دکتر فاطمه طباطبایی:

از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

علی(ع) پشتوانه اسلام و سنت رسول الله(ص) بود و تولد امام علی (ع) روزی است که قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) مفسر پیدا کرد. در جای دیگر می فرمایند: اگر قرآن نبود، باب معرفت الله الی الابد بسته بود؛ «معرفت الله» یعنی ذات مستجمع الهی، رب انسان کامل، رب پیامبر خاتم (ص)، رب خلق عظیم. پس با تولد علی علیه السلام است که حقایق عالم وجود بر انسان کشف می شود. از این رو امام خمینی می گویند روز تولد این امام همام روز بعثت است، روز ولایت است، روز نبوت است.

کد : 79501 | تاریخ : 01/02/1395

همسر گرانقدر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی گفت: حدیثی از پیامبر (ص) نقل است که «انا و علی ابوا هذه الامه»؛ پس، روز تولد امام علی حقیقتا روز پدر است و باید این روز را گرامی بداریم و درصدد باشیم موجب آزار و شرمندگی آنها نباشیم.

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دکتر فاطمه طباطبایی در جشن میلاد امام علی (ع) در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی که با حضور اعضا هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان پژوهشکده برگزار شد، با اشاره به برخی سخنان امام راحل در خصوص امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: از ایشان شنیدم که «علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست»؛ اما آن چه می توان گفت این است که  ویژگی او "عبد الله "بود؛ او کسی است که از همه عبودیت ها بریده ، عبد وارسته از غیر و به  معبود رسیده است، همه حجاب های ظلمانی و نورانی را خرق کرده بود و به معدن نور  و معدن عظمت الهی رسیده بود.  چه کسی می تواند ادعا کند در کودکی در دامان پیامبر بزرگ شده و تا اواخر عمر پیامبر در کنار او بوده  و همواره تحت تربیت عبدالله الاعظم بوده است.

وی افزود: علی (ع) مظهر عدالت و رحمت حق تعالی است، پس شیعیان او باید به پیروی از او مظهر عدالت و رحمت بر خود و جامعه  خود باشند؛ تحقق چنین امری  در ابتدا  ایجاد عدالت در درون و میان قوای باطنی و رحمت بر خود با قرار دادن خود در صراط مستقیم است و سپس برقراری عدالت در جامعه می باشد.

فاطمه طباطبایی با بیان اینکه یکی از شرایط تحقق چنین امر مهمی، مدارا و رفق با نفس و سپس با مردم است، یادآور شد:  امام تصریح می کنند که «هادی جامعه باید متصف به بزرگترین اخلاق حسنه باشد و زود رنجی و کدورت و امراض عصبی به کلی با این شغل شریف منافات دارد» (ص317 جنود عقل و جهل)؛ به ویژه در امر به معروف و نهی از منکر  که جنس آن تلخ است، تلخی آن با شیرینی قول لیّن و نرم برطرف شود. خداوند به حضرت موسی و هارون می فرماید  اذهبا الی فرعون انه طَغی پیش فرعون یاغی سرکش برو ولی فقولا له قولا لینا  به نرمی و ملایمت با او سخن بگو  و یا خداوند مهمترین ویژگی پیامبر را خلق عظیم او ذکر می کند.

وی خاطرنشان کرد: علی(ع) پشتوانه اسلام و سنت رسول الله(ص) بود و تولد امام علی(ع) روزی است که قرآن کریم و سنت رسول الله(ص) مفسر پیدا کرد. در جای دیگر می فرمایند اگر قرآن نبود، باب معرفت الله  الی الابد بسته بود؛ « معرفت الله» یعنی ذات مستجمع الهی، رب انسان کامل، رب پیامبر خاتم(ص)، رب خلق عظیم. پس با تولد علی علیه السلام است که حقایق عالم وجود بر انسان  کشف می شود.  از این رو امام خمینی می گویند روز تولد این امام همام  روز بعثت است، روز ولایت است، روز نبوت است.  اگر پیامبر(ص) فرمودند انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق این هدف با علی(ع)  محقق  گردید.

این استاد عرفان گفت: از امام علی (ع) نقل است که فرمودند من نقطه باء بسم الله در فاتحه الکتابم؛ اگر همه کتاب در فاتحه الکتاب و همه فاتحه الکتاب در بسم الله باشد، علی علیه السلام نقطه آن باء است؛ اگر نقطه در باء نبود با یک الف افقی بود " با" نقطه  است که قرآن ظاهر می شود.  از این رو اگر علی (ع)  نبود قرآن ناشناخته می ماند.

وی با اشاره به این فرمایش علی(ع) که " انا جنب الله الذی فرطتم فیه"  من در جنب خدا و مقرب اویم، حق مرا نشناختند و گرفتار افراط و تفریط شدند، تصریح کرد: همه موجودات در دو قوس نزول و صعود در تحت تربیت او قرار دارند؛ در دعای جامعه که از معصوم نقل شده است، میخوانیم بکم فتح الله و بکم یختم ، بکم ینزل الغیث ، بکم صراط الاقوم  و در دعای ندبه می خوانیم این السبب المتصل بین الارض و السماء، این باب الله الذی منه یوتی.

طباطبایی گفت: امام صادق (ع  که همگی نور واحدند، می فرمایند: لولانا ما عرف الله و ماعبد الله  اگر ما نبودیم، خداوند معروف  ومعبود هیچکس واقع نمی شد  پس "بنا عرف الله و بنا عبد الله "

وی با بیان این که جا دارد حق این معلمان و مفسران حقیقی را بشناسیم، یادآور شد: حدیثی از پیامبر(ص) نقل است که انا و علی ابوا هذه الامه؛ پس  روز تولد امام علی حقیقتا روز پدر است.  باید این روز را گرامی بداریم و در صدد باشیم موجب آزار و شرمندگی آنها نباشیم.  و قتی سوره هود بر پیامبر(ص) نازل شد و خداوند به پیامبر امر فرمود "فاستقم کما امرت ومن تاب معک " پیامبر(ص) فرمودند  این سوره مرا پیر کرد.  وقتی از ایشان و کسانی که با ایشان به معنویت باز گشته اند خواسته شد در این راه استقامت داشته باشند. این آیه بدون "من تاب معک "در سوره شوری آمده ولی پیامبر به خاطر نگرانی از اینکه مبادا امت نتوانند چنین استقامتی داشته باشند، احساس پیری کردند؛ پس ما باید مراقب باشیم موجب آزار پدرانمان نباشیم .

انتهای پیام /*