فصل سوم : خاطرات آیت الله محمد رضا رحمت

در جستجوی جانشین آیت الله بروجردی

کد : 91599 | تاریخ : 16/08/1395

‏در آن روزها همه به دنبال شخص واجد شرایط برای جانشینی آیت‌الله بروجردی ‏‎ ‎‏می‌گشتند.‏‎[1]‎‏از جمله افراد مطرح آیت‌الله گلپایگانی‏‎[2]‎‏، آیت‌الله شریعتمداری‏‎[3]‎‏، آیت‌الله ‏‎ ‎
‎[[page 24]]‎‏مرعشی نجفی‏‎[4]‎‏ و حاج آقا روح‌الله بودند. ما سعی داشتیم مراجع را از نزدیک زیارت ‏‎ ‎‏کنیم بعضی از این بزرگان به عنوان بازدید به محل استقرار ما می‌آمدند و بعضی را‏‎ ‎‏به صورت دسته جمعی در منزلشان زیارت می‌نمودیم ولی من تصمیم گرفتم منزل حاج ‏‎ ‎‏آقا روح‌الله بروم. وی معمولا عصرها در اندرونی حیاط بود (پایین منزل آقای پسندیده ‏‎ ‎‏که الان دفتر رهبری است) از آنجا که هوا گرم بود امام ‏‏در حیاط روی تختی که کنار ‏‎ ‎‏دیوار بود می‌نشست. من برای اولین بار ‏‏امام را در آنجا زیارت کردم. چهره امام چنان ‏‎ ‎‏من را مجذوب کرد که یقین کردم وی جانشین مرحوم بروجردی خواهد شد. در ‏‎ ‎‏آن موقع دو نفر دارای اختلاف بودند خدمت امام برای رفع اختلاف رسیدند، امام طی ‏‎ ‎‏صحبتی جواب آنان را داد اما باز مشغول مشاجره شدند که امام فرمودند: دیگر به ‏‎ ‎‏خودتان مربوط است. پس از مراجعت به مشهد همواره کوشش می‌کردم راه وی را‏‎ ‎‏برای دیگران تبیین کنم. لذا در جریان نهضت ‏‏اعلامیه‌های امام را تکثیر می‌کردم و در ‏‎ ‎‏اختیار دیگران می‌گذاشتم. بر ‏‏همین اساس تلاش می‌نمودم که به هر نحو شده با جوان‌ها‏‎ ‎‏ارتباط داشته باشم.‏

[[page 25]]

  • . سید حسین طباطبایی بروجردی فرزند سید علی طباطبایی در سال 1292 قمری در بروجرد متولد شد و در یک  خانواده علم و تقوی و فضیلت رشد و نمو کرد. آیت الله بروجردی فقیه بزرگوار و عالم وارسته ای بود که بخش  عظیمی از زندگی خویش را در راه پر بار ساختن مکتب فقهی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری  کرد و در فقه و فقاهت، مقامی بس شامخ داشت. ایشان آثار بسیاری در جای جای جهان از خود به یادگار  گذاشته که از مهمترین آنان می توان به مسجد اعظم قم و مسجد بزرگ بندر هامبورگ اشاره کرد. وی سرانجام  پس از عمری پربار در سال 1381 سیزدهم شوال مطابق با 1340 هجری شمسی در سن نود و سه سالگی در  قم رحلت نمود و در کنار مرقد فاطمه معصومه سلام الله علیها در راهرو مسجد اعظم مدفون گردید. (عقیقی  بخشایشی؛ صص 433ـ 429)
  • . آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی در هشتم ذی القعده 1316 قمری در قریه «گوگد» که تقریباً در  شش کیلومتری گلپایگان است متولد شد. در سال 1337 پس از گذراندن سطوح به درس آیت الله حائری  حاضر شد و به درجه بالای اجتهاد رسید. وی پس از فوت آیت الله بروجردی قسمت عمده اداره حوزه علمیه  را به عهده گرفت و حوزه را از گزند حوادث محفوظ داشت. بناهای زیادی در طول عمر این عالم برجسته  توسط وی ساخته شد. (شریف رازی؛ ج 4، صص 36ـ 31)
  • . آیت الله سید کاظم شریعتمداری در سال 1322 قمری در تبریز متولد شد و به زودی مشغول فراگیری مقدمات  شد. وی قبل از بلوغ به درس مکاسب حاضر و در سن هیجده سالگی رسائل را تدریس می کرد. درس خارج  را نزد آیت الله آمیرزا صادق آقا و مرحوم آیت الله میرزا ابوالحسن آقا انگجی فرا گرفت. در سال 1342 به قم← →  مهاجرت نمود. (واعظ خیابانی؛ صص 424ـ 422)
  • . آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در تاریخ بیستم صفر 1315 هجری قمری در نجف اشرف متولد شد و  در سن 96 سالگی در شب هشتم صفر 1411 هجری قمری در قم پس از خواندن نماز جماعت در صحن مطهر  حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دیده از جهان فرو بست. کتابخانه بزرگ این عالم برجسته دارای  نسخه های خطی کمیاب بسیاری می باشد. (شریف رازی؛ ص 11)

انتهای پیام /*