بمناسبت ۲۶ آبان؛

پاسخ امام خمینی به استفتاء اجازه صرف وجوه شرعیه برای خانواده زندانیان سیاسی چه بود؟

مؤمنین از هر طبقه موظفند که با کمال حفظ احترام آنها به کمک و پشتیبانی آنها قیام کنند، و حاضر نشوند به خانواده برادران غیرت مند خود سخت بگذرد

کد : 31409 | تاریخ : 26/08/1401

پرتال امام خمینی(س): در پی استفتای صورت گرفته از حضرت امام پیرامون اجازه مصرف وجوهات شرعی برای خانواده سیاسی در سال 1350 ایشان نظر شرعی خود را در این زمینه اعلام فرموده اند که در ادامه متن پرسش و پاسخ شرعی حضرت امام را می خوانید:

زمان: ۲۶ آبان ۱۳۵۰ / ۲۸ رمضان ۱۳۹۱
مکان: نجف
موضوع: اجازه صرف وجوه شرعیه برای خانواده زندانیان سیاسی

[محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی خمینی - دام جهاده - بعد عرض التحیة والسلام؛ با توجه به فتاوی حضرت آیت‌الله در رساله شریفه توضیح‌المسائل در ابواب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر، و با توجه به بیانات آن حضرت در موارد عدیده راجع به وظیفه شرعی و عرفی همگان، از محضر مبارک استفتاء می‌شود که آیا می‌توان از وجوه شرعیه برای کمک به مخارج خانواده زندانیان سیاسی استفاده کرد یا خیر؟ و در صورت اجازه، وجوه شرعیه مذکور در کدام صنف از اصناف قرار خواهند داشت، و حدود این اجازه تا چه میزان است؟ والسلام علیکم و علی عباد الله الصالحین.]

بسم الله الرحمن الرحیم
اشخاصی که به حسب وظیفه شرعیه الهیه و برای حفظ اسلام و احکام مقدسه آن و صیانت کشورهای اسلامی از سلطه اجانب - خذلهم الله تعالی - قیام به امر به معروف و نهی از منکر با شرایط مقرره آن نموده‌اند و برای آنها در این انجام وظیفه گرفتاری از قبیل حبس یا قتل پیش آمده است و خانواده آنها محتاج به کمک و سرپرستی هستند، مؤمنین از هر طبقه موظفند که با کمال حفظ احترام آنها به کمک و پشتیبانی آنها قیام کنند، و حاضر نشوند به خانواده برادران غیرت‌مند خود سخت بگذرد. و مجازند تا ثلث از سهم مبارک امام - علیه السلام - را در این مورد صرف کنند.
از خداوند تعالی قطع ایادی اجانب و عمال خائن آنها را خواستار است؛ و توفیق مؤمنین را در خدمت به اسلام و مسلمین مسئلت می‌نماید. إنه ولی النعم.

تاریخ ۲۸ شهر رمضان المبارک ۱۳۹۱
روح الله الموسوی الخمینی

منبع: (صحیفه امام، ج2، ص399)

انتهای پیام /*