چکیده
امروزه رهبری اثربخش یکی از شناسههای توسعهیافتگی در نظام جهانی به شمار میآید. از آنجا که مراکز آموزشی در هزاره سوم میلادی با چالشهای فزاینده مواجه هستند؛ ازاین رو برای حل و فصل اینگونه چالشها و تحقق رسالت عظیم آموزش و پرورش ضرورت دارد مراکز آموزشی از توانمندی لازم برخوردار باشند که این هدف بدون برخورداری از رهبری اثربخش آموزشی مقدور نیست. رهبر اثربخش آموزشی آنچنان که مطمحنظر پژوهشگر میباشد قادر است مؤثرترین تغییرات را در جهت حصول به هدفهای تعیین شده با داشتن ویژگیهای رهبری امام خمینی (ره) داشته باشد؛ ازاینرو این پژوهش با هدف کلی بررسی مؤلفههای رهبری اثربخش آموزشی از دیدگاه حضرت امام خمینی انجام شده است. روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که شامل محتوا و روش کمّی میباشد. جامعه آماری در بخش تحلیل محتوا مجموعه بیست و دو جلدی صحیفه امام و در بخش کمّی شامل متخصصین علوم دینی و مدیریت است. نمونه آماری به صورت هدفمند در بخش تحلیلی محتوا شامل سخنرانیهایی با جنبه مدیریتی بوده که بتوان از آنها مؤلفههای اثربخش آموزشی را استخراج کرد و در بخش کمی از پرسشنامه ساختهی محقق استفاده شده است که پس از استخراج مؤلفهها توسط پژوهشگر نظر تأییدی متخصصین در مورد آنها دریافت شده که پایایی نظر متخصصین در این خصوص با استفاده از روش آلفای کرونباخ (91 درصد) بوده است. سپس از آزمون فریدمن برای توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده استفاده شده. در تحلیل نهایی نتایج، حاکی از آن است که مؤلفههای رهبری اثربخش آموزشی از دیدگاه آن حضرت شامل مؤلفه نگرش و رفتار است. مؤلفه نگرش شامل مؤلفههای فرعی (اخلاص، روحیه تکلیفمداری و روحیه خدمتگزاری) و مؤلفههای فرعی (توانمندسازی مستمر کارکنان، بهبود فرایند و روابط انسانی) میباشد.
[[page 1]]