آیت الله ملک حسینی و همراهی با نهضت حضرت امام(س)

آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی در سال 1303 هجری شمسی در روستای کنار امام زاده قاسم در بویراحمد در خانواده مذهبی متولد شد.

کد : 31345 | تاریخ : 15/08/1391

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آن فقیه عالیقدر در سال 1325 به قم رفت و در محضر استادانی از جمله آیت الله بروجردی ، آیت الله خوانساری و‌ امام خمینی(س) تلمذ کرد و در سال 1340 به درجه اجتهاد نایل آمد. آیت الله ملک حسینی از سال 1341 به مبارزات سیاسی پرداخت و در حمله دژخیمان پهلوی به مدرسه فیضیه، مجروح شد. در سال 52 دستگیر براثر اعتراض و پافشاری مردم شیراز و عشایر کهگیلویه و بویراحمد بعد از 2 روز بازداشت، آزاد شد.
وی در طول دوران ستم شاهی همواره مردم را به مبارزه علیه رژیم دعوت کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی حامی امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری بود.
آیت الله ملک حسینی در دوران حیات ارزشمندش ضمن اهتمام بر خدمت به مردم و تلاش برای تعلیم و تربیت طلاب و شاگردان فراوان، نماینده امام خمینی(س)، مقام معظم رهبری و نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بود.
ایشان از دهه چهل با نهضت مبارزاتی حضرت امام در ارتباط بود. دوم اردیبهشت 1348 حضرت امام در نامه ای به ایشان می نویسد: ‏
بسمه تعالى‏
خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى ملک حسینى- دامت افاضاته‏
مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى مسألت مى ‏نماید. امید است در مظانّ استجابت دعوات، منظور نظر شریف باشم. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینى

5 صفر الخیر 89 ‏(صحیفه امام، ج‏2، ص 228)

حضرت امام نهم تیر 1350 نیز در اجازه نامه ایشان در امور حسبیه و شرعیه‏ مرقوم کرده اند:
بسم الله الرحمن الرحیم‏
الحمد لله رب العالمین، و الصلاة على سیدنا محمد و آله الطاهرین، و لعنة الله على اعدائهم اجمعین.
و بعد، جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج سید کرامت الله ملک حسینى- دامت افاضاته- از قِبَل این جانب مجاز و مأذونند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل الله تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط می ‏باشد «فله التصدی لها مع مراعاة الاحتیاط»؛ و در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- که ثلث آن را در موارد مقرره شرعیه هر طور صلاح بدانند صرف کنند، و دو ثلث دیگر را نزد حقیر ایصال نمایند که صرف در حفظ حوزه ‏هاى مهمه دینیه بشود.
«و اوصیه- ایّده الله تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح الدعوات»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة الله و برکاته.

روح الله الموسوی الخمینى‏
7 شهر جمادى الاولى 1391(صحیفه امام، ج‏2، ص: 374)

 

 آیت الله حاج سید کرامت الله ملک حسینى در ابتدای انقلاب نیز برای حفظ نظم منطقه نقش به سزایی داشت و حضرت امام دوم بهمن 1357 از طریق ایشان پیامی را خطاب به طوایف و ایلات بویراحمد بدین مضمون صادر نمود:

 بسمه تعالى‏
توسط جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج سید کرامت الله ملک حسینى- دامت افاضاته‏
عموم طوایف و ایلات سلحشور و شجاع بویراحمد- ایّدهم الله تعالى‏
از عواطف اسلامى شما سلحشوران مسلمان و طرفداران جمهورى اسلامى متشکرم. امید است در پرتو حکومت عدل و افراشته شدن پرچم اسلام، آزادى و امنیت و استقلال نصیب ملت محترم ایران شود. این جانب از طوایف بویراحمد و سایر طوایف شجاع ایران تقاضا دارد که در حفظ نظم و امنیت منطقه خودشان کمال مراقبت را بنمایند؛ و در این موقع حساس که به وطن ما می ‏گذرد نگذارند اشخاص ماجراجو به بدخواهان دین و کشور بهانه دهند. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏5، ص 518)

 

 و 23 بهمن 1357 نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی پیامی از ایشان تشکر کرده و بر لزوم رفع اختلاف و جلوگیرى از تفرقه‏ تاکید کردند:
بسمه تعالى‏
خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج سید کرامت الله ملک حسینى- دامت افاضاته‏
مرقوم محترم آن جناب واصل گردید. از اظهار محبت جنابعالى و عشایر محترم کهگیلویه و بویراحمد متشکرم و دوام توفیقات همگى را از خداى تعالى خواستارم. امید است ان شاء الله تعالى با هوشیارى کامل و حفظ وحدت و همبستگى از توطئه هاى دشمنان اسلام در هر حال جلوگیرى کرده و مانع هر گونه اخلال و تفرقه و اختلاف گردید. سلام این جانب را به عموم آقایان محترم ابلاغ فرمایید. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
به تاریخ 14 ربیع الاول 99
روح الله الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏6، ص 135)

 

حضرت امام 17 تیر 1358 نیز در حکمی وظیفه تشکیل دادگاه و رسیدگى به وضع زندانیان را خواستار شدند:
بسمه تعالى‏
13 شعبان المعظم 99
خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج سید کرامت الله ملک حسینى- دامت افاضاته‏
امید است وجود محترم از بلیات محفوظ و به انجام وظایف اسلامى موفق باشید. ضمناً با توجه به وضع زندانیان و متهمین، لازم است زودتر در مورد تشکیل دادگاه و رسیدگى به پرونده ‏هاى آنان اقدام نمایید، و کسانى که گناه صغیره دارند مورد عفو قرار داده و آزاد کنید؛ و دیگران را طبق مقررات شرع محاکمه نموده و حکم شرع را در مورد ایشان اجرا نمایید.
و نسبت به وضع منطقه هم به هر نحو صلاح می ‏دانید در آرامش و امنیت منطقه اقدام و سعى کافى مبذول دارید، و اهالى محترم را به وحدت و پرهیز نمودن از اختلاف و تفرقه دعوت و ارشاد نمایید، و توطئه‏ هاى دشمنان اسلام و مملکت را با حُسن تدبیر خنثى نمایید، و وظیفه خطیرى را که مردم در این موقع حساس به عهده دارند گوشزد فرمایید. از خداى تعالى موفقیت همگان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین و قطع ایادى اجانب و دشمنان خواستارم. و السلام علیکم و رحمة الله.
روح الله الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏8، ص 518)

 

آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد سحرگاه جمعه 12 آبان به دلیل عارضه مغزی در سن 88 سالگی در بیمارستان نمازی شیراز دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام /*