مقالۀ اولی (مقدّمات نماز)

فصل سوم: شرح روایت امام صادق (ع) دربارۀ وضو

کد : 73817 | تاریخ : 30/04/1395

فصل سوم

‏ ‏

‏     ‏‏عَنْ مِصْبٰاحِ الشَّریعَةِ، عَنِ الصّاِدقِ عَلَیْهِ السَّلاٰمُ‏: اِذٰا اَرَدْتَ الطَّهٰارَةَ وَ‎ ‎الْوُضُوءَ فَتَقَدَّمْ اِلَی الْمٰاءِ تَقَدُّمَکَ اِلی رَحْمَةِ الله ؛ فَاِنَّ الله تَعٰالیٰ قَدْ جَعَلَ الْمٰاءَ مِفْتٰاحَ‎ ‎قُرْبَتِهِ وَ مُنٰاجٰاتِهِ وَ دٰالاًّ اِلیٰ بِسٰاطِ خِدْمَتِهِ. وَ کَمٰا اَنَّ رَحْمَتَهُ تُطَهِّرُذُنُوبَ الْعِبٰادِ،‎ ‎فَکَذٰلِکَ النَّجٰاسٰاتُ الظّاهِرَةُ یُطَهِّرُهَا الْمٰاءُ لاٰ غَیْرُ. قٰالَ الله تَعٰالیٰ: «وَ هُوَ الَّذی اَرْسَلَ‎ ‎الرِّیٰاحَ بُشْراًبَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ اَنْزَلْنٰا مِنَ السمٰاءِ مٰاءً طَهُوراً.»

‏     وَ قٰالَ عَزَّوَجَلَّ: «وَ جَعَلْنٰا مِنَ الْمٰاءِ کُلَّ شَی ءٍ حَیٍّ». فَکَمٰا اَحْییٰ بِهِ کُلَّ شَی ءٍ‏‎ ‎‏مِنْ نَعیمِ الدُّنْیٰا، کَذٰلِکَ بِفَضْلِهِ وَرَحْمَتِهِ جَعَلَ حَیٰوةَ الْقُلُوبِ بِالطّاعٰاتِ. وَ تَفَکَّرْ فی‏‎ ‎‏صَفٰاءِ الْمٰاءِ وَ رِقَّتِهِ وَ طَهُورِهِ وَ بَرَکَتِهِ وَ لَطیفِ امْتِزٰاجِهِ بِکُلِ شَی ءٍ وَ فی کُلِّ شَی ءٍ؛ وَ‏‎ ‎‏اسْتَعْمِلْهُ فی تَطْهیرِ الاْعْضٰاءِ الَّتی اَمَرَکَ الله بِتَطْهیرِهٰا وَ أْتِ بِآدٰابِهٰا فَرٰائِضِهِ وَ سُنَنِهِ؛‏‎ ‎‏فَاِنَّ تَحْتَ کُلِّ وٰاحِدَةٍ مِنْهٰا فَوٰائِدَ کَثیرَةً. اِذَا اسْتَعْمَلْتَهٰا بِالْحُرْمَةِ انْفَجَرَتْ لَکَ عَیْنُ‏‎ ‎‏ فَوٰائِدِهِ عَنْ قَریبٍ. ثُمَّ عٰاشِرْ خَلْقَ الله تَعٰالیٰ کَامْتِزٰاجِ الْمٰاءِ بِالاَشْیٰاءِ، یوُءَدّی کُلَّ شَی ءٍ‏‎ ‎‏حَقَّهُ وَ لاٰ یَتَغَیَّرُ عَنْ مَعْنٰاهُ، مُعْتَبِراً لِقَوْلِ رَسُولِ الله صَلَّی الله عَلَیْهِ وَ آلِهِ:«مَثَلُ الْمُؤْمِنِ ‏‎ ‎‏الْخٰاصِّ کَمَثَلِ الْمٰاءِ.» وَلْیَکُنْ صَفْوَتُکَ مَعَ الله فی جَمیعِ طٰاعٰاتِکَ کَصَفْوَةِ الْمٰاءِ‏‎ ‎‏حینَ اَنْزَلَهُ مِنَ السَّمٰاءِ وَ سَمّاهُ طَهُوراً؛ وَ طَهِّرْ قَلْبَکَ بِالتَّقْویٰ وَ الْیَقینِ عِنْدَ طَهٰارَةِ‏‎ ‎‏جَوٰارِحِکَ بِالْمٰاء.‏‎[1]‎ 


