چکیده
حقیقت فطرت، حقیقت انسان است. در نگاه عرفانی امام خمینی انسان کون جامع است و وجود او از دو جنبه ملکی و ملکوتی تشکیل شده است و بعد ملکی وجود آدمی در دار دنیا بالفعل است. امام بعد ملکوتی او که همان فطرت مظهریت اتم اسم جامع الله است، در انسان کامل به فعلیت تام رسیده است و مصداق اتم آن بالاصلالة حقیقت محمّدیه و بالوراثه ائمّه هدی هستند. این مقام در عرفان «ولایت مطلقه» است که به استشهاد آیه «امانت» بر انسان عرضه شده و همه انسانها آن را پذیرفتهاند. از این رو نوع انسانها نیز قابلیت و قوه وصول به این مقام را دارند و به اعتقاد امام حقیقت فطرت همان «ولایت مطلقه» است. از طرفی به حکم وحدت شخصی وجود، همه موجوات شئون حق تعالی هستند و به حسب حصله وجودی خویش صفات وجودی حق تعال از جمله عشق به کمال مطلق را دارا هستند. از اینرو میتوان گفت که همه انسانها در بدو تولد، با بینش حضوری و گرایش حقیقی به سمت کمال مطلق، پا به عرصه زندگی میگذارند.
[[page 1]]