حکیم وحدت و زعیم کثرت
دکتر مظفر نامدار طالشی
انقلاب اسلامی ایران حقیقتی غیر قابل انکار است. به دور از تکرار نظریه های تاریخی و مادی گرایانه حوزۀ فلسفی سیاسی غرب پیرامون تبیین علل و چگونگی و چرایی انقلاب اسلامی و پرهیز از تعمیم نظریات انقلابهای مدرن به مبانی و فلسفه، این انقلاب را دارای تصویری اسطوره ای از یک انقلاب بزرگ اجتماعی باید پذیرفت که از تبیین واقعی همه آن چیزهایی که در ذات پدیده انقلاب اسلامی نهفته نیز عاجز بوده ایم.
این مقاله تلاش می کند به جلوه هایی از سلسله سوالات و فرضهایی پیرامون حقایق پنهان و نقش محوری آن به عنوان انتخاب بهترین گزینه بپردازد از این رو امام خمینی رهبر فقید انقلاب حکیم وحدت و زعیم کثرت، بزرگ ترین شریان حیات این انقلاب دانسته شده است و در تعلیل این رخداد آمده است که عالم آفرینش در باورهای سالک الی الله تجلی اسماء الهی است و سالک چون همه کثرات و تعینات صوری را به سوی محو در توحید می بیند مجاهدانه تلاش می کند که طبیعت را برای همه و همه را رو به وحدت و توحید هدایت نماید. امام این رسالت را به دوش کشید و این وظیفه را به تبع انبیاء الهی با طی اسفار اربعه سفر از خلق به سوی حق و از حق به حق و از حق به سوی خلق و به وسیله حق رسالت خویش را به انجام رسانید پدیده های پنهان انقلاب اسلامی از موج آغازین حرکت امام اگر چه معطوف به تحولات فردی بود شروع و اکمال آن از
[[page 239]]جامعه و بازگشت به کثرت و نتیجه طبیعی و تاریخی آن که انقلاب بود گذر کرد، منجر به موج دوم حرکت او اگر چه اجتماعی و معطوف به تحولات کثرت گرایانه است، اما در نهایت چون به وحدت منتهی می شود و نتیجه مهم تر آن کمال ظهور جامعه توحیدی است آیا این انقلاب وابسته به تفکر مدرن است آیا ایدئولوژی حاکم بر اندیشه انقلاب اساساً غیر تاریخی و ناظر به گذشته است، یعنی انقلاب بازگشت به اصالتهاست؟ اینها مسائل اساسی است که در این مقاله پاسخ آن داده شده است در یک جمله اینکه ماهیت نظر به این انقلاب فقط با تفکر توحیدی قابل تغییر است نظریه های انقلاب در حوزه تفکر مدرنیسم به دلیل ذات غیر توحیدی آن، وجاهت علمی ، فلسفی و تاریخی برای توصیف و تفسیر انقلاب ندارد.
[[page 240]]