چکیده
تجدید نظر و ایجاد تحول در علوم انسانی موجود که صبغهای غربی دارد، از جمله موضوعاتی است که از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون با فراز و فرودهایی روبرو بوده است، در این میان، نکته قابل توجه آن است که علیرغم وجود دغدغه همیشگی، نه تنها تا به حال بررسی کارشناسانه کافی در نحوه برخورد و چگونگی تولید علوم انسانی منبعث و مطابق با اسلام صورت نگرفته، بلکه تلاش در جهت جمعآوری، تدوین و ارزیابی کارهای انجام شده نیز ضعیف بوده است.
تحقیق حاضر بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع و نیازهای کنونی موجود و با هدف ایجاد نگاهی عمیقتر به بررسی و عرضه طبقهبندی شده دیدگاههای مختلف صاحبنظران در باب جامعهشناسی اسلامی از چهار حیث «موضوع»، «روش»، «غایت» و «مبادی فلسفی» پرداخته است.
در این تحقیق، از روش اسنادی به عنوان روش گردآوری و از تکنیک تحلیل متن برای تحلیل دادهها استفاده شد. جمعیت مورد مطالعه نیز آن دسته از اساتید جامعهشناسی دانشگاههای ایران بودند که در حوزه جامعهشناسی سخن گفته و موضعگیری مشخصی داشتهاند.
نتایج حاکی از آن است که در میان 10 صاحبنظر مورد بررسی که با ایده علوم انسانی اسلامی موافق بودهاند، 9 نفر از حیث «مبادی فلسفی» بر لزوم تحول در علوم اجتماعی موجود تأکید دارند؛ 7 نفر بر تحول علم از حیث «روش» تأکید نمودهاند. 5 نفر از اساتید بر ضرورت تحول در موضوع تأکید نمودهاند؛ و تحول در غایت نیز مورد توجه 4 تن از صاحبنظران قرار داشته است. شایان ذکر است که سنخبندی آنها در کنار دیگر مباحث موافقین اجتناب شده است.
[[page 1]]