آیت الله حائری شیرازی:

توصیه های امام(س) در زمینه اقتصادی زمین مانده است

زمانی که امام فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود، پیر و جوان و بزرگ و کوچک کاری کردند که این خواسته امام برآورده شود. اما همین امام گفتند که کاری نکنید که در اسلام پول اصالت پیدا کند و کارگردان باشد. چه کسی این حرف را گوش کرده؟

کد : 31340 | تاریخ : 14/08/1391

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه امت اسلام در سایه رهبری خردمندانه بنیانگذار جمهوری اسلامی توانست ولایت باطل سیاسی استکبار را مغلوب کند، افزود: اما سئوال اساسی اینجاست آیا ما توانستیم در عرصه اقتصادی ولایت باطل استکباری را مغلوب کنیم.

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از خبرگزاری مهر، وی  با ارایه تحلیلی منشأ و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نبود نگاه عمیق علمی عنوان کرد و گفت: اگر استخراج و استنتاج علوم انسانی از طریق و مسیر قرآن صورت می‌گرفت اکنون شاهد این همه مشکلات ریز و درشت در جامعه نبودیم.
آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر اینکه کافران نبایستی در هیچ زمینه ای بر مومنان ولایت و تسلط داشته باشند، اظهار داشت: این روزها وابستگی ما به دلار بسیار ثقیل و خطرناک است . نفوذ و تسلط  ارز خارجی با قاعده نفی سبیل مورد  تاکید و اشاره قرآن کاملا مغایرت دارد.
امام جمعه سابق شیراز با بیان این جمله که تعریف انسان در تحلیل تجارب انسانی دخیل است، توضیح داد: اگر به قرآن رجوع کنیم تعریف ما از انسان با تعریف کنونی و غربی کاملا فرق داشته و نگاه ما به انسان و نوع مولفه ها و فعالیت هایی که می کند به تمام معنا دگرگون خواهد شد.
وی با بیان اینکه غربی‌ها معتقدند که دستگاه شناخت در انسان روبناست و روابط تولید زیر بناست، اظهار داشت: آنها معتقدند اگر یک انسان عاصی و گناهکار شد باید روابط تولید را تغییر دهیم یعنی مثلا شرایط زندگی را آسان کنیم یا یک معلم خوب برایش استخدام کنیم تا در ندامتگاه و زندانی که قرار دارد ذائقه فکری اش را عوض کند و با این تغییرات دستگاه شناخت هم استحاله می‌شود.
آیت الله حائری شیرازی با ذکر این نکته که غرب بیش از 300 سال است که با این شیوه اداره می شود، گفت: اسلام نگاه کاملا متفاوتی با غرب دارد، قرآن می گوید که این انسان است که شرایط را می سازد و  دستگاه شناخت انسان محور همه تحولات است. با تغییر روابط تولید شناخت بشری تغییر نمی کند. غرب بنده شرایط و طبیعت شده و به اراده و خود سازی انسان توجه نمی کند و آن را فرع قرار داده است.
وی با ابراز تاسف از این مسئله که در دانشگاه‌های کشور ما "فی الشرایط" مورد نظر غرب تدریس و تدوین می‌شود، گفت: قرآن می فرماید: " و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض" این آیه نه تنها شامل تسلطه بشر بر هرچه در آسمانها و زمین است می شود، بلکه حتی می گوید که ابلیس هم تحت سیطره انسان است. انسان می تواند بر همه شرایط درونی و بیرونی اش غلبه کند.
آیت الله حائری شیرازی  در ادامه با تاکید براینکه چاره ای نداریم که انسان را از منظر قرآن کریم بشناسیم، بیان داشت: اگر انسان را بشناسیم همه علوم انسانی اصلاح می شود. همه زمینه های تربیتی، مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و... اصلاح می شود.
وی با بیان اینکه آیات قرآن یک دوره کامل انسان شناسی است اظهار داشت: وقتی به قرآن رجوع می کنیم نباید زیاد درگیر نام ها شویم. فرعون تنها یک اسم است. موسی هم یک اسم است. اما آنچه که مهم است جریان فرعونی است. جریان موسایی است.در قرآن موسی یعنی عقل و فرعون یعنی نفس است. قرآن هم داستان مبارزه عقل و نفس را بیان می کند. در دیدگاه قرآنی فطرت می گوید سالم کار کنید.حالا اگر به ظاهر هم شکست خوردی اما هیچ گاه اسیر نفس نشو اما طبیعت می گوید پیروز شو. طبیعت می گوید به نفس عمل کاری نداشته باش به هرقیمتی که می شود پیروز شود.
