بخش دوم: تفسیر سوره حمد از کتاب آداب الصلاة

تنبیه ادبی

کد : 83454 | تاریخ : 06/07/1395

‏در تفاسیر متداوله که دیدیم، یا از آنها نقل شده، «دین» را به معنای جزا و حساب دانسته اند و در کتب لغت نیز به این معنی ذکر شده و به قول شعرای عرب، استشهاد شده، مثل قول شاعر:‏

‏وَ اعلَم بِانَّکَ ما تَدینُ تُدَانُ؛‏‎[1]‎

‏ ‏

‏و قول منسوب به شهل بن ربیعة:‏

‏وَ لَم یَبقَ سِوَی العُدوانِ، دنّاهُم کَما دانُوا؛‏‎[2]‎

‏ ‏

‏و گفته اند «دیّان» که از اسمای الهیّه است، نیز به همین معنی است؛ و شاید مراد از «دین»، شریعت حقّه باشد و چون در روز قیامت ‏


‎[[page 57]]‎‏آثار دین ظاهر گردد و حقایق دینیّه از پرده بیرون افتد، از این جهت آن روز را «روز دین» باید گفت؛ چنانچه امروز «روز دنیا» است، زیرا که روز ظهور آثار دنیاست و صورت حقیقیّه دین، ظاهر نیست و این شبیه قول خدای تعالی است که می فرماید:‏‏ وَ ذَکِّرهُم بِایَّامِ الله ‏‏؛‏‎[3]‎‏ و آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند؛ و روز قیامت هم «یوم الله» است و هم «یوم الدّین» است؛ زیرا که روز ظهور سلطنت الهیّه و روز بروز حقیقت دین خداست.‏

‏قوله تعالی:‏‏ ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ ‏‏؛ بدان ای عزیز که چون بنده سالک در طریق معرفت، تمام محامد و مدایح را مختص به ذات مقدّس حق دانست و قبض و بسط وجود را از او دانست و ازمّه امور را در اول و آخر و مبدا و منته به ید مالکیّت او دانست و توحید ذات و افعال در قلبش تجلّی نمود، حصر عبادت و استعانت را به حق کند و جمیع دار تحقّق را طوعاً و کرهاً خاضع ذات مقدّس بیند و در دار تحقّق قادری نبیند تا اعانت را به او نسبت دهد؛ و اینکه بعضی از اهل ظاهر گفته اند حصر عبادت حقیقی است و حصر استعانت حقیقی نیست- زیرا که استعانت به غیر حق نیز می شود؛ و در قرآن شریف نیز فرماید:‏‏ تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی ‏‏؛‏‎[4]‎‏ و می فرماید:‏‏ استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ‏‏؛‏‎[5]‎‏ و نیز معلوم است بالضّرورة که سیره نبیّ اکرم و ائمّه هدی- علیهم السلام- و اصحاب آنها و مسلمین بر استعانت از غیر حق بوده، در غالب امور مباحه، مثل استعانت به دابّه و خادم و زوجه و رفیق و رسول و اجیر و غیر ذلک- کلامی است با اسلوب ‏


‎[[page 58]]‎‏اهل ظاهر؛ و اما کسی که از توحید فعلی حق تعالی اطلاع دارد و نظام وجود را صورت فاعلیّت حق تعالی می بیند و لا مُوثِّرَ فی الوُجُود را یا برهاناً یا عیاناً یافته، با چشم بصیرت و قلب نورانی حصر استعانت را نیز حصر حقیقی داند و اعانت دیگر موجودات را صورت اعانت حق داند؛ و بنا به گفته این ها، اختصاص محامد به حق تعالی نیز وجهی ندارد؛ زیرا که برای دیگر موجودات- بنا بر این مسلک- تصرّفات و اختیارات و جمال و کمالی است که لایق مدح و حمدند؛ بلکه احیا و اماته و رزق و خلق دیگر امور مشترک بین حقّ و خلق است؛ و این امور در نظر اهل الله شرک، و در روایات از این امور به شرک خفی تعبیر شده؛ چنانچه اداره انگشتری برای یاد ماندن چیزی، از شرک خفی محسوب شده است.‏‎[6]‎‏ بالجمله،‏‏ ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ ‏‏ از متفرّعات ‏‏ الحَمدُ لله ‏‏ است، که اشاره به توحید حقیقی است و کسی که حقیقت توحید در قلب او جلوه ننموده و قلب را از مطلق شرک پاک ننموده،‏‏ ایَّاکَ نَعبُدُ‏‏ او حقیقت ندارد و حصر عبادت و استعانت را به حق نتواند نمود و خدابین و خداخواه نخواهد بود؛ و چون توحید در قلب جلوه نمود، به اندازه جلوه آن، از موجودات منصرف و به عزّ قدس حقّ متعلّق شود تا آنجا که مشاهده کند که به اسم الله ‏‏ ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ ‏‏ واقع شود؛ و بعضی از حقایقِ ‏

‏انتَ کَما اثنَیتَ عَلی نَفسِک ‏‎[7]‎

‏در قلب تجلی کند.‏

‎ ‎

‎[[page 59]]‎

  • و بدان همان طور که کیفر می دهی جزا داده می شوی.
  • و جز دشمنی چیزی نماند، کیفرشان دادیم آن چنان که آنها جزا دادند؛فلما صرّح اصبح الشرُّ و امسی و هو عریان و لم یبق سِوَی العُدوان دنّاهم کما دانوا؛ سهل بن شیبان؛ جامع الشواهد؛« باب الفاء بعده اللام»، ص 216.
  • روزهای خدا را به یادشان آور. (ابراهیم/ 5).
  • در نیکوکاری و تقوا به یکدیگر یاری رسانید. (مائده/ 2).
  • از صبر و نماز یاری جویید. (بقره/ 45).
  • .قَالَ ابُو عَبدِ الله- علیه السلام: انَّ الشِّرکَ اخفَی مِن دَبِیبِ النَّملِ وَ قَالَ: مِنهُ تَحوِیلُ الخَاتَمِ لِیَذکُرَ الحَاجَةَ وَ شِبهُ هَذَا؛ معانی الاخبار؛« باب نوادر المعانی»، ص 379، ح 1؛ بحار الانوار؛ ج 69: کتاب الایمان و الکفر؛« باب مساوی الاخلاق»، ص 96، ح 9.
  • ص 9، پاورقی 1.

انتهای پیام /*