نامه

نامه به آقای سید احمد خمینی (تأکید بر توجه بیشتر به آقای پسندیده)

کد : 69316 | تاریخ : 03/01/1351

نامه

زمان: 3 فروردین 1351 / 7 صفر 1392

مکان:  نجف

موضوع: تأکید بر توجه بیشتر به آقای سید مرتضی پسندیده

مخاطب: خمینی، سید احمد

‏بسمه تعالی‏

‏احمد عزیزم،  ان شاءالله تعالی سلامت باشید. ماها بحمدالله تعالی سلامت هستیم. از اینکه‏‎ ‎‏حضرت آقای اخوی‏‎[1]‎‏ با تنهایی می گذرانند نگران هستم؛ نگذارید به ایشان بد بگذرد.‏‎ ‎‏نمی دانم قضیۀ منزل‏‎[2]‎‏ برای محرّم و صفر است یا امری حادث شده است. در نوشته های‏‎ ‎‏خود احتیاط کنید و امضا نکنید و شما مشغول تحصیل و تهذیب نفْس باشید و دخالت در‏‎ ‎‏امری نکنید.‏‎[3]‎‏ خدمت حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای اخوی سلام برسانید. به‏‎ ‎‏دخترها و مخدره اهل بیت سلام برسانید. والسلام علیکم.‏

‏     خانم مهمان دارند و نمی رسند چیزی بنویسند. بحمدالله تعالی سالم هستند و همین‏‎ ‎‏طور سایرین. پاکت جوف‏‎[4]‎‏ را به وسیله مطمئنی زود برسانید.‏

‏7  صفر  92  ـ  پدرت‏

 

[[page 426]]

  • ـ آقای سید مرتضی پسندیده.آقای سید احمد خمینی دربارۀ پاورقیهای این نامه چنین مرقوم داشته اند:
  • ـ ساواک بارها منزل حضرت امام را در قم محاصره می کرد و ماهها و هفته ها از تردد افراد جلوگیری می کردند، ایشان  سؤال کرده اند که آیا بعد از ماه محرّم و صفر تردد آزاد می شود یا خیر؟ زیرا تنها اینجانب و دو نفر کارگر به نامهای  مشهدی رضا و میرزا نادعلی می توانستیم تردد کنیم.
  • ـ امام برای اینکه اگر محتوای نامه لو رفت مسئله ای برای من به وجود نیاید، این موضوع را برای رد گم کردن  می نوشتند و این مطلب بین من و ایشان دائماً تکرار می شد؛ من هم مرتباً برای ایشان می نوشتم که در کاری دخالت  ندارم. مثلاً در همین نامه ایشان نوشته اند: «احتیاط کرده و نامه را امضا نکنید» که این با «دخالت نکن» در نامه های قبل و  بعدی به هیچ وجه نمی سازد.
  • ـ اکثر قریب به اتفاق این نامه ها مسائل مربوط به مبارزه بوده است. بنده و سایرین اجازۀ نسخه برداری و فتوکپی از این نامه ها را نداشتیم؛ چون حرام بود که در پاکتها را باز کنیم؛ و متأسفانه گیرنده های این نامه ها اکثراً آنها را محو  می کردند و یکی از باارزش ترین اسناد مبارزه دربارۀ دورۀ پانزده سالۀ تبعید حضرت امام و کار مخفی ایشان بر روی  علمای مبارز و مردم انقلابی ضد رژیم شاه از بین رفته است.

انتهای پیام /*