فصل هفتم : خاطرات آیت الله هادی معرفت

شیوه برخورد با شاگردان

کد : 91706 | تاریخ : 16/08/1395

‏امام برای طلاب احترام ویژه‌ای قایل بودند. خصوصا اگر طلبه‌ای اهل علم و فضیلت ‏‎ ‎‏بود، بیشتر مورد عنایت قرار می‌گرفت. امام با وجود مراتب والای علمی ـ فقهی و ‏‎ ‎‏رهبری نهضت اسلامی، در مباحثی که در منزل‌شان مطرح می‌شد با سعه صدر و ‏‎ ‎‏صبوری به مباحثه با شاگردان و طلاب می‌پرداختند. این امر برای طلبه‌ها بسیار جالب ‏‎ ‎‏بود و یکی از ویژگی‌های مهم جنبه‌های والای اخلاق کریمه امام(س) به شمار می‌آمد. ‏‎ ‎‏این تواضع و سعه صدر در جلسات درس حضرت امام نیز مشاهده می‌شد. بر خلاف ‏‎ ‎‏دیگر استادان حوزه که در صورت طرح سوال و اشکالات مختلف در مجلس درس‌شان ‏‎ ‎‏شاگرد را به بهانه اتلاف وقت دیگران ساکت می‌کردند. امام در این باره به اشکال ‏‎ ‎‏طلاب پاسخ می‌دادند و در صورت طرح سوالات مکرر از سوی یک طلبه با آرامش تا‏‎ ‎‏قانع ساختن او به بحث و شرح می‌پرداختند. پاسخ به اشکالات مطروحه و تصور این‌که ‏‎ ‎‏شاید طلاب دیگر نیز این سوالات در ذهن‌شان هست اما به سبب حجب و حیا از طرح ‏‎ ‎‏آن امتناع می‌کنند، این مباحث را برای همه طلاب مفید ساخته بود. این شیوه بدون ‏‎ ‎‏شک به طلاب اعتماد به نفس و شخصیت ویژه‌ای می‌بخشید که در شکوفایی علمی ‏‎ ‎‏آن‌ها بسیار موثر بود.‏

[[page 165]]

انتهای پیام /*