بررسی تحول مفاهیم خوف و رجاء در عرفان اسلامی با تبیین نظرات امام خمینی (س) در این باب

کد : 87006 | تاریخ : 07/06/1395

چکیده

‏«خوف و رجا» ریشه در قرآن دارد. آیات راجع به خوف و عذاب آخرت که دلبستگی به لذت‌های ‌این جهانی را در نفوس مسلمین ضعیف می‌کرد و بستر مناسبی را برای زهدورزی در صدر اسلام فراهم کرد از مبانی اصلی زهد اسلامی ‌به شمار می‌رود.‏

‏در دوره زهد نخستین در اثر تحذیر و تبشیرهای قرآنی مبنی بر ناچیزشماری متاع دنیا و بیم دادن از عقاب الهی،‌خوف از خداوند و عذاب قیامت بر‌ اندیشه زهاد حاکم بوده است اما با ورود به بحث محبت و معرفت خوف و رجا نزد ملامتیه در تصوف خراسان می‌رسیم، از مشایخ خراسان یحیی بن معاذ رازی اهل رجا و امیدواری بود و ابوسعید ابوالخیر بر طریق بسط و شادمانی سلوک می‌کرد. ‏

‏در میان مؤلفان کتب تعلیمی ‌صوفیه ابوحامد غزالی تنها کسی است که به شرح و تفصیل به بیان خوف و رجا می‌پردازد و همه ابعاد مسأله را می‌کاود.‏

‏«خوف و رجا» در مکتب ‌ابن عربی ابعاد نظری پیدا می‌کند. امام خمینی که از صاحب‌نظران فلسفه صدرایی و عرفان نظری هستند در آثار عرفانی ـ اخلاقی‌شان به بیان وجوه مختلف خوف و رجا می‌پردازد.‏

‎ ‎

‎[[page 1]]‎

انتهای پیام /*