علیرضا صدرا در نشست نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی:

امام خمینی(س) آرزوی آرمانشهر فیلسوفان را تحقق بخشید

کد : 31292 | تاریخ : 06/08/1391

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: افلاطون در «جمهوریت» بحثی دارد مبنی بر اینکه مفاسد ویرانگر هرگز رفع نخواهد شد؛ مگر اینکه حاکمان، حکیم شوند. امام خمینی(س) این آرزوی آرمانشهری فیلسوفان را تحقق بخشید.

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از فارس، نشست «نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و علیرضا صدرا عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

انقلاب اسلامی ایران محصول حکمت متعالیه است
صدرا در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: افلاطون در جمهوریت بحثی دارد مبنی بر اینکه مفاسدی که شهر را ویران می‌کند، هرگز رفع نخواهد شد جز اینکه حاکمان حکیم شوند. این آرزوی در حد ناکجا آباد را امام(س) عملیاتی کرد. حکمت ذات الهی و متعالی دارد، حکمت متعالیه یکی از مراتب عالی حکمت محسوب می‌شود.
صدرا با بیان این پرسش که حکمت متعالیه چه رابطه‌‌ای با انقلاب اسلامی دارد، افزود: انقلاب اسلامی محصول این حکمت است. به بیان دیگر، «حکمت متعالیه» روح انقلاب اسلامی است.

شیخ انصاری مکتب عقلانی را وارد مسائل فقهی کرد
این استاد دانشگاه گفت: حکمت ابتدا حکمت جاودان شرقی و ایرانی محسوب می‌شد و به این طریق، عقلانیت و وحدانیت به یونان انتقال پیدا کرد. سقراط به نوعی پرچمدار حکمت جاودان است که حکمت شرقی نیز محسوب می‌شود. حکمت قبل از ملاصدرا به دو شاخه مشاء و اشراق تقسیم می‌شد، به همین دلیل ملاصدرا به تجمیع این دو شاخه حکمت پرداخت.
صدرا در پایان تأکید کرد: شیخ انصاری مکتب عقلانی را وارد مسائل فقهی کرد؛ امام خمینی(س) نیز بُعد عملیاتی حکمت را باز تولید کرد و تحقق عملی بخشید.

انتهای پیام /*