فصل سوم : خاطرات آیت الله محمد رضا رحمت

تشکیل کانون بحث و انتقاد دینی

کد : 91600 | تاریخ : 16/08/1395

‏پس از مدتی با دوستان تصمیم گرفتیم جلسه‌ای را روزهای جمعه برگزار کنیم که یکی ‏‎ ‎‏از فضلا اصول عقاید را به صورت استدلالی و به زبان روز برای جوان‌ها تدریس کند. ‏‎ ‎‏این جلسات به صورت سیار در منازل مختلف تشکیل می‌شد. ما برای ‏‎ ‎‏انتخاب مدرس نزد آیت‌الله آقا میرزا جواد تهرانی‏‎[1]‎‏ رفتیم وی نیز سیدعبدالکریم ‏‎ ‎
‎[[page 25]]‎‏هاشمی‌نژاد‏‎[2]‎‏ را معرفی فرمود. معظم له جمعه‌ها می‌آمد و جلسات بسیار پرمحتوا برگزار ‏‎ ‎‏می‌شد. جوان‌ها نیز استقبال خوبی می‌کردند. بنده هم مطالب را ضبط و پیاده می‌کردم ‏‎ ‎‏تا آماده چاپ شود. پس از پایان یک دوره عقاید استدلالی در جمع رفقایی که م‏‏و‏‏سس ‏‎ ‎‏بودند تصمیم گرفتیم که این جلسات تعطیل نشود و جلسات بعدی را با عنوان پاسخ به ‏‎ ‎‏س‏‏و‏‏الات برگزار نمودیم و نام آن را کانون بحث و انتقاد دینی انتخاب کردیم که مورد ‏‎ ‎‏حمایت آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی‏‎[3]‎‏ قرار گرفت.‏

[[page 26]]

  • . آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی به سال 1283 در تهران در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدرش از تجار متدین و  مورد اعتماد بازاریان بود. پس از گذراندن دوره دبستان و سیکل برای کسب معارف دینی به قم رفت و پس از  فراگیری سطح راهی نجف شد و پس از چند سال به امر مادرش به تهران بازگشت. در سال 1312 به مشهد  عزیمت کرد و سالیان مدید به تدریس خارج فقه و اصول و تفسیر قرآن پرداخت. در سال 1334 با تأسیس← →  بنیاد خیریه و مرکز درمانی به یاری محرومان شتافت و به دنبال صندوق قرض الحسنه، فروشگاه تعاونی  و... با کمک وی شکل گرفت و همچنین در مبارزه با رژیم پهلوی فعال بود و از رهبران مبارزه بود. پس از  پیروزی انقلاب حضور وی در جبهه ها و پوشیدن لباس بسیجی و شرکت در خطوط مقدم جبهه، روحیه  حماسه آفرینان دفاع مقدس را تقویت می کرد. از وی کتاب ها و مقالات گوناگونی به جا مانده که میزان المطالب، آیین  زندگی و درس های اخلاق اسلامی و... از آن جمله است. میرزا جواد آقا پس از 85 سال حیات پر برکت در  23 ربیع الاول 1410 ﻫ .ق 1368 ش در مشهد دار فانی را وداع گفت. (مشاهیر مدفون در اماکن متبرکه)
  • . حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد، در سال 1311 ش در شهرستان بهشهر در خانواده ای مذهبی و  مستضعف دیده به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات در 14 سالگی وارد حوزه علمیه شد، به زودی  به صف مخالفان رژیم پیوست. در سال 1354 به 2 سال زندان محکوم گردید وی در زندان از یک سو رنج و  مزاحمت های مأموران زندان را تحمل می کرد و از سوی دیگر با مارکسیست ها و منافقین به بحث و گفتگو  می پرداخت. در سال 1357 از سوء قصد ساواک نجات یافت. ایشان دارای تألیفات گوناگونی است؛ مناظره  دکتر و پیر، درسی که حسین علیه السلام به انسان ها آموخت و... از آن جمله است. وی در پی مبارزات علیه  رژیم بار دیگر در سال 1350 دستگیر و ممنوع المنبر شد. در سال 1350 در رأس هیأتی تبلیغی عازم ژاپن  گردید. ایشان در تاریخ 7 / 7 / 1360 توسط منافقین در مشهد به شهادت رسید.
  • . حاج شیخ مجتبی قزوینی از علمای وارسته و دانشمندان شایسته و مربیان برجسته مشهد بود که در یکی از قراء  قزوین به دنیا آمد و پس از خواندن مقدمات و قسمتی از سطوح به مشهد مهاجرت نمود و سال ها از محضر  اساتید برجسته آنجا بهره برد و پس از سال ها خود به تدریس فقه و اخلاق و تربیت جمعی از فضلای مشهد  پرداخت. وی سرانجام در سال 1387 هجری قمری وفات و در آستانه امام رضا علیه السلام به خاک سپرده شد.   (شریف رازی؛ ج 7، صص 155ـ 154)

انتهای پیام /*