حجت الاسلام مجید انصاری؛

تعارض برخی برنامه های دستوری با روح وحدت حوزه و دانشگاه

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تعارض برخی برنامه های دستوری در دانشگاه های کشور با روح وحدت حوزه و دانشگاه انتقاد کرد

کد : 31358 | تاریخ : 17/08/1391

به گزارش پرتال امام خمینی، حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو  با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران با اشاره به اینکه مسئله وحدت حوزه و دانشگاه به درستی تبیین و شناخته نشده است و آسیب‌هایی متوجه سازمان روحانیت و نظام آموزش عالی ماست، گفت: در نگاهی کلی تر، جامعه سنتی ما و روشنفکری دینی ما با این آسیب‌ها مواجه است، این آسیب‌ها موجب شده که به درستی مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه درک نشود و تا حدودی ذهن‌ها سراغ انجام کارهای تشکیلاتی، حکومتی و دستوری سوق یابد؛ در حالی که هدف حضرت امام بسیار فراتر از این نوع اقدامات بود، چه بسا برخی از این اقدامات ضد روح وحدت حوزه و دانشگاه باشد.
وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از آرزوهای حضرت امام بود که در مورد آن اهتمام خاصی داشتند. قبل از پیروزی انقلاب، به خصوص بعد از پیروزی آن، حوزه و دانشگاه در کانون توجه حضرت امام بود و ایشان با جدیت معتقد بودند که سعادت و پیشرفت کشور از این دو کانون بر می‌خیزد و مسیر توسعه و سعادت و پیشرفت کشور از حوزه و دانشگاه می‌گذرد.
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: اگر این دو کانون به نحو شایسته به وظایف خود عمل کنند و نقش خود را ایفا نمایند، شاهد تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و اهداف ملی و انسانی خودمان خواهیم بود و اگر به هر دلیلی این دو مرکز از وظایف ذاتی خود فاصله بگیرند به همین میزان کشور دچار عقب ماندگی خواهد شد.
حجت الاسلام انصاری گفت: حضرت امام در آسیب شناسی تاریخ یک‌صد ساله گذشته کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی، معتقد بودند که با نفوذ برنامه‌های آموزشی و فرهنگی بیگانگان در کانون‌های آموزشی مسلمانان اعم از حوزه و دانشگاه، انحرافات فکری در قالب تحجرگرایی و جمود و واپسگرایی، حتی در قالب روشنفکری بیمار غرب زده، بروز خواهد یافت و موجبات عقب ماندگی و ضعف کشورهای اسلامی فراهم خواهد شد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امام معتقد بودند که با احیای هویت ملی و با احیای اعتماد به نفس و روح اسلام‌خواهی، وطن‌خواهی و مردم‌خواهی در میان اساتید دانشگاه و اساتید حوزه، قادر خواهیم بود که اعتماد عمومی را در مردم تقویت کنیم.
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: هدف حضرت امام این بود که جامعه علمی کشور که در این دو کانون فعالیت می‌کنند، باید وحدتی حول اهداف مشترک ملی‌-‌اسلامی برای کشور بیابند و برای دستیابی به این اهداف مشترک که همان توسعه و سعادت و پیشرفت کشور و جامعه است، دائما با هم در ارتباط باشند. برای دستیابی به این اهداف مشترک تشریک مساعی کرده و از خرد جمعی بهره مند شوند.
وی افزود: از دیدگاه امام، حوزه‌ها باید از تجربیات جدید دانشگاه‌ها بهره بگیرند و دانشگاه‌ها نیز با تواضع از ذخیره عظیم حوزه‌های علمیه بهره مند شوند و این مجموعه در نشست‌های کارشناسی مشترک به آسیب شناسی دو جانبه بپردازند.
حجت الاسلام انصاری گفت: حوزه‌ها باید از رخوت و بی‌نظمی و ذهن‌گرایی خارج شوند و فقه و علوم اسلامی را با دیدگاه‌های جدید به عرصه زندگی مردم وارد کنند. دانشگاه‌ها علوم خود را منطبق با فرهنگ دینی و نیازهای ملی سازمان دهند؛ نه اینکه به برخی همایش‌های دستوری و تشریفاتی اکتفا کنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه خلاصه در دائر کردن نمایندگی‌های ولی فقیه و حضور روحانیت در دانشگاه‌ها نمی‌شود. این مراکز خدماتی را انجام می‌دهند، اما نمی‌توان وحدت حوزه و دانشگاه را حضور یک روحانی در دانشگاه و مداخله در مسائل مدیریتی دانشگاه و گزینش اساتید و دانشجویان دانست. اینها نگاهی سطحی به هدف بلند وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی ادامه داد: با کمال تاسف باید گفت که علی‌رغم گذشت سه دهه از طرح این موضوع از سوی حضرت امام، گام‌های شایسته‌ای برداشته نشده است؛ گام‌های ناقصی برداشته شده و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی روحانیت با دانشجویان، درک درست از مقتضای جوانی و دانشجویی و نیز مقتضای زمان از سوی حوزه‌ها، علما و مراجع و نیز درک متقابل مقتضیات حوزه‌ها از سوی دانشگاه‌ها، به برقراری یک همکاری مستمر و عملیاتی منجر خواهد شد.

انتهای پیام /*