مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است

ایقاظٌ ایمانی

مقاله اولی‌ در آدابی که در تمام حالات نماز بلکه در تمام عبادات و مناسک ضرور است و در آن چند فصل است. / مقاله ثانیه در مقدّمات نماز است و ذکر بعض آداب قلبیه آن و در آن چند مقصد است / باب اول در بعض آداب اذان و اقامه است و در آن پنج فصل است. / باب دوم در ق

کد : 82587 | تاریخ : 19/07/1395

ایقاظٌ ایمانیٌ

‏     ‏‏بدان ای عزیز که ماتا در این حجب غلیظ عالم طبیعت هستیم و صرف‏‎ ‎‏وقت در تعمیر دنیا و لذائذ آن می کنیم و از حق تعالی و ذکر و فکر او غافل‏‎ ‎‏می باشیم، تمام عبادات و اذکار و قرائات ما بی حقیقت است ـ نه در ‏الحمدللّه ‎ ‎‏محامد را می توانیم به حق منحصر کنیم، و نه در ‏اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین‏ راهی‏‎ ‎‏از حقیقت می پوییم؛ بلکه با این دعاوی بی مغز در محضر حق تعالی و ملائکۀ‏‎ ‎‏مقربین و انبیاء مرسلین و اولیاء معصومین رسوا و سرشکسته هستیم. کسی که‏‎ ‎‏زبان حال و قالش مشحون به مدح اهل دنیا است، چه طور ‏الحمدللّه ‏ گوید؟ و‏‎ ‎‏کسی که وجهۀ قلبش طبیعی و بویی از الهیّت در آن نیست و اعتماد و اتکالش‏‎ ‎‏به خلق است، با چه زبان ‏اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین‏ گوید؟ پس اگر مرد این‏‎ ‎‏میدانی، دامن همّت به کمر زن و با شدّت تذکّر و تفکّر در عظمت حقّ و ذلّت و‏‎ ‎‏عجز و فقر مخلوق، در اوائل امر این حقایق و لطایف را که در خلال این رساله‏‎ ‎


‎[[page 282]]‎‏مذکور شد به قلب خود برسان و دل خود را به ذکر حق تعالی زنده کن تا بویی از‏‎ ‎‏توحید به شامّۀ قلبت برسد، و بامدد غیبی راهی به نماز اهل معرفت پیدا کنی.‏‎ ‎‏و اگر مرد این میدان نیستی، لااقل نقص خود را نصب العین خود کن و به ذلّت‏‎ ‎‏و عجز خود توجّه کن، و از روی خجلت و شرمساری قیام به امر کن و از دعوی‏‎ ‎‏عبودیّت حذر کن؛ و این آیات شریفه را که به لطایف آن متحقّق نیستی یا از‏‎ ‎‏زبان کمّل بخوان، و یا صرف قرائت صورت قرآن در نظرت باشد که اقلاً‏‎ ‎‏دعوی باطل و ادعای کاذب نکنی.‏

‎ ‎

‎[[page 283]]‎

انتهای پیام /*