مساله 1 ـ اگر ماه یا خورشید بگیرد یا زلزله شود، نماز آیات واجب می شود، چه کسی بترسد یا نترسد.
مساله 2 ـ اگر حادثۀ آسمانی مثل بادهای فوق العاده تند و سیاه یا قرمز یا برقهای جهندۀ شدید واقع شود، در صورتی که بیشتر مردم بترسند، نماز آیات واجب می شود.
مساله 3 ـ اگر حادثۀ زمینی غیر از زلزله واقع شود و بیشتر مردم بترسند احتیاطاً باید نماز آیات بخوانند.
مساله 4 ـ حوادث زمینی و آسمانی، غیر از ماه و خورشید گرفتن و زلزله، اگرموجب ترس وخوف مردم نشود تاثیری نداشته وموجب نمازآیات نمی شود.
[[page 108]]مساله 5 ـ بر حوادثی که بعضی از مردم بترسند اعتنایی نیست.
مساله 6 ـ منظور از گرفتن ماه و خورشید مقداری است که با چشم دیده می شود، امّا اگر آن قدر کم باشد که با وسائل علمی می توان دید یا بسیار زودگذر است و فوراً باز می شود، نماز آیات واجب نیست.
مساله 7 ـ وقت اداء نماز آیات از اول گرفتن تا آخر باز شدن است، و بنابر احتیاط واجب باید شروع به نماز کند قبل از شروع کردن خورشید و ماه به باز شدن.
مساله 8 ـ بعد از شروع به باز شدن، نماز آیات را به قصد قربت بخواند نه به قصد اداء و نه به قصد قضاء.
مساله 9 ـ نماز آیاتی که برای زلزله شدن یا حوادث دیگری واجب می شود وقت اداء ندارد و هر وقت بخواند اداء است، گرچه لازم است تاخیر نیاندازد از وقت حادثه.
مساله 10 ـ بر زنی که حائض یا نفساء باشد و حیض و نفاس او در تمام مدت ماه و خورشید گرفتن و یا سائر آیات باشد، نماز آیات ظاهراً واجب نیست نه قضاء موقت و نه اداء بقیه.
مساله 11 ـ زنی که در تمام مدت حادثه حائض یا نفساء نبوده و در قسمتی از آنها پاک بوده است، لازم است قضاء نماز آیات را اگر از ماه و خورشید گرفتن بوده، یا اداء آن را اگر اززلزله یاحوادث دیگری بوده بخواند، بنابراحتیاط واجب.
مساله 12 ـ اگر ماه یا خورشید گرفت و متوجه نشد تا بعد از باز شدن، قضا بر او واجب نیست، مگر آنکه تمام قرص گرفته بوده و او متوجه نشده که باید قضاء کند.
مساله 13 ـ اگر ماه یا خورشید گرفت و متوجه شد ولی تسامح کرد و یا فراموش کرد تا بعد از باز شدن، قضاء نماز آیات بر او واجب است.
مساله 14 ـ در حوادث دیگری که موجب نمازآیات است اگر متوجه نشد
[[page 109]]تا بعد از گذشتن حادثه، خواندن نماز آیات واجب نیست، گرچه احتیاطاً بخواند بهتر است، امّا اگرمتوجه شد، تا آخرعمرواجب است؛ هروقت خواست بخواند.
مساله 15 ـ نماز آیات دو رکعت است، در هر رکعتی پنج رکوع لازم است که باید به این ترتیب بجا آورد: پس از نیت تکبیرة الاحرام می گوید و یک حمد و سوره می خواند و به رکوع می رود، پس از ذکر و سر برداشتن از رکوع باز یک حمد و سوره می خواند و به رکوع می رود و همین طور تا پنج مرتبه که پس از سر برداشتن از رکوع پنجم می رود به سجده، وپس از بجا آوردن دوسجده می ایستد و به همین ترتیب رکعت دوم را بجا می آورد و بعد تشهد و سلام می خواند.
مساله 16 ـ نماز آیات را به صورت ساده تری هم می توان خواند که به جای پنج حمد و سوره یکی خوانده شود، به این ترتیب که بعد از خواندن حمد شروع به سوره می کند و یک سوره را پنج قسمت نموده، هر قسمتی را قبل از یک رکوع می خواند که در تمام یک رکعت نماز و پنج رکوع، یک حمد و سورۀ تمام خوانده باشد و به همین ترتیب در رکعت دوم.
[[page 110]]