مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است

تتمّة در ذکر بعضی روایات شریفه که در فضل این سوره مبارکه وارد شده است.

مقاله اولی; در آدابی که در تمام حالات نماز بلکه در تمام عبادات و مناسک ضرور است و در آن چند فصل است. / مقاله ثانیه در مقدّمات نماز است و ذکر بعض آداب قلبیه آن و در آن چند مقصد است / باب اول در بعض آداب اذان و اقامه است و در آن پنج فصل است. / باب دوم در ق

کد : 82595 | تاریخ : 19/07/1395

تتمّة در ذکر بعضی روایات شریفه که در فضل این سورۀ مبارکه وارد شده است.

‏     ‏‏منها مارُوِیَ عَنِ النَّبیّ صلّی اللّه علیه و آله، اَنّهُ قالَ لِجابِر بْنِ عبدِاللّه‏‎ ‎‏ الانَصاری رَضِیَ اللّه عَنْهُ: ‏یا جابِرُ، اَلا اُعَلِّمُکَ اَفْضَلَ سُورَةٍ اَنْزَلَهَا اللّه فی کِتابِهِ؟‎ ‎فَقالَ لَهُ جابِرٌ: بَلیٰ، بِاَبِی اَنْتَ و اُمّی یا رَسُولَ اللّه ، عَلِّمْنیها. قالَ: فَعَلَّمَهُ «الْحَمْدَ» اُمَّ‎ ‎الْکِتابِ. ثُمّ قال : یا جابِرُ، اَلا اُخْبِرُکَ عَنْها؟ قال: بَلٰی، بِاَبی اَنْتَ و اُمّی یا رسولَ‎ ‎


‎[[page 298]]‎اللّه ، اَخْبِرْنی. قال: هِیَ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ اِلاَّ السّام.‎[1]‎

‏    ‏‏و ابن عباس از حضرت رسول نقل نموده که «از برای هر چیزی اساسی‏‎ ‎‏است. و اساس قرآن «فاتحه» است، و اساس «فاتحه» ‏بسم اللّه الرحمن الرحیم‎ ‎‏است.»‏‎[2]‎

‏    ‏‏و از آن حضرت منقول است که «فاتحة الکتاب شفاء هر دردی‏‎ ‎‏است.»‏‎[3]‎

‏    ‏‏و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که کسی راکه ‏الحمدللّه ‎ ‎‏شفا ندهد، چیز دیگر نمی دهد.‏‎[4]‎

‏    ‏‏و از حضرت امیر المؤمنین علیه السلام منقول است که رسول خدا صلی‏‎ ‎‏اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: «خدای تعالی به من فرمود: ای محمّد، همانا‏‎ ‎‏برای تو فرستادیم سبع مثانی و قرآن عظیم را.‏‎[5]‎‏ط به من منت جداگانه‏‎ ‎‏گذاشت به فاتحة الکتاب؛ و آن را در ازاء قرآن قرار داد. و همانا فاتحة الکتاب‏‎ ‎‏شریف ترین چیزی است که در گنجهای عرش است؛ و خدای تعالی‏‎ ‎‏اختصاص داد محمد صلی اللّه علیه و آله را و شرف داد آن بزرگوار را به آن، و‏‎ ‎‏شریک نفرمود در آن احدی از انبیاء خود را غیر از سلیمان را که عطا کرد به او از‏‎ ‎‏«فاتحه» ‏بسم اللّه الرّحمن الرّحیم ‏را؛ چنانچه از بلقیس حکایت کند که گفت:‏‎ ‎اِنّی اُلْقِیَ اِلَیَّ کِتابٌ کَریمٌ اِنّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ اِنَّهُ بِسْمِ اللّه الرَّحْمٰنِ الرَّحیم.‎[6]‎‏ پس،‏‎ ‎


‎[[page 299]]‎‏کسی که قرائت کند آن را در صورتی که معتقد باشد به دوستی محمد و آل‏‎ ‎‏محمد و منقاد باشد به امر آن و مؤمن باشد به ظاهر و باطن آن، عطا فرماید‏‎ ‎‏خدای تعالی به او به هر حرفی از آن، حسنه ای، که هر یک از آن حسنات‏‎ ‎‏افضل است برای او از دنیا با هر چه در آن است از اصناف اموال و خیرات آن.‏‎ ‎‏و کسی که استماع کند به قاری که قرائت کند آن را، می باشد برای او به قدر‏‎ ‎‏ثلث آن چه برای قاری است. پس زیاد کند هر یک از شما از این خیر که عرضه‏‎ ‎‏بر او شده، زیرا که آن غنیمتی است. مبادا وقتش از دست برود و حسرتش در‏‎ ‎‏دلهای شما باقی ماند.»‏‎[7]‎

