چکیده
هدف این تحقیق شناخت ارزشهای اجتماعی جامعه ایران طی دهههای دوم و سوم انقلاب و مقایسه آن با ارزشهای اجتماعی دهه پنجاه در آئینه تحقیقات پهناور پیمایشی است. با توجه به اینکه رهبران انقلاب اسلامی این انقلاب را انقلاب ارزشها خواندهاند که با اتکا به ارزشهای معنوی و متعالی به پیروزی رسید و بعد از انقلاب نیز نظام جمهوری اسلامی درصدد تعمیق و گسترش هر چه بیشتر این ارزشها برآمد، سؤال اصلی تحقیق اینگونه فرموله شد که چهارچوب مفهومی این تحقیق توصیفی مشتمل بر تعریف مفاهیم ارزش و ارزشهای اجتماعی و رویکرد تلفیقی اینگلهارت و رفیعپور در مورد طبقهبندی ارزشهای اجتماعی است. در این چهارچوب مفهومی پس از ارائه تعریف مورد نظر خود از مفاهیم ارزش و ارزشهای اجتماعی، با توجه به تقسیمبندی اینگلهارت و رفیعپور، ارزشهای اجتماعی را به دو بعد مادی و فرامادی (معنوی) تقسیم کردیم.
ارزشهای مادی شامل دو بعد امنیت و اقتصاد و ارزشهای فرامادی شامل ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. روش تحقیق، تحلیل ثانوی است و با استفاده از نتایج پیمایشهایی که در سطح ملی از سال 1353 تا 1388 انجام شده است به بررسی تطبیقی ارزشهای اجتماعی جامعه ایران طی دهههای اخیر نسبت به دهه پنجاه پرداختیم. اهم نتایج به شرح زیر است:
1) میزان اهمیت ارزشهای مادی برای جامعه ایران طی دهههای اخیر نسبت به دهه 50 افزایش داشته است.
2) ارزیابی از نسبت ارزشهای فرهنگی برای جامعه ایران طی دهههای اخیر نسبت به دهه 50 کاهش یافته است.
3) ارزیابی از نسبت ارزشهای اجتماعی برای جامعه ایران طی دهههای اخیر نسبت به دهه 50 کاهش یافته است.
4) ارزیابی از نسبت ارزشهای سیاسی برای جامعه ایران در دهههای اخیر در برخی شاخصها افزایش داشته و در برخی دیگر کاهش داشته است.
5) ارزیابی از میزان ارزشهای مادی و ارزشهای فرامادی برای گروه سنی 50 به بالا بیشتر از گروه سنی جوانان حال حاضر است
[[page 1]]