در آمدی بر صورت حقیقت انسان کامل
مهین موتاب
این مقاله که به بررسی و تبیین انسان کامل از دیدگاه امام خمینی می پردازد و از سه فصل فراهم آمده است:
در فصل اول، خلقت هدف مندانه انسان و تمام مخلوقات الهی مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل دوم نیز، مؤلف ضمن پرداختن به اشتقاق انسان به روایتی از ابن عباس اشاره می کند که در آن آمده است که: انسان را، انسان نامیدند به خاطر اینکه او عهدی که با وی بستند فراموش کرد و جهت دیگر انسان با همنوعان خود انس می گیرد. فصل سوم نیز به معرفی انسان کامل و ویژگیهای آن و نقش قرآن در تکامل انسان اختصاص دارد. در همین فصل مؤلف به بیان دیدگاههای امام خمینی دربارۀ انسان کامل می پردازد به عقیده امام جهاد و مبارزه دائمی در تکامل آدمی بسیار نقش دارد. انسانی که به حقیقت رسیده و عظمت خالق را درک کرده بیشتر مفتون عبادت می شود. انسان کامل از منظر ایشان انسانی است که تمام ابعاد روحی و ذهنی و رفتاری او به تکامل رسیده باشد. انسان موجودی دو بُعدی است و سیر رشد و تکامل او از گذرگاه طبیعی، شروع و به بُعد ماوراء الطبیعه می رسد. توقف در یکی از این ابعاد و نادیده گرفتن بُعد دیگر، انسان را از مسیر تکامل باز می دارد.
[[page 167]]