‏    ‏‏و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که «اگر به مرده ای هفتاد‏‎ ‎‏مرتبه «حمد» بخوانند و روح او برگردد، امر عجیبی نیست.»‏‎[8]‎

‏    ‏‏و از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله روایت شده که «هر که فاتحة‏‎ ‎‏الکتاب را قرائت کند، ثواب قرائت دو ثلث قرآن به او می دهند.»‏‎[9]‎‏ و در‏‎ ‎‏روایت دیگر است که «مثل آن است که تمام قرآن را قرائت نموده.»‏‎[10]‎

‏    ‏‏و از ابیّ بن کعب روایت شده که گفت: «قرائت کردم بر رسول خدا‏‎ ‎‏صلّی اللّه علیه و آله فاتحة الکتاب را. پس فرمود: "قسم به آن که جان من به‏‎ ‎‏دست او است، نازل نفرموده خداوند در تورات و انجیل و زبور و قرآن مثل‏‎ ‎‏فاتحة الکتاب را. آن امّ الکتاب و سبع مثانی است. و آن مقسوم است بین‏‎ ‎‏خداوند و بنده اش، و برای بندۀ او است هر چه سؤال کند".»‏‎[11]‎

‏    ‏‏و از حذیفة بن یمان رضی اللّه عنه منقول است که حضرت رسول خدا‏‎ ‎


‎[[page 300]]‎‏صلّی اللّه علیه  آله فرمود: «خدای تعالی می فرستد عذاب حتم مقضّی را‏‎ ‎‏برای قومی؛ پس قرائت می کند بچه ای از بچه های آنها در کتاب: ‏الحَمْدُ للّه ‎ ‎رَبِّ الْعٰالَمین‏؛ چون خدای تعالی می شنود، چهل سال عذاب را از آنها مرتفع‏‎ ‎‏کند.»‏‎[12]‎

‏    ‏‏و از ابن عباس منقول است که در حالی که ما نزد رسول خدا صلّی اللّه ‏‎ ‎‏علیه و آله بودیم ناگاه فرشته ای آمد و گفت: «بشارت باد تو را به دو نوری که به‏‎ ‎‏تو داده شده، و به انبیاء قبل از تو داده نشده. آن دو نور فاتحة الکتاب و خواتیم‏‎ ‎‏سورۀ بقره است. قرائت نکند هرگز حرفی از آن را مگر آن که حاجت او را‏‎ ‎‏می دهم.»‏‎[13]‎‏ و این روایت را در ‏‏مجمع‏‏، قریب به این مضمون، نقل نموده‏‎ ‎‏است.‏‎[14]‎

‎ ‎

‎[[page 301]]‎

  • )) «از پیامبر صلی اللّه علیه و آله روایت شده که به جابربن عبداللّه انصاری فرمود: "ای جابر، آیا برترین سوره ای را که خدا در کتابش نازل فرموده به تو نیاموزم؟" جابر عرض کرد: "آری پدر و مادرم فدای تو باد ای رسول خدا، آن را به من بیاموز." پس رسول اللّه سوره «حمد»، ام الکتاب، را به او تعلیم داد و فرمود: "ای جابر آیا آگاهت نسازم از این سوره؟" عرض کرد: "چرا، پدر و مادرم فدای تو باد یا رسول اللّه از آن مرا با خبر ساز." فرمود: "آن شفای هر دردی است جز مرگ."» تفسیر عیاشی، ج 1، ص 20، حدیث 9.
  • )) مجمع البیان، ج 1، ص 17.
  • )) دو منبع پیشین.
  • )) تفسیر عیاشی، ج 1، ص 20، حدیث 10. بحارالانوار، ج 89، ص 237، حدیث 34.
  • )) و لقد اتیناک سبعاً من المثانی و القرآن العظیم. (حجر / 87)
  • )) «نامه ای گرامی از سلیمان به من رسیده است و در آن چنین (گفته) است: بسم اللّه الرحمن الرحیم.» (نمل / 29 و 30)
  • )) عیون اخبارالرّضا، ج 1، ص 301، «فیما جاء عن الامام علیّ بن موسی من الاخبار المتفرقة»، حدیث 60. بحارالانوار، ج 89، ص 227، حدیث 5.
  • )) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 4، تفسیر سوره «حمد»، حدیث 8.
  • )) بحارالانوار، ج 89، ص 259. مجمع البیان، ج 1، ص 17.
  • ))  منبع پیشین.
  • )) مجمع البیان، ج 1، ص 17.
  • )) التفسیر الکبیر، ج 1، ص 178.
  • )) مستدرک الوسائل، «کتاب الصّلوة»، «ابواب القرائة»، باب 44، حدیث 3.
  • )) مجمع البیان، ج 1، ص 18.

انتهای پیام /*