تأملی در روش تربیتی امر به معروف و...از منظر امام
دکتر علی اکبر ایزدی فرد
یکی از موضوعات مهم در اخلاق و تربیت اسلامی مباحث مربوط به روشهای تربیتی است، و یکی از روشهای تربیت، امر به معروف و نهی از منکر است و اجرای صحیح این فریضه می تواند تأثیر بسزایی در رشد فضایل اخلاقی افراد جامعه داشته باشد.
این مقاله در صدد پاسخ به این سؤال است که امر به معروف و نهی از منکر در چه صورتی می تواند به عنوان یک روش موفق نقش اصلی و زیبنائی در ساختار اخلاق و تربیت افراد جامعه ایفا کند. نویسنده برای پاسخ به سئوال فوق پس از تحریف معروف و منکر و بیان اینکه قلمرو امر به معروف و نهی از منکر محدود به امور عبادی نیست، بلکه شامل کلیه برنامه های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی جامعه می شود. آشنایی با چگونگی اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار می دهد و شرایط مجریان امر به معروف و نهی از منکر را درک صحیح موقعیت و انتخاب روش مناسب جهت اجرای امر به معروف و نهی از منکر و شناخت دقیق مصادیق معروف و منکر از دیدگاه امام خمینی می داند.
نویسنده در پایان، نمونه هایی از مصادیق معروف و منکر از منظر حضرت امام مثل:
اخلاص درعمل و اتکال به خدا، تزکیه و تهذیب نفس، خدمت به اسلام و محرومان، اعتماد به نفس، اشاعه معنویت و اقامه عدالت، انتقاد و انتقاد پذیری، حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و.... را به همراه جملاتی از حضرت امام ذکر می کنند.
[[page 126]]