‎[[page 43]]‎‏    ‏‏پس، تو ای عارف به معارف الهیّه و سالک سبیل عوارف غیبیه، چون‏‎ ‎‏ارادۀ طهور مطلق کردی و از قیود حجب الفاظ و عبارات خارج شدی، توجه به‏‎ ‎‏آب نازل از ابر رحمت کن به قشر خود، و تطهیر قذاراتِ صوریه نما، و به آداب‏‎ ‎‏فرایض و سنن آن قیام کن؛ زیرا که آب را خداوند مفتاح قرب و مناجات و دلیل‏‎ ‎‏بساط خدمت قرار داده؛ و توجه به آب نازل از سمای رحمت غفاریّت کن به‏‎ ‎‏باطن خود؛ و تطهیر قذارات معاصی نما با قیام به آداب فرایض و سنن آن، که‏‎ ‎‏علی علیه السلام در باب توبه فرموده؛‏‎[2]‎‏ زیرا که آب رحمت غفاریت را‏‎ ‎‏خداوند مفتاح قرب و مناجات و دلیل به بساط خدمت قرار داده؛ و توجه به آب‏‎ ‎‏نازل از سمای مشیّت کن به قلب خود، و تطهیر قذارات قلبیه و کدورات معنویه‏‎ ‎‏نما؛ زیرا که آن، مفتاح قرب معنوی و دلیل بساط خدمت است؛ و توجه به‏‎ ‎‏آب نازل از سمای واحدیت کن به روح خود، و تطهیر قذاراتِ توجه به غیر و‏‎ ‎‏غیریت نما؛ زیرا که آن مفتاح قرب نوافل و دلیل وصول به بساط خدمت‏‎ ‎‏است؛ و توجه به آب نازل از سمای مطلق احدیّت نما به سرّ خود، و تطهیر‏‎ ‎‏قذاراتِ رؤیت کثرت نما؛ زیرا که آن مفتاح وصول به بساط حضور است؛ و‏‎ ‎‏توجه به آب نازل از سمای هویت نما و تطهیر رؤیت مقام نما؛ که این مفتاح‏‎ ‎ 


‎[[page 44]]‎‏قرب فرایض و فنای مطلق است و دلیل وصول به بساط حاضر است.‏

‏     ‏‏و تا این مقام، طهارت و طهور سالکین إلی الله است؛ و پس از این،‏‎ ‎‏طهور اهل وصول شروع شود که آن نتیجۀ قرب فرایض است؛ و آن از باطن‏‎ ‎‏شروع شود و از قلب طلوع کند و به ملک بدن ختم شود. پس، هر یک از‏‎ ‎‏واصلین را طهوری است خاص به خود، که تفصیل آن از حوصلۀ بیان خارج‏‎ ‎‏است؛ و چنانچه جناب صادق علیه السلام به حسب این روایت شریفه، امر ‏‎ ‎‏به تفکر در جهات مختلفۀ آب فرموده، و هر یک را وسیلۀ ترقی به مقامی قرار داده‏‎ ‎‏ـ مثل تفکر در احیا و صفا و رقت و طهوریت و برکت و لطف امتزاج آن ـ تو نیز‏‎ ‎‏اطاعت نما امر مولای صادق مصدق علیه السلام را؛ و جمیع جهات صوریه‏‎ ‎‏را وسیلۀ ارتقا به مقامات معنویه قرار ده.‏

