مقاله اولی; در آدابی که در تمام حالات نماز بلکه در تمام عبادات و مناسک ضرور است و در آن چند فصل است.

تتمیم در اعراض دادن نفس است از دنیا

کد : 82506 | تاریخ : 19/07/1395

تتمیم در اعراض دادن نفس است از دنیا

‏ ‏

‏     پس، ای طالب حق و سالک الی اللّه ، چون طائر خیال را رام نمودی و‏‎ ‎‏شیطان واهمه را به زنجیر کشیدی و خلع نعلین حبّ زن و فرزند و دیگر شئون‏‎ ‎‏دنیوی را نمودی و با جذوۀ نار عشق فطرت اللّهی مأنوس شدی ‏و اِنّی آنَسْتُ‎ ‎ناراً‎[1]‎‏ گفتی و خود را خالی از موانع سیر دیدی و اسباب سفر را آماده کردی، از‏‎ ‎‏جای برخیز و از این بیت مظلمۀ طبیعت و عبورگاه تنگ و تاریک دنیا هجرت‏‎ ‎‏کن و زنجیرها و سلسله های زمان را بگسلان و از این زندان خود را نجات ده و‏‎ ‎‏طائر قدس را به محفل انس پرواز ده.‏

‏ ‏

‏«تو را ز کنگرۀ عرش می زنند صفیر                    ندانمت که در این دامگه چه افتادست»‏‎[2]‎

‏ ‏

‏    ‏‏پس، «عزم» خود را قوی کن و ارادۀ خویش را محکم نما که اوّل شرط‏‎ ‎‏سلوک عزم است و بدون آن راهی را نتوان پیمود و به کمالی نتوان رسید. و‏‎ ‎‏شیخ بزرگوار، شاه آبادی،‏‎[3]‎‏ روحی فداه آن را مغز انسانیّت تعبیر می کردند.‏‎ ‎


‎[[page 52]]‎‏بلکه توان گفت که یکی از نکات بزرگ تقوی و پرهیز از مشتهیات نفسانیّه و‏‎ ‎‏ترک هواهای نفسانیّه و ریاضات شرعیّه و عبادات و مناسک الهیّه، تقویت عزم‏‎ ‎‏و انقهار قوای ملکیّه در تحت ملکوت نفس است، چنانچه پیش از این ذکر‏‎ ‎‏شد. و ما اکنون این مقاله را با تحمید و تسبیح ذات مقدّس کبریا جلّ و علا و‏‎ ‎‏نعت و ثنای سیّد مصطفی و نبیّ مجتبی و آل اطهارش علیهم سلام اللّه ختم‏‎ ‎‏می کنیم و از روحانیّت آن ذوات مقدّسه استمداد می کنیم برای این سفر‏‎ ‎‏روحانی و معراج ایمانی.‏


‎[[page 53]]‎

‎ ‎

‎[[page 54]]‎

  • )) قسمتی از سخن موسیٰ (ع) با خانواده اش. اِذْرَاٰ نٰاراً فَقٰالَ لاَِهْلِهِ امْکُثُوا اِنّی آنَسْتُ نٰاراً ... (طه / 10، نمل / 7)
  • )) شعر از حافظ است.
  • )) مرحوم آیة اللّه میرزا محمدعلی اصفهانی شاه آبادی، فقیه، اصولی، عارف و فیلسوف برجسته، فرزند مرحوم آیة اللّه میرزا محمدجواد حسین آبادی اصفهانی، به سال 1292 ه . ق در اصفهان متولد گشت. پس از طی مراحل علمی مقدماتی در اصفهان و تهران به حوزه های مقدّسۀ نجف و سامّراء مشرف شده از محضر اساتید بزرگی، چون مرحوم صاحب جواهر، آخوند خراسانی و شریعت اصفهانی، بهره جست و بزودی به درجۀ اجتهاد نایل گردید. وی در فقه، فلسفه و عرفان به مقام والایی دست یافت و به تدریس این علوم پرداخت و حوزۀ درس او از قویترین حوزه های درسی سامّراء گردید. پس از مراجعت از عراق، نخست در تهران اقامت نمود، سپس به قم مشرف شده و مدت هفت سال در شهر مقدس قم رحل اقامت افکند. در طول اقامت ایشان در قم، حضرت امام خمینی رضوان اللّه و سلامه علیه از درس اخلاق و عرفان وی بهرۀ فراوان جستند. امام امت در مواضع متعدد در این کتاب و کتب و رسالات دیگر با احترام و تجلیل فراوان از آن استاد عالیقدر یاد نموده و افاضاتش را نقل فرموده اند. مرحوم شاه آبادی علاوه بر تدریس علوم و فنون مختلف و تربیت شاگردان برجسته، تألیفات متعددی در زمینه های مختلف از خود به جای گذاشته است. آن بزرگمرد علم و عمل در سال 1369 ه . ق در سن هفتاد و هفت سالگی در تهران به ملأ اعلی پیوست و در جوار حضرت عبدالعظیم الحسنی، در مقبرۀ مرحوم شیخ ابوالفتوح رازی، مدفون گردید. حَشَرَهُ اللّه مَعَ النَّبِّی مُحمَّدٍ وَ آلِهِ الطاهِرین.

انتهای پیام /*