ولایت مطلقه معصومین
حمید حسن زاده
نویسنده پس از تبیین معنای لغوی ولایت، ضمن بحث در مورد ضرورت نیاز جامعه به والی و سرپرست که یکی از ارکان مورد نیاز هر جامعه ای است؛ به ضرورت تداوم ولایت و رهبری پیامبر در امامان معصوم می پردازد.
پس از مقدمۀ فوق، انواع ولایت که ولایت منفی، ولایت مثبت عام و خاص، ولایت در تصّرف و. . . می باشد، با استناد به آیات و روایات مورد بحث قرار گرفته است.
در بخش پایانی مقاله، پس از تبیین و توضیح نظر امام در مورد حقیقت غیب و همچنین مفهوم خلافت؛ نظر امام در مورد آفرینش و سرشت پیامبر و حقیقت خلافت محمدی(ص) بیان شده و سپس در پایان، اتحاد ولایت علوی و ولایت محمدی(ص) از نظر امام تبیین گردیده و نتیجه گرفته می شود که ولایت مطلقه مذکور برای حقیقت محمدی(ص)، بالا صاله برای امیر المومنین (ع) بالوراثه حاصل آمده و پس از ایشان نیز تنها برای اولاد معصوم آن حضرت که از جانب حق منصوب به امامت و خلافت هستند، حاصل است.
نکته دیگر این که ولایت، باطن نبوت است. پس هیچ نبی ای بدون ولایت نمی باشد؛ به عبارت دیگر، هر نبی، ولی نیز هست، اما این طور نیست که هر ولی، نبی هم باشد، پس دایرۀ ولایت وسیع تر از دایرۀ نبوت است و از همین روست که نبوت، تشریعی و رسالت، امری منقطع است و نبوت تعریفی و ولایت، امری دائمی و غیر منقطع.
[[page 300]]