‏     پس، ظاهر خود را زنده کن به استعمال طهور، و کسالت و سستی و‏‎ ‎‏نعاس را به برکت آن از خود دور کن، و صورت خود را صفا بده، و با ظاهر پاک و‏‎ ‎‏پاکیزه توجه به بساط قرب نما، و اعضای خود را زنده کن به اطاعت مولای‏‎ ‎‏خود؛ و باطن خود را زنده کن به حیات فکر در مبدأ و منتها و منشأ و مرجع؛ و‏‎ ‎‏قلب خود را زنده کن به حیات ایمان و اطمینان؛ و سرّ خود را زنده کن به حیات‏‎ ‎‏تجلّیات افعالیه و اسماییه و ذاتیه به مراتب آن؛ و تفکر کن در صفای آب، و با‏‎ ‎‏مولای خود به صدق و صفا قدم زن، و به مراتب اخلاص تحقق پیدا کن؛ و ما‏‎ ‎‏پس از این، اخلاص و مراتب آن را در باب نیت ذکر می کنیم، ان شاءالله .‏‎ ‎‏     و با بندگان خدا نیز با اخلاص معاشرت کن؛ و در راه حقّ و خلق از‏‎ ‎‏اِعمال ارادۀ متعلقۀ به خود بگذر؛ و تفکر کن در لطف امتزاج آب با اشیاء، که‏‎ ‎‏آن امتزاج برای اصلاح حال آنهاست و رساندن آنهاست به کمال لایق خود‏‎ ‎‏و زنده نمودن آنهاست؛ و کیفیت معاشرت و معاملۀ تو با بندگان خدا نیز‏‎ ‎‏اینطور باشد؛ و با نظر عطوفت و اصلاح به بندگان خدا نظر کن، و در صدد‏‎ ‎‏اصلاح ظاهر و باطن آنها و زنده نمودن آنان باش؛ حتی هدایت تو از گمراهان‏‎ ‎‏و نهی نمودن تو از معاصی اهل عصیان نیز، برای اصلاح حال آنها باشد نه برای‏‎ ‎‏اِعمال نفوذ ارادۀ خود؛ و اگر تطهیر خود را با تفکرات مذکوره نمودی، حسب‏‎ ‎‏وعدۀ امام صادق علیه السلام در این حدیث شریف، چشمه های معارف و‏‎ ‎


‎[[page 45]]‎‏حِکَم بر قلب تو منفجر شود، و به اسرار طهارت و حقایق آن پی بری، و با‏‎ ‎‏عنایات غیبیه و ریاضات نفسانیه به حقایق آن متحقق شوی، و لایق وصول به ‏‎ ‎‏مقام قرب و بساط انس شوی.‏

‎ ‎

‎[[page 46]]‎

  • )) «از کتاب مصباح الشّریعة از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: چون آهنگ طهارت و وضو کنی، به سوی آب پیش برو همانند اینکه به رحمت خدا نزدیک می شوی، که همانا خداوند تعالی آب را کلید تقرب به خود و مناجات با خود و راهنمای وصول به آستانش قرار داده است. و همچنانکه رحمتش گناهان بندگان را می سترد، آلودگیهای ظاهری را آب پاک می سازد نه چیز دیگر. خداوند تعالی فرمود: «اوست کسی که بادها را پیشاپیش رحمتش بشارت (دهنده) فرستاد و از آسمان آب پاک کننده فرو فرستادیم». و فرمود عزّوجلّ: «ما هر چیز زنده را از آب آفریدیم». پس همچنانکه همۀ نعمتهای دنیا را به آب زندگی بخشیده، به فضل و رحمت خود حیات دلها را در طاعات قرار داد. و در صفا، زلالی، پاک کنندگی و برکت آب و اینکه چسان دقیق و لطیف با همه چیز و در همه چیز آمیخته می شود بیندیش. و آن را در پاک نمودن اعضایی که خدا تو را به تطهیرشان امر فرموده به کار بر و آداب واجب و مستحب آن را به جای آور که در هر یک از آن آداب فواید بسیاری است که هر گاه با حفظ حرمت آنها را به کاربری بزودی چشمۀ فواید آن برایت می جوشد. سپس، با خلق خدا آمیزش و معاشرت کن همانند آمیخته شدن آب با همه چیز که حق هر چیز را اداء می کند و در عین حال ماهیت آن تغییر نمی یابد، تا از سخن رسول الله صلّی الله علیه و آله که فرمود: «مؤمن خاصّ همانند آب است» پندگیری. و باید خلوص و صفایت با خدا در همۀ عبادات و طاعاتت به صفای آب ماند آنگاه که خداوند آن را از آسمان نازل نمود و پاک کننده اش نامید. و هنگام شستشوی اعضای بدنت با آب، قلب خود را با تقوی و یقین پاکیزه گردان.» مصباح الشّریعة، باب 10، بحارالانوار، ج 77، ص 339، «کتاب الطّهارة»، «ابواب الوضوء»، باب 6، حدیث 16.
  • )) ظاهراً اشاره است به شرایط و مراتب ششگانۀ استغفار که امیرالمؤمنین علیه السلام به شخصی که در حضور آن حضرت کلمۀ استغفار را بر زبان راند، فرمود.          نهج البلاغة، «حکمت» 409.

انتهای پیام /*