آیت الله حائری شیرازی با تاکید براینکه دیپلماسی غرب براساس نفس تعبیه و تعریف شده است و به دنبال پیروزی مطلق است، گفت: غرب می گوید سیاست یعنی دروغ و دغل. براساس همین استدلال باید دین از سیاست تبری جوید.
استاد حوزه علمیه افزود: روزی یکی از سیاستمداران غربی به من گفت چرا اصرار دارید که سیاست را که پر از مکر و حیله است با دین که محل صدق و صفاست پیوند بدهید. با این کار باعث آلودگی دین شده اید. من به ایشان گفتم آیا اعتقاد دارید که بدن باید پاک باشد؟ گفت: بله. گفتم آیا معتقدی که باید لباس تمیز باشد؟ گفت: بله. حالا از شما می پرسم سیاست بی ارزشتر از یک لباس است؟ گفت: نه. گفتم سیاست از زمانی که از دین جدا شد آلوده شد. سیاستی که آبشخور آن دین اصیل باشد خالی از مکر و حیله است. بلکه یک روش سالم اداره کردن بشریت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از استفاده گزینشی از عناصر و نشانه های دینی گفت: اینکه وقتی زنی به یک مکان مقدسی می رسد چادر سر می کند و پوشش دارد و وقتی هم از عبادت و زیارت خلاص شد دوباره به حالت اولیه برمی گردد و دنبال جلوه گری است بدین معناست که تنها نامحرم او خداست. چرا که او زمانی که می خواسته عبادت خدا را بکند و درپیشگاه او باشد، حجاب گرفته و چادر پوشیده است.
آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه باید انسان شناسی اسلام را به عنوان پارادایم علوم انسانی ثبت کنیم گفت: اگر به این نتیجه رسیدیم و انسان را از منظر قرآن تعریف کردیم دیگر اشکالی ندارد که از تجربه 300 ساله غرب در علوم انسانی هم استفاده گزینشی کنیم.
وی با تمجید از نگاه روشن محیی الدین عربی به علوم انسانی از منظر قرآن گفت: ایشان انسان را بسیار زیبا تعریف کرده است. حتی زمانی که از ابراهیم و اسماعیل پیامبر صحبت می کند. به جهاد عقل و نفس اشاره دارد.از منظر ایشان ابراهیم می خواهد با عبور از اسماعیل خود را بازیابد و بر نفس خود غلبه کند و رضایت خدا را به دست آورد. حالا اگر در این راه خونی هم ریخته نشد اشکالی ندارد، اصل رضایت الله است.
این نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه سخن امام خمینی(س) در زمینه های اقتصادی روی زمین مانده است، گفت: زمانی که امام فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود، پیر و جوان و بزرگ و کوچک کاری کردند که این خواسته امام برآورده شود. اما همین امام گفتند که کاری نکنید که در اسلام پول اصالت پیدا کند و کارگردان باشد. چه کسی این حرف را گوش کرده؟ اتفاقا نظام بانکی ما جوری تعبیه شده که خواسته و ناخواسته پول حرف اول را می زند. اینجاست که می گویم که حرف ولایت فقیه در امر اقتصادی بعد از 30 سال روی زمین مانده و این همه گرفتاری در مملکت داریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه حوزه علمیه و دیگر مراکز علمی تنها در سایه انتقاد پذیری و ارایه نظریات جدید رشد می کند، گفت: مساله نقد و نقض در اسلام بسیار مهم است. بسیاری از علما و فقهای صاحب سبک و  سلوک ما اهل رد و نقض بوده‌اند. بی جهت زیر بار یک نظریه و حرف نمی رفتند. منظورم این است بگذاریم که دیگران ما را به چالش بکشند. تا خودمان را به چالش نکشیم نمی توانیم نظریه های غرب را به چالش بکشیم. نباید کسی که مخالف ما حرف زد را طرد کنیم. اتفاقا باید به او که مخالف ماست جایزه بدهیم تا تشویق شود نظریه ما را اصلاح و تکمیل کند.

انتهای پیام /*