امام خمینی: سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد

در روز 23 آبان ماه سال 1367 آقایان سیدعلی خامنه ای و اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه ای خطاب به حضرت امام از ایشان درخواست کردند که اجازه واگذاری زمین های تحت مالکیت شهرداری به ساخت مصلا را صادر فرمایند.

کد : 31396 | تاریخ : 23/08/1391

امام در پاسخ با این درخواست موافقت کردند و تاکید کردند که مصلا در عین سادگی ساخته شود. متن نامه آقایان خامنه ای و رفسنجانی به امام و پاسخ ایشان به این شرح است:

نامه [به آقایان خامنه ‏اى و هاشمى رفسنجانى (احداث مصلاى تهران)]
زمان: 23 آبان 1367/ 3 ربیع الثانى 1409

مکان: تهران، جماران‏
موضوع: احداث مصلاى تهران‏
مخاطب: خامنه‏اى، سید على- هاشمى رفسنجانى، اکبر (ائمه جمعه تهران)
[بسمه تعالى. محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- مد ظله العالى- السلام علیکم و رحمة اللَّه‏
به دنبال احساس نیاز به ایجاد مصلاى تهران و در پى جستجو و بررسى چند ساله، محلى مناسب در قسمت شمال مرکزى تهران (عباس‏آباد) که در مالکیت شهردارى است شناسایى شد و طرح مناسب و جامعى پس از مشورت فراوان و به مسابقه گذاشتن میان مهندسان داخلى و خارجى، تهیه شد.

از آنجا که مشکلات حقوقى و ثبتى و تشریفات انتقال قانونى به این زودیها قابل حل نیست و مشکلات اقامه نماز جمعه تهران در دانشگاه روز افزون است و به نظر مى‏رسد که این کار باید به همت و اراده حضرت عالى به سرانجام برسد، لذا استدعا دارد اجازه فرمایید به مقدار یک میلیون متر مربع از اراضى مزبور در حد فاصل خیابان شهید بهشتى به سمت شمال، که قسمت اعظم آن نیز با موافقت شهردارى محصور گردید و در اختیار مصلا است به ساختمان مصلا و تا حد لازم در محور قبله از شمال آن براى سایر مرافق اختصاص یابد و تصدى امور آن با امام جمعه تهران باشد.
همچنین طرحهایى که بعداً در حریم مصلاى تهران پیش‏بینى مى‏شود با موافقت امام جمعه انجام گیرد.
سید على خامنه‏ اى- اکبر هاشمى‏].

بسمه تعالى‏
با حفظ جهات شرعى در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتى الاسلام، آقایان:

خامنه‏اى و هاشمى، موافقت مى‏شود. ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن‏ بینش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمانهاى مساجد اسلام امریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست‏اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید.
23/ 8/ 67
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏21، ص: 188-189

انتهای پیام /*