکیه بر تعلیم را به عنوان یک اصل راهبردی بارها یادآور شده است: «کوشش کنید که تربیت بشوید و تزکیه بشوید قبل از اینکه تعلیم و تعلم باشد. کوشش کنید که همدوش با درس خواندن و تعلیم، تربیت باشد که او مقدّم است به حسب رتبه بر تعلیم و بر تلاوت آیات و بر تعلیم کتاب و حکمت. » (صحیفه امام، ج‏13، ص: 507)

3. تداوم تربیت: امام بزرگوار همه انسان­ها را از بدو تولد تا آخرین روز زندگی نیازمند تعلیم و تربیت می­داند و می­فرماید:

«همه جمعیت دنیا احتیاج به تعلیم و تربیت دارند. هیچ کس نمى‏تواند ادعا کند که من دیگر احتیاج ندارم به اینکه تعلیم بشوم و تربیت بشوم. رسول خدا هم تا آخر احتیاج داشت، منتها احتیاج او را خدا رفع مى‏کرد.» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 237).

4. اصل تکرار و تلقین: توجه به این اصل را می­توان از نوآوری­های تربیتی حضرت امام(س) دانست. ایشان در این­باره می­فرماید: «اگر بخواهید یک بچه‏اى را شما تربیت بکنید، باید یک مسأله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکى باشد، لکن طرز بیان اینها به طورى که در قلب او نقش ببندد.» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 34).

5 . جهت­دار بودن تربیت: آیاتی که محور تعلیم و تربیت انبیا را اخلاص و توجه تامّ به مبدأ هستی معرفی می­کند، منشأ و محور تأکید فراوان امام خمینی(س) نسبت به جهت­دار بودن امر تعلیم و تربیت است: «... تمام انبیا معلّمها هستند و تمام بشر دانشجو. انبیا مکتبى دارند که در آن مکتب مى‏خواهند این موجود دوپایى که بدترین موجودات است و اگر رها بشود خطرناکترین موجودات عالَم است، این را به راه مستقیم، به صراط مستقیم هدایت کنند و اجراى این امر را هم خودشان متکفّلند.» (صحیفه امام، ج‏13، ص: 172).

در نتیجه روشهای تربیتی و تعلیمی را می‌توان در سطوح مختلفی بررسی کرد. روشها در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند. از جمله در انتقال مفاهیم، ایجاد عادتهای ذهنی و مهارتهای فکری، ایجاد مهارتهای عملی، پدید آوردن نگرشهای کلی، ایجاد روحیات مناسب برای حرکت به سوی اهداف، روشنگری در باب اهداف و... .

بررسی روشهای تربیتی از دیدگاه اندیشمندی همچون امام خمینی قاعدتاً نمی‌تواند به محدودة روشهای آموزش مفاهیم و امثال آن تعلق گیرد چرا که روشهایی از این دست نوعاً در سیرة آموزشی ایشان در زمان تدریس در حوزه‌ها قابل جستجو است. ایشان در دو مقام دیگر به استفاده از روشهای تربیتی مبادرت کرده‌اند که دارای اهمیت فراوانی است. این دو مقام عبارتند از مقام معلّم اخلاق و مصلح اجتماعی. اگر به سخنان و عملکرد ایشان در این دو مقام توجه کافی نمائیم خواهیم توانست روشهایی را از سیرة عملی ایشان استنباط کنیم.

انتهای پیام /*